Gå til innhold

Eclipce GSX vs EVO


MazdaLaVista

Anbefalte innlegg

4G63-motoren sitter i dem begge, og de har begge firehjulsstrekk. Eclipse GSX ble laget inntill ~99, iallfall da Gen 3 overtok, dette vet du sikkert. Jeg husker ikke akkurat helt hvordan det er, om det er forskjeller fra Gen 1 og Gen 2 Eclipse og Gen 1 og Gen 2 Evo (I-III, IV-VI, ble laget nesten samtidig som Eclipsen).

Disse GSXene hadde jo selvfølgelig ikke MIVEC, slik som Evo IX har, og de hadde vel heller hverken AYC eller ACD (arrester meg hvis jeg sier feil her nå).

Men ja, i bunn og grunn er det samme 2-literen med turbo, 4G63.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp riktig som eiriksmil sier. Men motoren i eclipsen har mindre dyser, turbo, eksos og hjerne og derfor yter den 210 hk istedet for 280hk. Ecipse har permanent 4x4 med 50/50 fordeling med LSD diff.

 

Snakker vi første, annen eller begge, generasjonene nå? Det var ikke før Evo IV kom tallet begynte å stige mot 276/280, Evo I hadde vel mellom 220 og 240 hk et sted. Vet du hvor store forskjeller det er fra Evo Is 4G63 og Eclipse med 210 hk 4G63? Kanskje rett og slett bare forskjellig hjerne som skiller CD9A 4G63 og første generasjons Eclipse, eller? Vet du forskjellene på GSX' 4G63 og Starions 4G63? Kunne vært interessant å vite.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi første, annen eller begge, generasjonene nå? Det var ikke før Evo IV kom tallet begynte å stige mot 276/280, Evo I hadde vel mellom 220 og 240 hk et sted. Vet du hvor store forskjeller det er fra Evo Is 4G63 og Eclipse med 210 hk 4G63? Kanskje rett og slett bare forskjellig hjerne som skiller CD9A 4G63 og første generasjons Eclipse, eller? Vet du forskjellene på GSX' 4G63 og Starions 4G63? Kunne vært interessant å vite.

 

 

Eirik

 

Oy, kan litt for lite om evo og starion dessverre. Men det jeg vet er at eclipse 89-94 hadde samme motor som evo I til III 4g63 6 bolt men 2g eclipse hadde samme motor som evo IV og opp 4g63 7 bolten. Letteste se forskjell på disse motorene er at girkassa er flyttet over fra venstre side over til høyre.

 

Forresten hadde starions 4g63 kun en kam, SOHC maskin.

 

When the VR4 Galant was released in 1988 Mitsubishi lost interest in circuit racing and concentrated on rallying. The Starion 4G63 SOHC engine was the basis for the 4G63 DOHC 16 valve engine used in the VR4. If this engine would have been used in the Starion it would have been very competitive. There was no technical reason why this engine could not have been used (the VR4 DOHC 16 valve head bolt's straight on the 4G63 SOHC block!)

 

Hvis evo I hadde 240 hk så er motoren helt lik eclipsen sin, men hjernen er nok forskjellig da det er 195 hk i 1g eclipse gsx og 190 hk i gst.

 

På JDM motorene som står i noen galant vr-4 (som også har samme motor og understell som eclipse) har de et spesielt innsug som heter cyclone. Et litt mer avansert innsug som kanskje også henter ut litt mer kraft?

 

 

 

Har en 1g eclipse selv, 1990 gsx. Har kjøpt en del deler ifra EVO III som passer rett over. Bla eksosmanifold, dyser og turbo er større på EVO III enn det jeg har. Jeg har MHI 14b turbo og 450cc dyser mens evo III har MHI 16g turbo og 550cc dyser.

Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har MHI 14b turbo og 450cc dyser mens evo III har MHI 16g turbo og 550cc dyser.

 

Etter det jeg kan huske så har Evo I-IV 510 dyser.Når jeg byttet motoren min fra Evo IV til VI,så kikket jeg litt nærmere på dysene.Evo VI har 560 dyser.Jeg skal snart bytte dysene mine til 700 eller 800cc,så er du interressert i 560cc top feed dyser så send meg en PM.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, kan litt for lite om evo og starion dessverre. Men det jeg vet er at eclipse 89-94 hadde samme motor som evo I til III 4g63 6 bolt men 2g eclipse hadde samme motor som evo IV og opp 4g63 7 bolten. Letteste se forskjell på disse motorene er at girkassa er flyttet over fra venstre side over til høyre.

 

Hvis evo I hadde 240 hk så er motoren helt lik eclipsen sin, men hjernen er nok forskjellig da det er 195 hk i 1g eclipse gsx og 190 hk i gst.

 

 

Har en 1g eclipse selv, 1990 gsx. Har kjøpt en del deler ifra EVO III som passer rett over. Bla eksosmanifold, dyser og turbo er større på EVO III enn det jeg har. Jeg har MHI 14b turbo og 450cc dyser mens evo III har MHI 16g turbo og 550cc dyser.

 

Det ante jeg faktisk ikke, at Starions 4G63 var SOCH.

 

Da girkassen ble flyttet over på andre siden, var vel da den fikk rødt motorcover også, etter det jeg husker. Da var da den "legendariske" Evo-stilen på 4G63 var født, de tidligere Evoene (CD9A og CE9A) hadde et langt kjedeligere, grått cover.

 

Hjerne fra Evo I ville vel vært en enkel og billig modifikasjon for å få mer effekt ut av en GSX 4G63?

 

Jeg vet en del om Evo, men langt fra nok om Eclipse. Teoretisk sett burde man vel kunne swappe en 4G63 i en si 90 Eclipse GSX til en 4G63 MIVEC fra en CT9A Evo IX uten store problemer, eller? Bil og motor er alltid gøy :)

 

Vet du om det går med for eksempel kammer fra 4G63 Evo VIII på en 4G63 fra Evo I/Eclipse 1G GSX?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår