Gå til innhold

skifte bakre bærearms foring!

Ranger emnet


tor_eriko

Anbefalte innlegg

har bestilt og fått meg bakre bærarmsforing. Hvordan er det å skifte di, veit at hylsa fra den gamle må være igjen, men hvordan får jeg den ut, hørt man trengte ett spesial verktøy.. har aldri skiftet den foringen før!! orker ikke å betale en formye på ett verksted for å skifte den, siden jeg har en god og luun garasje å stå i..

 

Trenger alt hjelp og hint på hvordan ta ut den gamle å sett inn den nye

-86mod Volvo 740 b230e

-97mod Volvo S40 1.8 16v -=SOLGT=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brenn den ut:)

gjorde eg dynk med bensin og fyr på, la det brenne til det slutter å brenne da er det enklast å skrape reint:) men husk å få ut den hylsa som er i foringa,

denne tar du med en terse og en bolt,

 

og for all del skru den ut før du begynder med brenninga:)

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med superflex foringer skal som regel org hylsa stå igjen inne i bærearmen el hva du skal bytte

 

det er den bakre bærarmsforinga som jeg skal bytte ja, å har fått et bra tips på å få den ut, men ikke noen tips på hvordan jeg kan få nye foringa inn, veit at ytre del av gammel foringa skal være igjen

-86mod Volvo 740 b230e

-97mod Volvo S40 1.8 16v -=SOLGT=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjorde var å kappe av hele foringen med hylse og alt(untatt bolten) imellom ørene. Stor vinkelsliper duger. Ga den så et skikkelig slag med dor innover på langs av bilen. Fra å være rund får den en anna fasong og diameteren krymper og du kan ta de to bitene som blir igjen med henda. Når du setter inn nye husk at den er kon og oval. Minste diameter mot hjulet og pilen tiktig vei på foringen. Veit ikke noe om foringen du snakker om. Jeg kjører orginalt.

 

 

Karsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå prates det om litt forskjellige ting her.

 

Om man skal bytte ut originale bakre bærearmforinger med nye originale foringer, bør man absolutt ha et spesialverktøy. (Man kan få de gamle foringene ut med vold og baufil, men så skal jo de nye foringene inn også.) En kopi av Volvos verktøy kan kjøpes fra for eksempel IPD i USA, men det er ingen grunn til ikke å lage det selv av alminnelige 2" rørdeler for en svært billig penge. Jeg la opp en beskrivelse av hvordan jeg gjorde dette her: http://home.no.net/ebrox/TAB.htm

 

Om man derimot skal bytte fra originale foringer til polyuretanforinger, trengs ikke noe presseverktøy som beskrevet over. Da er det et spørsmål om å brenne/bore/gnage gummien ut av de gamle hylsene mens de står på plass i bakakselen. Bruk for eksempel en roterende stålbørste i drillen for den siste finpussen. Og så skal polyuretanforingene la seg presse inn i de reingjorte hylsene med håndmakt eller med ei vanlig snekkertvinge. Det følger ofte fett med foringene for å få de til å gli lettere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår