Gå til innhold

Forslag: Billigere førerkort til ungdom bosatt i distriktene

Ranger emnet


Dr_S

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134451

 

Nå er det riktignok 11 år siden jeg tok førerkort, men slike ting som dette irriterer meg! Hvorfor i helvete skal folk på landet få billigere førerkort enn byungdom? Utslag av at vi har Senterpartiet i regjering dette... :klovn:

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor i alledager skal det være billigere og bedre på landet for å få lappen, noe så dumt... De som bor i byene som iallefall skulle hatt bedre opplæring (med det mener jeg at det er vanskligere å kjøre i en stor by enn rundt sammens med alle John Deere'ne i distriktet...)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere orker å tenke lengre enn til nesen og "usj, jeg vil også ha", en ungdom i la oss si Finnmark har fem ganger mer bruk for bil for å komme seg fra A til B enn en ungdom i Oslo. Nå er vel dette et ekstremeksempel, men like fullt korrekt.

 

I byer er det ofte vel utbygd kollektivtrafikk og relativt korte avstander. På landet er kollektivtrafikk nesten ikke-eksisterende, og avstandene store.

 

Nå er jo dette uansett en prøveordning, som hverken berører Nordlendinger eller Oslofolk. Men tenk dere om, dette betyr at de trolig begynner å innse at det er "litt" dyrt å ta førerkort i Norge. Og at de kaaaaaaaanskje vil prøve å gjøre det litt billigere. Vi får se.

 

Har uansett alltid vært en forkjemper for tanken om kjøreopplæring i videregående skole.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hør på nomix.

Dette er rett og slett genialt. De på landet trenger ofte bilen mye mer enn byfolk, men ikke alltid selvsagt. Der det er lite busser, ingen trikker og ingen T-bane, nesten ikke drosjer engang, må man jo ha noe på lik linje med kollektivtransport. Ergo, gjør lappen billigere for de som virkelig trenger den.

Selvfølgelig vil min personlige økonomi lide, eller vil den? Vil prisen øke for de som skal ta den i byene, eller kun synke for de på landet? Jeg undres, da kan jeg fint leve med det. Og opplæring ved Videregående Skole har ingen vondt av. Men akkurat dét vil gjerne jeg også ha.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere orker å tenke lengre enn til nesen og "usj, jeg vil også ha", en ungdom i la oss si Finnmark har fem ganger mer bruk for bil for å komme seg fra A til B enn en ungdom i Oslo. Nå er vel dette et ekstremeksempel, men like fullt korrekt.

 

I byer er det ofte vel utbygd kollektivtrafikk og relativt korte avstander. På landet er kollektivtrafikk nesten ikke-eksisterende, og avstandene store.

 

Nå er jo dette uansett en prøveordning, som hverken berører Nordlendinger eller Oslofolk. Men tenk dere om, dette betyr at de trolig begynner å innse at det er "litt" dyrt å ta førerkort i Norge. Og at de kaaaaaaaanskje vil prøve å gjøre det litt billigere. Vi får se.

 

Har uansett alltid vært en forkjemper for tanken om kjøreopplæring i videregående skole.

 

Og hvis du prøver å tenke litt lengre enn DIN nese, så tenker du kanskje at det er HELT frivillig å bo i distriktene? Og at f.eks. boligprisene i distriktene er noe HELT annet enn i byene? slik at forskjellen stort sett jevner seg ut? Hva skal du si til førstegangsetablerere i oslo som må ut med 2 mill for et krypinn, kontra finnmarkingen som kan bygge seg hus til en halv mill.?

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du prøver å tenke litt lengre enn DIN nese, så tenker du kanskje at det er HELT frivillig å bo i distriktene? Og at f.eks. boligprisene i distriktene er noe HELT annet enn i byene? slik at forskjellen stort sett jevner seg ut? Hva skal du si til førstegangsetablerere i oslo som må ut med 2 mill for et krypinn, kontra finnmarkingen som kan bygge seg hus til en halv mill.?

 

mvh oddi

 

 

For det bestemmer du selv når u er 16 og skal begynne med lappen, er ikke mange som har råd eller mulighet til å flytte for seg selv da, hvertfall ikke i en by..

-92 Toyota Mr2 Turbo

-85 MB 230E Vinterbil

x92 BMW 318i (VRAK)

x99 BMW 318i

xCitröen Xantia 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff..

La oss vinkle det om her.

Det er dyrere å bo i en by, så hvorfor skal de som bor på landet få ting enda rimligere? De fleste som bor i en by, bor vel der forde de har fått seg en jobb i denne byen. Hvorfor skal da ungene dems lide for jobb valget til foreldrene?

 

Jeg bor selv i Oslo å mener at jeg har VELDIG bruk for bil. Jeg jobber rett utenfor Oslo, så jeg må kjøre bil. Eller jeg kan ta 4 busser og bruke en time. Det er greit å komme seg rundt sentralt i Oslo med offentlig transport, men jeg har alikevel bruk for bil. Ikke alle busser jeg får lov å ta med meg hunden min på. Så hvis jeg skal til en kompis etter jobben, skal hunden min være alene i 14 timer da?

 

Hva med de som har 2 unger i 2 forskjeldige barnehager? (Helt normalt i Oslo)

De har jobben sin i Oslo så de kan ikke flytte. Er det riktig at alt skal være dyrere for dem? Det er jo tross alt voksene som også tar lappen.

 

Da kan jo jeg komme med et forslag som er så satt på spissen at jeg kommer nok ikke til å gidde å diskutere det videre :-)

 

De som tar lappen rimligere i distriktene får ikke lov til å kjøre i byene. For det har de ikke betalt for!

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du prøver å tenke litt lengre enn DIN nese, så tenker du kanskje at det er HELT frivillig å bo i distriktene? Og at f.eks. boligprisene i distriktene er noe HELT annet enn i byene? slik at forskjellen stort sett jevner seg ut? Hva skal du si til førstegangsetablerere i oslo som må ut med 2 mill for et krypinn, kontra finnmarkingen som kan bygge seg hus til en halv mill.?

 

mvh oddi

Er for det første også helt frivillig å bo i by. Det er videre slik at å flytte for seg selv er svindyrt også i distriktene.

 

Og dersom du leser det jeg skriver, ser du også at jeg egentlig er tilhenger av en billigere kjøreopplæring for alle. Prisen på kjøreopplæring i dag er latterlig høy, og må senkes. Period.

 

Huff..

De som tar lappen rimligere i distriktene får ikke lov til å kjøre i byene. For det har de ikke betalt for!

Betaler jo fortsatt skatt. Dersom du betaler hundre og femti tusen i skatt ett år er ikke akkurat en 8-9000 billigere førerkort noe å snakke om. Jeg er vel egentlig klar over at du mente det ironisk, men likevel.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ute i "bushen"! Dvs. jeg bor på hybel utenfor bergen og pendler til Leikanger i Sogn og Fjordane der resten av familien min bor.

 

Min mening er derimot att det ville vært BLODIG URETTFERDIG å skille på prisen til førekortopplæring, alt etter hvor man bor!!!

 

Tok lappen rundt påske i år så jeg veit hvor vanvittig mye det koster...

 

Prisen på førekortopplæring bør heller senkes jamt over!

 

 

Om det ska innføres no slags differansiert avgift på bilbruk, så mener jeg det heller er veien og gå! Det hjeøper lite om en stakkars attenåring får lappen billig når man likevel ikke har råd til verken å ha eller å bruke bil.

 

Det bør blir billigere med bil i distriktene enn i byene.

 

Ute i distriktene er ikke buss/kollektiv transport noe alternativ (bortsett fra skoleskyss). Det som skjer nå om dagen er att våre kjære politikere skattelegger ALTERNATIVET!! Og det er bil...

 

De er heller ikke noe poeng å satse mer på kollektiv transport i distriktene, fordi det er så få som skal samme vei.

 

Men i byene må det satses på kollektiv transport! Der funker det!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unge betaler sitt eget førerkort, det vil da være urettferdig at prisen på førerkort vil avhenge av hvor foreldrene dine valgte å slå seg til ro en gang i tiden. Mange byungdommer trenger også billappen, f.eks i arbeid. Noen jobber krever at du kommer deg rundt. Noen går også på avsidesliggende skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange mange flere muligheter for de som bor i oslo og andre byer, og komme seg steder, enn vi på landet.. går ikke busser hver dag her heller! å går bare til "sentrale" steder.. så er bare bra viss det blir billigere her.. viss det blir billigere på landet enn i byen, så vil de sikkert få ned bilbruken i byer, få flere til og kjøre sammen til jobb etc. og bruke busser, trikker, og t baner.

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett korleis en vrir og vender på dette,så har folk i distrikta meir behov for bil! Kansje går det lengre tid og meir stress for by-folk å ta buss,trikk osv for å komme seg på jobb,til venner&familie osv. Barnehager er sjølvsagt noke en ofte må ha bil til uansett.

 

Men i distrikta kjem en seg som oftast ikkje på jobb uten bil i det heile tatt pga at det ikkje går verken busser,trikk osv. Og barnehagen ligger ikkje noke nærmere der enn i byene,og heller ikkje jobb-plassen kansje.

 

Og å komme med at det er frivilligt å bu i distrikta er jo aldeles komisk. Kan jo si det samme om dei som bur i byen og som nå begynner å syte over at det kansje blir billigere i distrikta:klovn: hehehe......

 

Distansene er jo som oftest større i distrikta også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange mange flere muligheter for de som bor i oslo og andre byer, og komme seg steder, enn vi på landet.. går ikke busser hver dag her heller! å går bare til "sentrale" steder.. så er bare bra viss det blir billigere her.. viss det blir billigere på landet enn i byen, så vil de sikkert få ned bilbruken i byer, få flere til og kjøre sammen til jobb etc. og bruke busser, trikker, og t baner.

Tviler på at billigere førerkort på landet enn i byen fører til at færre kjører til jobb og slikt.

 

Ja, det er nok større behov for bil på landet generellt sett, men det fins alltid unntak. Alltid noen i byene som har stort behov for bil. Blir det da rettferdig for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det burde bli lettere for bygde folket å ta lappen, side det er som regel de som kjører seg ihjel.

De skryter hvor flinke de er til å kjøre om vinter'n, og sier at by folk ikke klarer å kjøre. Men hva om sommer'n, hvor bygde folket kjører av veien eller kjører seg ihjel. Og hva skylder de på? Jo dårlige veier, har dem ikke hørt om å kjøre etter forholdene da?

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår