Gå til innhold

dumpventil

Ranger emnet


Waalseth

Anbefalte innlegg

når du kjører kvasst, hva vil du da? jo, du vil ha så god respons og så høyt opp mot fullt ladetrykk med engang etter et girskift. dette er du enig i? når du slipper ut all lufta idet du slipper gassen, når du åpner igjen, har du (bare for å si et tall ca20-25liter) å fylle opp, hvis du har en lit grom IC og orntlig plenum, dette tar det litt tid å fylle opp, kontra du kunne hatt fullt trykk i systemet under hele girskiftet, og begynnt rett på..

 

som jeg har saft før, sett på en trykkmåler på IC siden av spjeldet ditt, og se hva som skjer med ladetrykket i systemet ved girskift

 

 

og dette med hva bilprodusenter levverer med, mener du det? og er det det beste argumentet du har? isåfall, hva er det så å si samtlige bilprodusenter tenker på? jo komfort, behagelighet fra motor(ingen brå og uforutsigbare lyder/reaksjoner) blablabla.. hva med understell da? sportsratt/pedaler/girkule, felg og dekk, lista er uendelig på ting vi alle endrer på iforrhold til orginaloppsettet, noe for utseende, noe for følelse, noe for personlig preg osv. jeg håper hvertfall ikke du MENER at dump er bra PGA biler blir levvert orginalt med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha, det er jo skikkelig stygg lyd hvis du ikke har noen shims i den!

Prøv det samme som meg, alle unntatt 2.

Da skal du få høre det blir en anna låt i pipa :)

 

følgte med 6 shims..skal ta å sette i 4stk seinare idag,å sjekke lyden da :)

 

kjører du på org turbo trykk og har 4 shims?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du kjører kvasst, hva vil du da? jo, du vil ha så god respons og så høyt opp mot fullt ladetrykk med engang etter et girskift. dette er du enig i? når du slipper ut all lufta idet du slipper gassen, når du åpner igjen, har du (bare for å si et tall ca20-25liter) å fylle opp, hvis du har en lit grom IC og orntlig plenum, dette tar det litt tid å fylle opp, kontra du kunne hatt fullt trykk i systemet under hele girskiftet, og begynnt rett på..

 

som jeg har saft før, sett på en trykkmåler på IC siden av spjeldet ditt, og se hva som skjer med ladetrykket i systemet ved girskift

 

 

og dette med hva bilprodusenter levverer med, mener du det? og er det det beste argumentet du har? isåfall, hva er det så å si samtlige bilprodusenter tenker på? jo komfort, behagelighet fra motor(ingen brå og uforutsigbare lyder/reaksjoner) blablabla.. hva med understell da? sportsratt/pedaler/girkule, felg og dekk, lista er uendelig på ting vi alle endrer på iforrhold til orginaloppsettet, noe for utseende, noe for følelse, noe for personlig preg osv. jeg håper hvertfall ikke du MENER at dump er bra PGA biler blir levvert orginalt med det

 

Trur du trenger å lese litt teori.. Når du slipper opp gassen på en bil uten dump bygger trykket seg fort opp mellom turbo og spjell. det vil si du får ett høyt trykk det og nesten ingen eksos ut av motoren. Noe som fører til at det er ikke noe krefter til og holde i gang turboen og ett motrykk på kompresor siden..

Turboen vil da stoppe delvis opp og når du gir gass igjen må den få opp turtallet igjen før den kan levere trykk.

 

Har man dump så vil det blåse gjenom systeme og turboen beholder oppe farten på turbinen og når dumpen stenger har du fult trykk..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med en avlastningsventil?

Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag.

 

 

 

Ulemper med dumpventiler, pop off.

Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med en avlastningsventil?

Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag.

 

 

 

Ulemper med ikke resirkulerende dumpventiler, pop off.

Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå.

 

 

 

Retta litt på inlegget ditt.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki..min lada orginalt..blir de mykje bedre lyd når eg har i 4 shims likavel?

 

Ja det vil bli bedre lyd. Er vakumet i motoren som styrer For det meste hvor mye dumpen åpner, har du flere skims vil den mest sansynelig trenge hjelp at turbo trykket også får og åpne. da når du slipper gassen vil du få ett høyere trykk mellom turbo og gasspjel før det åpner. å du vil få en annen lyd..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med en avlastningsventil?

Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag.

 

 

 

Ulemper med dumpventiler, pop off.

Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå.

 

Måtte bare rette litt. pop off er noe helt annet den en dump. Den regulerer trykket at det ikke skal bli for høyt..

Å en turbo kan ha 150.000prm.

 

:)

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår