Gå til innhold

Problem med clutch, girkasse?

Ranger emnet


KriegHeim

Anbefalte innlegg

Hei

 

Faren til en bekjent av meg har akkurat samme bilen som meg, jeg fikk derfor spørsmål om jeg kunne prøvekjøre den.

 

Den er ikke helt god, viss man tar løs sakte så vibrerer hele motoren kjennes det ut som. Dette kan jo være ett girkassefeste. Man hører også en skrapelyd av og til, her tror jeg at det er fjærene på på clutchplata som skraper inne i svinghjulet.

 

NÅr man girer opp til 2 eller 3 så får man slik som man får av motorbrems, den henger seg litt, altså bremser litt opp. Dette er altså når man girer opp og ikke ned. Jævla irriterende. Hva dette kommer av vet jeg ikke

 

noen tips?

 

Bilen hans er forresten en mitsu lancer 1.6 1996 modell med hydraulisk clutch, viss det skulle være noe av interesse

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Faren til en bekjent av meg har akkurat samme bilen som meg, jeg fikk derfor spørsmål om jeg kunne prøvekjøre den.

 

Den er ikke helt god, viss man tar løs sakte så vibrerer hele motoren kjennes det ut som. Dette kan jo være ett girkassefeste. Man hører også en skrapelyd av og til, her tror jeg at det er fjærene på på clutchplata som skraper inne i svinghjulet.

 

NÅr man girer opp til 2 eller 3 så får man slik som man får av motorbrems, den henger seg litt, altså bremser litt opp. Dette er altså når man girer opp og ikke ned. Jævla irriterende. Hva dette kommer av vet jeg ikke

 

noen tips?

 

 

Bilen hans er forresten en mitsu lancer 1.6 1996 modell med hydraulisk clutch, viss det skulle være noe av interesse

 

 

Vibrasjonen når du løyser han/tar løs kan være enten belegg på clutch-lamellen og/eller svinghjulet som får den til å glippe,dempefjærene i clutchen er gåen eller opplagringer motor/gir. Opplagringene merker du om de er gåen viss du gir full gass og slipper den(i gir) og du kjenner slag og hører slaglyder ved desse operasjonene.

 

Når høyrer du denne skrapelyden? Når den står i fri med clutchpedalen ute?Inne? Kan være thrustlageret/utløysarlageret ditt som skrangler.

 

Skjønte ikkje helt dette med at den henger mellom for eks 2 til 3 gir,bremser den etter at du har sleppt gassen og clutchen inne og skifter gir?

Henger den på bremsene?

 

Nb. Er ikkje hydraulisk clutch,men hydraulisk overføring(slavesylinder).

Sjekk om det er nok væske på beholderen og om det er lekkasje(utvendig eller innvendig) på systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjonen når du løyser han/tar løs kan være enten belegg på clutch-lamellen og/eller svinghjulet som får den til å glippe,dempefjærene i clutchen er gåen eller opplagringer motor/gir. Opplagringene merker du om de er gåen viss du gir full gass og slipper den(i gir) og du kjenner slag og hører slaglyder ved desse operasjonene.

 

Når høyrer du denne skrapelyden? Når den står i fri med clutchpedalen ute?Inne? Kan være thrustlageret/utløysarlageret ditt som skrangler.

 

Skjønte ikkje helt dette med at den henger mellom for eks 2 til 3 gir,bremser den etter at du har sleppt gassen og clutchen inne og skifter gir?

Henger den på bremsene?

 

Nb. Er ikkje hydraulisk clutch,men hydraulisk overføring(slavesylinder).

Sjekk om det er nok væske på beholderen og om det er lekkasje(utvendig eller innvendig) på systemet.

 

Jeg hører slaglyder når jeg girer om til 2 og 3 gir, ett slags dunk, og da kommer denne bremsen som jeg skriver. Den henger liksom litt, og etter noen sekunder så kommer den slik den skal. Skrapelyden kommer når jeg slipper forsiktig ut clutchen i 1 gir. Skrape/skrangelyd. Den henger ikke på bremsene som jeg vet.

 

Nå har jeg ikke kjørt bilen så voldsomt mye, men mulig jeg anbefaler at han setter den inn på verksted

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører slaglyder når jeg girer om til 2 og 3 gir, ett slags dunk, og da kommer denne bremsen som jeg skriver. Den henger liksom litt, og etter noen sekunder så kommer den slik den skal. Skrapelyden kommer når jeg slipper forsiktig ut clutchen i 1 gir. Skrape/skrangelyd. Den henger ikke på bremsene som jeg vet.

 

Nå har jeg ikke kjørt bilen så voldsomt mye, men mulig jeg anbefaler at han setter den inn på verksted

 

Slaglyder? når du kobler ut av 2 eller inn i 3 gir? Anyway,viss det er kun desse gira kan det tyde på girkasse-problem. Har vært borti oppheng til motor/gir som er så slitt at den har seget ned og fysisk bremsa bilen(på drivverket,ikkje subba i bakken also). Viss den skrape skranglelyden er kun ved løysing i 1(prøvd å løyse den i 2 eller 3 berre for å prøve) er det vel også et tegn på girkasseproblem. Men sjekk også trykkplata,clutchen og svinghjulet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår