Gå til innhold

Forslag: Billigere førerkort til ungdom bosatt i distriktene

Ranger emnet


Dr_S

Anbefalte innlegg

At bensin er dyrere langt nord i landet er det jo en logisk forklaring til. Det kalles frakt.

Skal jeg si:

Nei nå setter vi opp prisene på boliger på landet, slik at de også må betale det samme. Er det rettferdig? Sorry dipper, les hva du skriver.

 

Det er ulemper og fordeler ved å bo her og der, men at det skal være penge besparende å gå på noen skoler fremfor andre er ikke rett. (Offentlige skoler) Alle fortjener lik mulighet til å få førerkort.

Hva med de som har en mor i rullestol? Ingen av de i Oslo eller? Trenger kansje avslag på førerkortet de også.

 

Det er ikke bare de som bor på landet som trenger bil.

Audi RS2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At bensin er dyrere langt nord i landet er det jo en logisk forklaring til. Det kalles frakt.

Skal jeg si:

Nei nå setter vi opp prisene på boliger på landet, slik at de også må betale det samme. Er det rettferdig? Sorry dipper, les hva du skriver.

 

Det er ulemper og fordeler ved å bo her og der, men at det skal være penge besparende å gå på noen skoler fremfor andre er ikke rett. (Offentlige skoler) Alle fortjener lik mulighet til å få førerkort.

Hva med de som har en mor i rullestol? Ingen av de i Oslo eller? Trenger kansje avslag på førerkortet de også.

 

Det er ikke bare de som bor på landet som trenger bil.

Stemmer det, synes prisen burde senkes over hele linja...

 

Ang. Buss og Taxi; hos meg er det en buss som går til skole /jobb og en som går hjemm igjen. Taxi koster minst 100,- Så det så :D

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zel: Hørt om tilbud og etterspørsel? Dette bestemmer boligprisen. Det sier seg jo selv.

 

Og ja, jeg er fullt klar over at fraktkostnadene er større utenfor storbyene. Men melka er ikke billigere rett utenfor meieriet, og strømmen er heller ikke billigere nærme en kraftstasjon heller.

 

Men de i byene har jo trossalt større muligheter for kollektiv transport uansett hvordan dere vrir å vender på det. De på landet har mer bruk for bil og dyrere bensin. Ergo er kanskje dette et punkt som kan subsidieres.

 

Angående idiotiske innlegg tenkte jeg på de som påstår at man f.eks. kan bygge seg hus til 500 000. En middels hytte uten strøm og vann koster ofte mer.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mye bedre forslag:

 

Hva med at en får mer igjen for de 15000-20000 Sertifikatet koster idag?

 

Skulle jeg har kjørt opp idag hadde jeg rett og slett følt meg skuffet, for et latterlig dårlig opplegg. Hvor mange teoritimer har en f,eks?

Jeg fikk tre feil på teoriprøven min, er jeg en god sjåfør da?

 

Jeg fikk en merknad på selve kjøringen, er jeg en god sjåfør da?

Ivertfall i større grad enn ved teoriprøven..

 

Dette var bare et eksempel altså, så siter meg ikke på den..

 

Et skikkelig opplegg der en kan starte med trafikalt grunnkurs allerede i ungdomsskolen, lære barn og ungdom om trafikk allerede fra ungdomsskolen hadde spart oss for mange ulykker, både for fotgjengere og bilister.

Jeg har sett programmer på tv der ungdom i andre land blir sendt ut på bane med ferskt sertifikat nettopp for å lære seg mer om farene ved stor fart.

 

Hva lærer en i Norge idag om akkurat det?

- Faktisk ikke en dritt annet enn at en kjørelærer og en sensor trykker på bremsen når du kommer over fartsgrensen og sier fy til deg.

 

Billigere bensin på bygda hadde ikke gjort noe, for der er den dyrere enn i byene siden frakttilskuddet forsvant...

 

Nei, vi har for mange idealister her i landet, spesielt i maktposisjoner, dessverre...

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.T.i.s forslag er noe jeg lenge har vært en tilhenger av. Jeg har ikke hatt en eneste time teoriopplæring. Så vidt jeg har forstått er teoriopplæringen byttet med trafikkalt grunnkurs, som min kjørelærer forresten omtalte som "latterlig" og "et feilgrep".

 

Ikke bruk for mye tid på å fortelle unge hva de ikke må gjøre, fordi det er farlig, det virker ikke. Det gjør en i dag på trafikkalt grunnkurs uansett, og det ser ikke ut til å ha noen effekt. I mine øyne bør dette inn som et eget fag, på alle ungdomsskoler i hele Norge. Helt enig med B.T.i. her.

 

Når det kommer til baneopplæring ser jeg både positive og negative ting med det.

 

+ Man lærer hva som faktisk skjer når veigrepet forsvinner.

+ Man lærer hvordan en skal reagere.

+ En lærer hvordan en skal unngå dette - viktig!

 

- Mange vil nok tenke "nå har jeg lært å kjøre fort, nå kan jeg presse grenser".

 

Det siste vil dog trolig ikke gjelde veldig mange, så i mine øyne representerer ideen likevel et meget godt tiltak.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.T.i.s forslag er noe jeg lenge har vært en tilhenger av. Jeg har ikke hatt en eneste time teoriopplæring. Så vidt jeg har forstått er teoriopplæringen byttet med trafikkalt grunnkurs, som min kjørelærer forresten omtalte som "latterlig" og "et feilgrep".

 

Ikke bruk for mye tid på å fortelle unge hva de ikke må gjøre, fordi det er farlig, det virker ikke. Det gjør en i dag på trafikkalt grunnkurs uansett, og det ser ikke ut til å ha noen effekt. I mine øyne bør dette inn som et eget fag, på alle ungdomsskoler i hele Norge. Helt enig med B.T.i. her.

 

Når det kommer til baneopplæring ser jeg både positive og negative ting med det.

 

+ Man lærer hva som faktisk skjer når veigrepet forsvinner.

+ Man lærer hvordan en skal reagere.

+ En lærer hvordan en skal unngå dette - viktig!

 

- Mange vil nok tenke "nå har jeg lært å kjøre fort, nå kan jeg presse grenser".

 

Det siste vil dog trolig ikke gjelde veldig mange, så i mine øyne representerer ideen likevel et meget godt tiltak.

 

 

Ja, for som jeg sier: Hva får en egentlig for pengene når en tar lappen idag?

Er det mer innhold i kjøreopplæringen som gjør rettferdiggjør en prisøkning fra de +/- 10000 jeg betalte for 5-6år siden..?

 

Jeg trodde poenget med kjøreopplæringen var at en skulle få flere bedre sjåfører, ikke håve inn penger..

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en passelig morsom tur på en islagt bane der du får poeng for å treffe hengende pølser - right? - og et par lange kjøreturer. Inkludert muligheten for å kjøre rundt i moderne biler - mange foreldre har bare eldre biler, en Passat 1,9 TDi 110hk er kanskje en høydare for dem - i førtifem minutter for bare 400 flis. Du får også muligheten til å ta en teoretisk prøve for 350 kroner hver gang - kanskje noe for skolelys?

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår