Gå til innhold

242-T5: Prosjekt 242-T5

Ranger emnet


242-T5

Anbefalte innlegg

  • Svar 977
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Står en helt lik på industrifeltet på skytta i nittedal, men den ser noe mer sliten ut!

 

Den har jeg også sett.. den ser helt forlatt ut stakkars :( ingen som kjører den, stått samme sted leeenge nå...

Volvo 940Turbo Classic 1997

[X]Volvo 240GL Sedan 1990 [X]Volvo 240Turbo Sedan 1984 [X]Volvo 242DL 1981

[X]Volvo 240GL Herregårdsvogn 1987 [X]Volvo 940SE Sedan 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da jeg har vært utslått av dårlig rygg i lenger tid nå så har prosjektet ligge på is, men jeg har heller konsentrert meg om søknader av ombygging.

Ringte i dag med teknisk avdeling på BT, og avtalte møte med en av gamlekara der i morgen.

 

Jeg vil da legge frem søknaden min om å få montere inn 5er i 242. (hører da om 170hk, da jeg tror T5 motoren på 225hk blir avslått, men de ser ikke forskjell etterpå...)

 

Jeg vil også høre om muligheten for å få godkjent coilover, jeg vil da vise til de fra Sellholm med forsterket spindel.

 

Og til slutt så blir det å høre om godkjenning av 20" felger og dekk, der legger jeg med rullediameter diagram som viser at diameteren er innenfor +-5%

 

Mulig at det ikke har noe for seg å reise bort å snakke med han, men da kan jeg jo prøve å argumentere litt om han skulle si nei til noe av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har vært utslått av dårlig rygg i lenger tid nå så har prosjektet ligge på is, men jeg har heller konsentrert meg om søknader av ombygging.

Ringte i dag med teknisk avdeling på BT, og avtalte møte med en av gamlekara der i morgen.

 

Jeg vil da legge frem søknaden min om å få montere inn 5er i 242. (hører da om 170hk, da jeg tror T5 motoren på 225hk blir avslått, men de ser ikke forskjell etterpå...)

 

Jeg vil også høre om muligheten for å få godkjent coilover, jeg vil da vise til de fra Sellholm med forsterket spindel.

 

Og til slutt så blir det å høre om godkjenning av 20" felger og dekk, der legger jeg med rullediameter diagram som viser at diameteren er innenfor +-5%

 

Mulig at det ikke har noe for seg å reise bort å snakke med han, men da kan jeg jo prøve å argumentere litt om han skulle si nei til noe av dette.

 

får jo godkjent opptil 220 hester i 240 skallet, så er du heldig, så har du missta 5 hester i motoren pga bruk osv, når dere drar den på rulla hos BT hehe :rolleyes:

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke på hvilket turtall T5 motoren yter 225hk jeg. Men hvis den yter under 220hk på det turtallet en motor fra 240 er målt på så skal det gå..

Var en som har vært endel i kontakt med volvo norge og bt angående godkjenninger som tipsa om dette.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har vært utslått av dårlig rygg i lenger tid nå så har prosjektet ligge på is, men jeg har heller konsentrert meg om søknader av ombygging.

Ringte i dag med teknisk avdeling på BT, og avtalte møte med en av gamlekara der i morgen.

 

Jeg vil da legge frem søknaden min om å få montere inn 5er i 242. (hører da om 170hk, da jeg tror T5 motoren på 225hk blir avslått, men de ser ikke forskjell etterpå...)

 

Jeg vil også høre om muligheten for å få godkjent coilover, jeg vil da vise til de fra Sellholm med forsterket spindel.

 

Og til slutt så blir det å høre om godkjenning av 20" felger og dekk, der legger jeg med rullediameter diagram som viser at diameteren er innenfor +-5%

Mulig at det ikke har noe for seg å reise bort å snakke med han, men da kan jeg jo prøve å argumentere litt om han skulle si nei til noe av dette.

 

eg sente søknad til volvo norge på teknisk avdeling om mitt 164-prosjekt..den

offentlige grensa på 164 er 200hk og eg fekk godkjent med 205hk also 5hk ekstra..så eg trur du får godkjent 225hk på 240 sjølv om grensa er på 220hk(med ventilerte skiver.) og BT sa dei godkjente det vist ej hadde godkjennings papirer på det fra volvo norge..så ja:)

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke på hvilket turtall T5 motoren yter 225hk jeg. Men hvis den yter under 220hk på det turtallet en motor fra 240 er målt på så skal det gå..

Var en som har vært endel i kontakt med volvo norge og bt angående godkjenninger som tipsa om dette.

 

Hvordan finner jeg ut av dette da? Er det bare å spøre Volvo Norge?

 

eg sente søknad til volvo norge på teknisk avdeling om mitt 164-prosjekt..den

offentlige grensa på 164 er 200hk og eg fekk godkjent med 205hk also 5hk ekstra..så eg trur du får godkjent 225hk på 240 sjølv om grensa er på 220hk(med ventilerte skiver.) og BT sa dei godkjente det vist ej hadde godkjennings papirer på det fra volvo norge..så ja:)

 

Dette høres bra ut, da for jeg sende papirer til Volvo Norge også da, og skulle det gå med 225hk så kan jeg jo heller kontakte BT igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye rart og negativt om BT, men i mitt tilfelle så stemmer det ikke.

Var der i dag for å snakke med de om motor, coilover og 20" felger.

 

Motoren var ingen problem, så den ble det nesten ikke snakk om og det var vel det flere av dere sa også her på forumet.:m'm:

 

Sellholm coilover var heller ikke det store problemet, om sellholm kunne dokumentere at coiloverene var i overenstemmelse med volvo sine krav når det gjelder styrke, så var det ok. Høydejusteringen var ingen problem, det var ikke ulovlig sa han.:partyon:

Jeg nevnte på at jeg hadde lest på nettet at sveising med TIG av sertifisert sveiser på ombygging til coilover ville bli godkjennt med kopi av sveisesertifikat hos BT, men det ville ikke han ha godkjennt sa han,:nono: han hadde mere tro på firmaer som sellholm om de kunne dokumentere som jeg skrev lenger oppe her.:m'm:

 

20" syntes han var helt greit, bare han kunne få lillefingeren mellom overalt (tror han hadde små fingre)hehe:m'm:

 

Dette styrket motivasjonen min mange hakk, så nå må jeg komme i gang:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som sutrer over BT ja, jeg har stort sett gode erfaringer med dem jeg har vært i kontakt med.

 

Tror nok det er framgangsmåten til mange det er noe feil med. Gå fram på en saklig og seriøs måte så er det utrolig hva som går gjennom.

 

Jeg ringte min saksbehandler anngående å montere senkesett fram på min 960 en gang. Det ble momentant nei.

 

En annen gang så gikk jeg fram litt roligere å spurte litt anngående en søknad jeg sendte om å bygge om en Amazon jeg holder på med. Han bladde fram søknaden, da ble tonen en helt annen. Han forsto vell at jeg var seriøs da, etter litt snakk om det begynte jeg å nevne for han at jeg holdt på å bygge om noe bremser. Det jeg fikk til svar da var at sålenge adaptere og installasjon så fornuftig ut så skulle ikke det være noe problem.

Samtidig nevnte jeg også at jeg hadde planer om å sette inn T6 i 960in min, det hørtes han meget positiv ut til, men han ville ha en søknad anngående det.

 

Så først bevis at du er seriøs, gå rolig fram, ikke krangle om du får nei, vær seriøs og bruk god folkeskikk.

 

Dette ser det ut til at du har klart godt. ;-)

 

Har du forresten noen bilder av dine tidligere prosjekter som er nevnt i signaturen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg kommet i gang med prosjektet, det var en veldig nedtur at jeg måtte bytte bil, men når jeg ser hvor bra den nye er så kommer arbeidslysten. Bilen er så å si rustfri, det vil si at det har vært sveiset litt i gulvet som jeg ikke er helt fornøyd med, det kommer jeg til å skjære opp igjen og sveise på nytt. Jeg var litt betenkt når jeg kjøpte en svart matt 242 i mørket, men dette var noe noe av det bedre jeg kunne få....tror jeg.

Legger ut noen bilder av dagens jobb.

 

Demontert fronten, motorrommet er faktisk utrolig bra, tilogmed batterikassa er hel!

 

DSC01777.JPG

 

Blir mye deler, framskjermane er helt 100

 

DSC01783.JPG

 

Her forsvinner B20, den fikk jeg heldigvis gitt bort.

 

DSC01785.JPG

 

Det var dagens jobb, i morgen tar jeg ut vinduene og dashbordet, og så monterer jeg den i sviveren.

 

DSC01786.JPG

 

Lurer på en ting.

Er det vanlig med mittarmlene i baksete, sidevinduer bak til å åpne, og stabstag bak? Det var nemlig ikke det på den andre som jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår