Gå til innhold

For høy CO verdi på EU kontroll, Volvo B230K, hvordan fikse?

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

CO er vel karbonmonoksid(kullos) Og er en giftig gass i eksosen..

 

Er ikke mulig å stille den med en skrue nei:P

 

Sikkert en eller annen motorstyrings komponent som fusker.. Om det ikke er gåen katalysatoren da..

 

 

Edit: tenkte det var insprut det var snakk om. Men er det forgasser er det vel mulig det er en justerings sak:)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen amerikanere har trikset med å gi bilen litt HB (Sprit, alkohol eller 96%) før de skal på kontroll.

Hjelper dem med renere avgasser tydligvis, men hvor mye det hjelper vet jeg ikke.

Du trenger bare 5 verktøy for å fikse en Opel, disse er:

1x Stor skiftnøkkel

1x Slegge

1x Skjærbrenner

1x Kasse med dynamitt

1x Hjullaster

 

Det du ikke kan fikse med det verktøyet er ikke verdt å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forgasser med elektronisk tenning, ganske bensingjerrig forgassermotor det der, skal ikke være noe stort problem med CO..

 

Lenge siden du bytta olje? Hvis ja, bytt olje og mål igjen.

 

Kan og sjekke om choken henger på (er noe slags vakuumregulering på den selv om det er manuell choke).

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel Stromberg eller SU forgasser du har da. Hugser ikkje mykje til de der,men det er vel variabelt venturi på desse? Med nål? Viss det er,bør denne kansje skiftes(med setet) for når de blir slitt er det ofte helt umulige å få CO'en til å stemme. Ellers er det vel en omlufts-skrue inne i bildet. Men Co kan justeres.

 

Hvordan var HC(hydrokarboner) på testen din da?

 

Som sagt før meg,skift olje og filter,sjekk choke,få tatt en co kontroll på verksted og overhalt gasseren viss nødvendig og juster co. Sjekk luftfilteret også.:hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en Solex Cisac på denne. Her er det mye el og vakuum som kan ha gått til helvete og som gjør at du får forhøyede co-verdier. En kompis av meg på Bilia forteller at de bruker å bytte ut denne til gulkork når den begynner å svikte.

 

Sjekk flottørnivået i forgasseren. Den kan visst også strule på Cisac'en...

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, tar jeg ikke helt feil ja så er det en Solex Cisac gasser... flottør nivået kan jo være feil, da jeg tar av 'lokket' så er det et svært bade kar med bensin! Feil eller skal der være sånn?

 

Vet ikke verdien på hydrokarboner, står kun CO verdier i papirene vi fikk.

 

Olje er så godt som nytt, luft filter og... Men jeg er litt usikker på fordeler lokk og rotor, skal bestille det nå så er det gjordt uansett. Er det noen måte og måle på om gnisten er for svak?

 

Hadde vært kjekt og fått vite det, for da kanskje jeg kan spore feilen om den ligger i gasseren eller i tennings systemet. Coil er jo litt dyrere vare, så venter helst med å kjøpe det, så det ikke er penger ut av vinduet bare... hmm

 

Det er jo 2spjell pluss choke spjeldet... men 1av2 av 'hovedspjeldene' er jo vakum regulert med en vakum klokke... dette du mente? Den fungerte sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjekt og fått vite det, for da kanskje jeg kan spore feilen om den ligger i gasseren eller i tennings systemet. Coil er jo litt dyrere vare, så venter helst med å kjøpe det, så det ikke er penger ut av vinduet bare... hmm

 

 

Ny coil kan jeg dra og hente til deg fra høggern og der kryr det jo av disse traktorene ,så tror ikke coilen skal være så dyr, Det må jo noe med choken henger på eller noe. Synes det var litt rart at CO var så mye over.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja di verdiene er helt sinnsyke, ikke rart den bruker mye bensin. Men har nettopp bestillt ny fordeler og rotor, også har jeg akuratt vært på telefon med folk fra Billia i Ski, som hjalp endel! :D

 

Tror jeg vet hva jeg skal gjøre når jeg kommer hjem ikveld, så det er godt! Får vi håpe jeg har fått riktige opplysninger nå :) fordeler og rotor pussa jeg litt på igår men fy fader det var slitt :P så bytter det uansett... takker for alle innlegg hittil, dere hører fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår