Gå til innhold

stor port vs. flere små

Ranger emnet

Popp

Anbefalte innlegg

Som topic sier så lurer jeg på om det er bedre med en stor port enn med flere mindre?

Jeg har en kasse med 2stk Pioneer ts-w3004spl som jeg har to stykk 3" porter på, men lurer på om det blir bedre om jeg har en 4" eller 5" port istede?

Hva vil jeg eventuelt merke forskjell på?

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3" og 161mm dyp pr 3004spl er det optimale.. men har du bare ett rom???

Det kommer som zetec også nevnte her, helt an på kassen, hvordan lyd man liker, og hvordan bil man har.

og etter min mening, blir det feil uansett hvordan man ser på det, for en 3" port (selv aero) vil lage veldig mye blåselyder når man spiller høyt. bør ha større areal på porten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett rom ja, så det blir bedre om jeg bruker en 4" da? Eller burde jeg ha 2x 4"?

Eventuelt hvilket tall skal jeg gange lengda på 3" med for å finne lengda til 4"?

Har jeg forstått det rett at det er slik at korte smale rør lager høyt tuning av kassa og omvendt?

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ett rom ja, så det blir bedre om jeg bruker en 4" da? Eller burde jeg ha 2x 4"?

Eventuelt hvilket tall skal jeg gange lengda på 3" med for å finne lengda til 4"?

Har jeg forstått det rett at det er slik at korte smale rør lager høyt tuning av kassa og omvendt?

Dersom du ønsker å bruke 4" istedet for 3" så ganger du med ca 1,8. Husk å legge til volumet på kassa det ekstra volumet 4" tar opp i forhold til 3". Hvis du vil doble antall rør så øker lengden med 2 i forhold til hva det opprinnelige røret har. Dersom du allerede har en kasse og ikke kan legge til litre så kan du gange med rundt 2 når du stiger fra 3" til 4". Dette er noen lunde slik det virker, og ganske riktig, gjør du rørene kortere og mindre så stiger resonansefrekvensen i dem, men husk at rør skal stå i forhold til kasse og element slik som tidligere nevnt lengre opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider