B230ft Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 når du kjører kvasst, hva vil du da? jo, du vil ha så god respons og så høyt opp mot fullt ladetrykk med engang etter et girskift. dette er du enig i? når du slipper ut all lufta idet du slipper gassen, når du åpner igjen, har du (bare for å si et tall ca20-25liter) å fylle opp, hvis du har en lit grom IC og orntlig plenum, dette tar det litt tid å fylle opp, kontra du kunne hatt fullt trykk i systemet under hele girskiftet, og begynnt rett på.. som jeg har saft før, sett på en trykkmåler på IC siden av spjeldet ditt, og se hva som skjer med ladetrykket i systemet ved girskift og dette med hva bilprodusenter levverer med, mener du det? og er det det beste argumentet du har? isåfall, hva er det så å si samtlige bilprodusenter tenker på? jo komfort, behagelighet fra motor(ingen brå og uforutsigbare lyder/reaksjoner) blablabla.. hva med understell da? sportsratt/pedaler/girkule, felg og dekk, lista er uendelig på ting vi alle endrer på iforrhold til orginaloppsettet, noe for utseende, noe for følelse, noe for personlig preg osv. jeg håper hvertfall ikke du MENER at dump er bra PGA biler blir levvert orginalt med det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 Når man kjører hardt girer man så fort at dumpen ikke rekker å dumpe all lufta... :D på 245'n greide jeg det, men på 740'n er kassa for slitt... :( Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet November 21, 2006 Rapporter Share Skrevet November 21, 2006 da er det en feil, enten ved vakumslangen til dumpen, eller rimelig kvass fjør.. eller så er du enkelt å greit så dyktig å gire at du ikke slipper gassen nok til å få vakum i innsuget;)men i teorien, skal en "i orden" dump" regere så fort en kommer på vakuum siden i innsuget Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Den begynte å si pff...men fikk ikke sagt ..fft før clutchen var ute og gasspedalen i bånn...men så gidder ikke jeg å vente på syncro-ringer heller... :D Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Waalseth Skrevet November 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Haha, det er jo skikkelig stygg lyd hvis du ikke har noen shims i den!Prøv det samme som meg, alle unntatt 2. Da skal du få høre det blir en anna låt i pipa :) følgte med 6 shims..skal ta å sette i 4stk seinare idag,å sjekke lyden da :) kjører du på org turbo trykk og har 4 shims? Siter http://www.bilforumet.no/700-serien/169369-min-740turbo.html Volvo 740tic 87 mod b230et Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Jeg kjører på ca 0.9 bars ladetrykk, og det blir helt grei lyd :) Prøvde en gang uten shims, men syns det ble skikkelig stygg lyd.. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Waalseth Skrevet November 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Jeg kjører på ca 0.9 bars ladetrykk, og det blir helt grei lyd :)Prøvde en gang uten shims, men syns det ble skikkelig stygg lyd.. oki..min lada orginalt..blir de mykje bedre lyd når eg har i 4 shims likavel? Siter http://www.bilforumet.no/700-serien/169369-min-740turbo.html Volvo 740tic 87 mod b230et Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 når du kjører kvasst, hva vil du da? jo, du vil ha så god respons og så høyt opp mot fullt ladetrykk med engang etter et girskift. dette er du enig i? når du slipper ut all lufta idet du slipper gassen, når du åpner igjen, har du (bare for å si et tall ca20-25liter) å fylle opp, hvis du har en lit grom IC og orntlig plenum, dette tar det litt tid å fylle opp, kontra du kunne hatt fullt trykk i systemet under hele girskiftet, og begynnt rett på.. som jeg har saft før, sett på en trykkmåler på IC siden av spjeldet ditt, og se hva som skjer med ladetrykket i systemet ved girskift og dette med hva bilprodusenter levverer med, mener du det? og er det det beste argumentet du har? isåfall, hva er det så å si samtlige bilprodusenter tenker på? jo komfort, behagelighet fra motor(ingen brå og uforutsigbare lyder/reaksjoner) blablabla.. hva med understell da? sportsratt/pedaler/girkule, felg og dekk, lista er uendelig på ting vi alle endrer på iforrhold til orginaloppsettet, noe for utseende, noe for følelse, noe for personlig preg osv. jeg håper hvertfall ikke du MENER at dump er bra PGA biler blir levvert orginalt med det Trur du trenger å lese litt teori.. Når du slipper opp gassen på en bil uten dump bygger trykket seg fort opp mellom turbo og spjell. det vil si du får ett høyt trykk det og nesten ingen eksos ut av motoren. Noe som fører til at det er ikke noe krefter til og holde i gang turboen og ett motrykk på kompresor siden.. Turboen vil da stoppe delvis opp og når du gir gass igjen må den få opp turtallet igjen før den kan levere trykk. Har man dump så vil det blåse gjenom systeme og turboen beholder oppe farten på turbinen og når dumpen stenger har du fult trykk.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Waalseth Skrevet November 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Hva er hensikten med en avlastningsventil? Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag. Ulemper med dumpventiler, pop off. Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå. Siter http://www.bilforumet.no/700-serien/169369-min-740turbo.html Volvo 740tic 87 mod b230et Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Hva er hensikten med en avlastningsventil?Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag. Ulemper med ikke resirkulerende dumpventiler, pop off. Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå. Retta litt på inlegget ditt. Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Waalseth Skrevet November 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Retta litt på inlegget ditt. ja såg de :) Siter http://www.bilforumet.no/700-serien/169369-min-740turbo.html Volvo 740tic 87 mod b230et Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 oki..min lada orginalt..blir de mykje bedre lyd når eg har i 4 shims likavel? Ja det vil bli bedre lyd. Er vakumet i motoren som styrer For det meste hvor mye dumpen åpner, har du flere skims vil den mest sansynelig trenge hjelp at turbo trykket også får og åpne. da når du slipper gassen vil du få ett høyere trykk mellom turbo og gasspjel før det åpner. å du vil få en annen lyd.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 Hva er hensikten med en avlastningsventil?Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag. Ulemper med dumpventiler, pop off. Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå. Måtte bare rette litt. pop off er noe helt annet den en dump. Den regulerer trykket at det ikke skal bli for høyt.. Å en turbo kan ha 150.000prm. :) Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slugz Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 nån som veit kos man koble dump ventil på en calibra turbo motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 22, 2006 Rapporter Share Skrevet November 22, 2006 nån som veit kos man koble dump ventil på en calibra turbo motor? Den er det jo dump på orginalt da. men tipper du er ute etter en frilufts dump.. letteste er og kjøpe en som passer der den gammle står.. Sjekk her.. http://www.scarbro-racing.co.uk/dumpvalves Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.