zews^^ Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Kan jeg bruke kobberfett mellom kabelskoen og karosseriet for å få bedre kontakt, eller hjelper det minimalt, for det vil jo beskytte stålet mot å ruste og? Metall leder bedre. Lakker heller etter at du har festet kabelskoen for å unngå rust. Siter #1985 Opel Rekord 2.2i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Metall leder bedre. Lakker heller etter at du har festet kabelskoen for å unngå rust. Jeg tenkte siden kobber har bedre ledeevne enn stål samtidig som man får full kontakt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Hvorfor borre hull? 1) Hull ender stort sett alltid i rust da det er vanskelig å få kantene på hullet dekket med beskyttende lag lakk/masse e.l. 2) Hull er noe tull å plages med når det gjelder muttere og alt mulig dall fra baksiden. 3) Kontaktflaten som kabelskoen trenger skjuler som oftest korrosjonen. 4) Operasjonen er nær irreversibel uten omfattende spakling etc. 5) Skal du først gjøre det bør du gjenge opp, det å gjenge i tynn karosseriplate er noe forbanna herk og hullet kan i halvparten av tilfellene kun skrus inn og ut av en gang før det er ødelagt Min mening er at det er bedre å pusse rent og få noen til å sveise fast en skrue med hodet ned, slik at du får en gjenget bolt stikkende opp. 1) Du unngår å ødelegge karosseriet i form av skummel rust 2) Du kan fjerne den, slipe vekk sveisen og lakkere over om du selger bilen noen gang 3) Det tar tre minutter å få utført 4) Du er sikret god kontaktflate og ett punkt som kan gjenbrukes enkelt. 5) Du trenger bare 1 verktøy for å skru av (imotsetning til gjennomgående bolt som du trenger 2 til - en fastnøkkel for å holde med og en for å skru med) Uansett hva du velger, så hold deg unna alle typene fett og pasta inntil du har skrudd på plass. Når tingene er på plass er det bare å kline på med vaselin e.l. Alt som kan hindre krypstrøm om noe kommer i nærheten og samtidig hjelper mot fukt = A+ Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Hvorfor borre hull? 1) Hull ender stort sett alltid i rust da det er vanskelig å få kantene på hullet dekket med beskyttende lag lakk/masse e.l. 2) Hull er noe tull å plages med når det gjelder muttere og alt mulig dall fra baksiden. 3) Kontaktflaten som kabelskoen trenger skjuler som oftest korrosjonen. 4) Operasjonen er nær irreversibel uten omfattende spakling etc. 5) Skal du først gjøre det bør du gjenge opp, det å gjenge i tynn karosseriplate er noe forbanna herk og hullet kan i halvparten av tilfellene kun skrus inn og ut av en gang før det er ødelagt Min mening er at det er bedre å pusse rent og få noen til å sveise fast en skrue med hodet ned, slik at du får en gjenget bolt stikkende opp. 1) Du unngår å ødelegge karosseriet i form av skummel rust 2) Du kan fjerne den, slipe vekk sveisen og lakkere over om du selger bilen noen gang 3) Det tar tre minutter å få utført 4) Du er sikret god kontaktflate og ett punkt som kan gjenbrukes enkelt. 5) Du trenger bare 1 verktøy for å skru av (imotsetning til gjennomgående bolt som du trenger 2 til - en fastnøkkel for å holde med og en for å skru med) Uansett hva du velger, så hold deg unna alle typene fett og pasta inntil du har skrudd på plass. Når tingene er på plass er det bare å kline på med vaselin e.l. Alt som kan hindre krypstrøm om noe kommer i nærheten og samtidig hjelper mot fukt = A+ Takk for godt svar:) Kobberfett mot krypstrøm og fukt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Takk for godt svar:) Kobberfett mot krypstrøm og fukt?Nå ser jeg jo at du kjører en ganske gammel bil, så det eneste du egentlig trenger være redd for er fukt. I nyere biler er elektronikken så nært innpå hverandre at man bør beskytte mot krypstrøm da f.eks. ECU'en kan ta skade av at jordpotensialet endrer seg raskt. Da kan kobberfett falle ugunstig ut og jeg ville heller brukt vaselin. I gamle biler er ikke dette noe tema, så da regner jeg med at kobberfett er greit nok :) Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Nå ser jeg jo at du kjører en ganske gammel bil, så det eneste du egentlig trenger være redd for er fukt. I nyere biler er elektronikken så nært innpå hverandre at man bør beskytte mot krypstrøm da f.eks. ECU'en kan ta skade av at jordpotensialet endrer seg raskt. Da kan kobberfett falle ugunstig ut og jeg ville heller brukt vaselin. I gamle biler er ikke dette noe tema, så da regner jeg med at kobberfett er greit nok :) Flotte greier, Da skal jeg sveise på en bolt. Men er det plasser i karosseriet som egner seg bedre enn andre. Når det gjelder å lede strømmen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zettie Skrevet Oktober 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Flotte greier, Da skal jeg sveise på en bolt. Men er det plasser i karosseriet som egner seg bedre enn andre. Når det gjelder å lede strømmen Det beste er å velge seg ett godt felles punkt - dvs ett punkt der hvor jordingen fra motoren (dynamoen) og jordingen til batteriet kan møtes samt at det er tilgjengelig for videre tilkobling av andre "tunge" enheter. Avstandene til alle enhetene (batterijord, motor-/dynamojord) osv bør være kortest mulig, da kan du kutte ned en hel del på kabelkostnadene (kortere strekk tillater tynnere kabler) ;) Utover selve kostnadene har det lite betydning (foruten at lange kabler ikke er spesielt pene å se på(. Det bør ikke være i en såkalt "bevegelig" plate (som f.eks. en innerskjerm) da du kan få påpekning hos Biltilsyn at jordpunktet er for utsatt ved eksempelvis en krasj. Selve platetykkelsen har ikke spesielt mye å si siden du bruker hele bolthodet som kontaktflate til karosseri (bolthodet tilsvarer vel en 70mm2-kabel på 1cm, det tåler 1000A uten problemer). Fra bolthodet og videre igjennom karosseriet blir jordingen bare bedre, det samlede tverrsnittet som en bunnplate på 1,5m x 1mm gir overgår uansett det meste av hva du normalt har behov for å lede av strøm. I bagasjerommet: Her gjelder samme som foran - Velge en logisk og god plassering, pusse rent, sveise bolt, skru på plass og sikre mot fukt (rust). Siter Fra FWD vs RWD: Originally posted by venague Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 19, 2006 Det beste er å velge seg ett godt felles punkt - dvs ett punkt der hvor jordingen fra motoren (dynamoen) og jordingen til batteriet kan møtes samt at det er tilgjengelig for videre tilkobling av andre "tunge" enheter. Avstandene til alle enhetene (batterijord, motor-/dynamojord) osv bør være kortest mulig, da kan du kutte ned en hel del på kabelkostnadene (kortere strekk tillater tynnere kabler) ;) Utover selve kostnadene har det lite betydning (foruten at lange kabler ikke er spesielt pene å se på(. Det bør ikke være i en såkalt "bevegelig" plate (som f.eks. en innerskjerm) da du kan få påpekning hos Biltilsyn at jordpunktet er for utsatt ved eksempelvis en krasj. Selve platetykkelsen har ikke spesielt mye å si siden du bruker hele bolthodet som kontaktflate til karosseri (bolthodet tilsvarer vel en 70mm2-kabel på 1cm, det tåler 1000A uten problemer). Fra bolthodet og videre igjennom karosseriet blir jordingen bare bedre, det samlede tverrsnittet som en bunnplate på 1,5m x 1mm gir overgår uansett det meste av hva du normalt har behov for å lede av strøm. I bagasjerommet: Her gjelder samme som foran - Velge en logisk og god plassering, pusse rent, sveise bolt, skru på plass og sikre mot fukt (rust). :) Sveiser den fast på torpedoveggen nært batteriet da eller "rama", men hadde ikke særli lyst å sveise i "rama" :S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 20, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 20, 2006 ETT jordingspunkt i karosseriet i motorrommet til batteri, motor OG dynamo kontra et punkt til hvær? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tacttact Skrevet Oktober 22, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2006 Kobberfett - nei nei!!. Metall mot metall!!! Lakk over bart metall for rusthindring. Bruk feks. bolten til feste av setebelte og ringsko. Hvis man bruker ringsko uten skrutilkobling loddes denne. Bruk varmepistol og loddetinn av god kvalitet, loddetinnet skal flyte ut og få en blank overflate som ligner på sølv. Ved dårlig lodding ser loddingen ut som amalgan og har mye dårligere kontakt motstand. Jordingskabelen bør sitte så godt fast at den tåler at man drar i den alt man orker. Ved dårlig kontakt vil forsterkeren i beste fall levere mindere effekt, i verste fall kan cd-spiller og forsterker gå i stykker. Enkelte forsterkere vil ikke slåes på med dårlig jording, men lyse f.eks. i protekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
på-tværra=) Skrevet Oktober 22, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2006 Kobberfett - nei nei!!. Metall mot metall!!! Lakk over bart metall for rusthindring.Bruk feks. bolten til feste av setebelte og ringsko. Hvis man bruker ringsko uten skrutilkobling loddes denne. Bruk varmepistol og loddetinn av god kvalitet, loddetinnet skal flyte ut og få en blank overflate som ligner på sølv. Ved dårlig lodding ser loddingen ut som amalgan og har mye dårligere kontakt motstand. Jordingskabelen bør sitte så godt fast at den tåler at man drar i den alt man orker. Ved dårlig kontakt vil forsterkeren i beste fall levere mindere effekt, i verste fall kan cd-spiller og forsterker gå i stykker. Enkelte forsterkere vil ikke slåes på med dårlig jording, men lyse f.eks. i protekt. Har bestemt meg for å sveise fast en bolt i bagasjen for jording. Lodding av ringkabelsko....det vil ikke renne utover da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.