Gå til innhold

B234f (16v DOHC) skal ned i 240'en! Spørsmål osv.

Ranger emnet


Veivalsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått tak i meg en b234f motor som jeg skal putte i en 240. Men jeg bare lurte på om jeg bare kunne bruke blokka som står i nå (b230) og bare sette på toppen og det? Det er jo sånne hakk i stemplene så ikke ventilene skal slå nedi, men kan jeg sette i veivakslene og stemplene fra 234'en i 230 blokka uten å endre på noe?

 

Tanken var egentlig å ha turbo, men det er jo kult uten også om jeg skal trimme den en del :hellothere:

 

Grunnen til at jeg vil bruke blokka som står i er bare at jeg slipper å ordne nye motorfester osv.

 

Taper jeg HK på dette?

 

En annen ting jeg lurte på er, hva er de 2 "greiene" som sitter på 234 blokka? De sitter på hver sin side og er helt like? Hva gjør egentlig disse? Leste på en svensk side at det het "balans axslar" :wonder: Kan jeg ta vekk de? Ekstra vekt?

 

Hvordan blir det med reimer og slikt?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære bror (Volvo 928 her på forumet) satte i sin tid en B234F i sin 240. Han valgte å benytte hele motoren, men fikk da store problemer med å få plass til fordeleren, som sitter i bakkant av toppen på 700/900. På grunn av balanseakslene går det ikke å plassere fordeleren i blokka ala 240. Dette medførte at han måtte montere et dyrt ettermarkedssprut med fordelerløs tenning i vogna.

Et alternativ kan være å montere fordeleren i forkant av toppen på en brakett mot et av kamdrevene, men dette er ingen operasjon som er gjort i en håndvending.

 

I slike tilfeller vil nok det enkleste være å montere toppen på 230-blokka di, men jeg vil anta at du enten må flytte over stemplene også, eller frese nye spor i 230-stemplene slik at ventilene får plass. Husk at første generasjon 230 har dårlige råder, så de vil nok ikke trives med turtallet en B234F kan fremvise. Kanskje passer rådene over også.

 

Nå må jeg løpe...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, men hva gjør egentlig balanseakslene? Kan jeg ta de vekk?

 

Jeg skal trimme denne motoren UTEN turbo, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg burde gjøre.

 

Hvor mye hester kan jeg regne med om jeg endrer toppen litt, dobble gassere, kammer, grenrør og andre småting som ikke er så altfor dyrt?

 

Jeg har absolutt NULL peiling på trim, så hadde vært fint om noen kunne fortelle meg akkuratt hva jeg skal gjøre. Er ikke noe hjelp for meg egentlig å titte på andre tråder om dette ettersom de jeg finner har satt på turbo og masse rart.

 

Det som fortsatt er litt uklart for meg er det med å bytte blokka. Hvis jeg tar å skrur ut motoren som står i bilen nå, b230f, tar av toppen. Så tar jeg 16v motoren og tar toppen, stemplene m/veivene, rådene og skrur dette rett på b230f blokka. Passer alt uten noen store endringer?

 

Er det noe viktig jeg må huske på? Er det noe annet jeg må ta fra 16v motoren og sette på den andre?

 

Takker for all hjelp. Må nesten spørre i min egen tråd og ikke lese i andre, for da skjønner jeg ikke en dritt :shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpe deg litt her da..

 

Ja jeg mener du bør satse på B230A stempler pga de er flate på toppen, dette for å oppnå en høyere kompresjon enn med std 16V stempler.

Høyere komp kan gi så mye som 10-30HK ekstra på en trimmet motor, samt effektivere forbrenning.

Ventillommene bør også bearbeides litt dypere enn std 16V for å være på den sikre siden.(Vassere kammer krever dypere lommer pga det høyere løftet).

Bruk ett std 16V stempel som mal. En slik suge maskin vil lett gå til 7000++ Rpm uten problemer.

Vedr planing av toppen så ta kun så mye som behøves for å få den rett (plan). Porting anbefales.

Ventiler er etter smak og behag, nye ventiler osv. koster skjorta.

Plan heller av blokka slik at stemplene stikker over med ca 0,4mm (topp pakningen bygger 1,2mm, så det blir igjen 0,8mm) Dette gir også effektivere forbrenning.

Anng. kammer så sliper KM cams om de orginale til ønsket profil. Jeg ville gått for rundt 300 - 315 grader og 11-12mm løft (om det går å slipe en så vass profil av de orginale).

Du BØR også skifte ventilfjærer for å slippe havari pga. ventilflyt.

Catcams har som passer rett på.(De har også kammer til 16V)

Om du gjør alt riktig, så burde du få en potent maskin med en Rå lyd, og herlig respons.

Du bruker strammer ifra VW golf 16V mk2 og reim ifra Opel Ascona 1,6Diesel med 146 tenner (NB! ikke den med 147 tenner) også må du ha drevet på veiva ifra 16V pga den bredere reima.

men hullet i toppen må borres opp og gjenges ifra M8 til M10.

Må også passe på så hjulet på veiva og strammeren er i linje, ellers vil dette koste deg et dyrt havari. Pga reima sporer av.

 

dette er hva GMV på forumet fortelte meg.. håper det er til noe hjelp..

 

hvor i øsfold holder du til?? driver med 16v prosjekt selv. bor i indre østfold selv...

2,3l med 16V og dobble gassere, retro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk bør beholde b234f blokka jeg, må jo forske på den å. Er ikke noe dårligere blokk det en b230, å mode motorfeste er ikke problem, visst dere snakker om å bygge sikkelig turbo motor bør dere klare å sveise å fikse til b234 i en 240. Dessuten visst man skal bygge turbo første gang må man regne med at det kanskje det blir et ras, å etter det kan man sette toppen på b230 blokka etter du har bytta alt av ventiler og diverse. da gjør man ikke samma felien på b230 blokka. så poenge mitt er ødleg det du har før du koster på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel snakk om sugemotor eller?

16V motoren trives ikke med så høyt turtall eller, da ventilfjærene er alt for slappe, og kamprofilene ikke er noe å rope hurra for.

Også har den hydrauliske løftere som heller ikke er noe pluss...

Hvis du skal ha sugemotor, er det bare å følge oppskriften som Prebendju la inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelpe deg litt her da..

 

 

 

dette er hva GMV på forumet fortelte meg.. håper det er til noe hjelp..

 

hvor i øsfold holder du til?? driver med 16v prosjekt selv. bor i indre østfold selv...

 

Okai. Men jeg bare bruker motoren som den er med 234 blokka. Jeg har 2 webergassere liggendes så blir billigere for meg enn å kjøpe inn datasprut.

 

Men det han skrev om trimmming av motoren, er det med 230 blokk eller?

 

Jeg bor i Råde forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var blokka jeg snakka om. Slappe ventilfjærer og dårlig kamprofil er det vel forsatt om man byter blokk å.

Hmm, jeg vet ikke om jeg ville gått med den innstillingen: "Må regne med motor-ras". Isåfall, ville jeg satser på noe som er mer vanlig, feks b230ft/fk/et, som man kan lettere og billigere fikse i ettertid.

 

En sugemotor, med custom kam's, stempler, etc., er ikke noe du vil skal rase.. $$$$

 

Okai. Men jeg bare bruker motoren som den er med 234 blokka. Jeg har 2 webergassere liggendes så blir billigere for meg enn å kjøpe inn datasprut.

 

Men det han skrev om trimmming av motoren, er det med 230 blokk eller?

 

Jeg bor i Råde forresten.

 

Hei,

sjekk lysaker bil sin pv 16v:

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/4/lysakerbil/subdet44.htm

 

klikk på dette bildet:

pv2300tc.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår