Gå til innhold

radiator til golf 1

Ranger emnet


golfcab

Anbefalte innlegg

Dersom du allerede har den 51,5cm brede som er tilsvarende til GTI/Diesel fom. modellår 1978 så er dette det største som man får til Einser.

Den største du får med integrert ekspansjonstank er til GTI/Diesel tom. modellår 1978. Denne er 48cm bred, altså mindre enn den du har fra før.

 

Med litt modding kan du bruke G3 VR6-radiator. Dog har denne inn-/utløp på førersida, så batteriet må baki. I tillegg må du montere viftene på framsida om du har 16V med webere (slik jeg har).

 

Mitt tips for å få kontroll med driftstemperaturen er å montere en ekstern oljekjøler med termostat (dersom du ikke har dette fra før av). Få ut den håpløse varmeveksleren som altfor mange VAG ble utstyrt med originalt. Denne greier ikke stort annet enn å lekke, grise til motorrommet ditt og i verste fall blande olje og vann. Har selv en 13rader fra Mocal (den smale varianten) som jeg har diskret montert på den originale plassen til G1 GTI-oljekjøleren. Etter dette er varmgang ifm. kø og banekjøring et avsluttet kapittel for mitt vedkommende:).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du allerede har den 51,5cm brede som er tilsvarende til GTI/Diesel fom. modellår 1978 så er dette det største som man får til Einser.

Den største du får med integrert ekspansjonstank er til GTI/Diesel tom. modellår 1978. Denne er 48cm bred, altså mindre enn den du har fra før.

 

Med litt modding kan du bruke G3 VR6-radiator. Dog har denne inn-/utløp på førersida, så batteriet må baki. I tillegg må du montere viftene på framsida om du har 16V med webere (slik jeg har).

 

Mitt tips for å få kontroll med driftstemperaturen er å montere en ekstern oljekjøler med termostat (dersom du ikke har dette fra før av). Få ut den håpløse varmeveksleren som altfor mange VAG ble utstyrt med originalt. Denne greier ikke stort annet enn å lekke, grise til motorrommet ditt og i verste fall blande olje og vann. Har selv en 13rader fra Mocal (den smale varianten) som jeg har diskret montert på den originale plassen til G1 GTI-oljekjøleren. Etter dette er varmgang ifm. kø og banekjøring et avsluttet kapittel for mitt vedkommende:).

 

Har du noen bilder av denne montasjen?

G68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen bilder av denne montasjen?

 

Nei. Dersom jeg hadde ønsket å lage en tråd om denne bilen hadde jeg gjort det for lenge siden. Men ettersom jeg helst liker å komme med svarene så kommer ikke dette til å skje;).

 

Om du tenker på oljekjøleren så er dette et komplett-kit fra Mocal, som jeg kjøpte av min gode venn som driver http://www.bil-tuning.de. Det inneholder kjøler, slanger, festebraketter og sandwichplate man skrur fast på oljefilterfoten (i stedet for den originale varmeveksleren). Selve kjøleren er montert med de medfølgende festebrakettene, samt noen egenproduserte. Åpningen i grillen slipte jeg bredere med en vinkelsliper, slik at også oljekjøleren fikk tilgang på frisk luft.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode tips her....

 

eg kjører med org gti oljekjøler, mistenker denne ikke er særlig effektiv etter 25år men...

 

den gangen eg var "ung og dum" fjernet eg gti radiatoren med løs exp tank, og satt i en hakket mindre med innebygget tank hehe. (pga plass,stab osv)

 

bilen har gått i flere år den, aldri kokt eller noe. men den like by kjøring osv svært dårlig!

 

får se hva eg finner på i vinter! weberene peiker "feil2 vei di....mot torpedo.

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode tips her....

 

eg kjører med org gti oljekjøler, mistenker denne ikke er særlig effektiv etter 25år men...

 

den gangen eg var "ung og dum" fjernet eg gti radiatoren med løs exp tank, og satt i en hakket mindre med innebygget tank hehe. (pga plass,stab osv)

 

Hvor bred var den radiatoren du satte inn? Jeg kan aldri huske at det var mye biler å velge i på høggern som hadde den brede på 48cm. Mest sannsynlig har du den lille på 45cm fra 1,5/1,6 forgassermotor. En slik kjørte jeg med til å begynne med på PL-motoren (ville jo ikke ha separat ekspansjonstank). Men dette var helt håpløst å kjøre med i kø og på motorvei varme sommerdager. Da jeg skulle til VW Blasen i 2004 måtte jeg kjøre med varmeapparatet på full øs hele veien fra Hamburg til Luckau. Ikke spes moro i innlandsklima i juli...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en eskeny 51,5cm radiator (Golf GTI/Diesel), to 10" Derale tornado-vifter fra Summit-racing (kan bestilles hos Trym på PonyParts) og en 13 raders oljekjøler med termostat i sandwichplata. Da er varmgangsproblemer adé:). Jeg ville kobla en vifte til hvert sitt trinn på tempgiveren, samt en egen bryter til den vifta som er kobla til det "varmeste" trinnet på tempgiveren til viftene. Dette blir løsninga i bilen min i løpet av vinteren, bortsett fra at jeg bruker en VR-radiator, for å få inn-/utløp på høyresida (av plassgrunner). Ettersom du har gasserne på baksida er du i den luksussituasjonen at du kan velge om du vil ha viftene på for- eller baksida av radiatoren.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bred var den radiatoren du satte inn? Jeg kan aldri huske at det var mye biler å velge i på høggern som hadde den brede på 48cm. Mest sannsynlig har du den lille på 45cm fra 1,5/1,6 forgassermotor. En slik kjørte jeg med til å begynne med på PL-motoren (ville jo ikke ha separat ekspansjonstank). Men dette var helt håpløst å kjøre med i kø og på motorvei varme sommerdager. Da jeg skulle til VW Blasen i 2004 måtte jeg kjøre med varmeapparatet på full øs hele veien fra Hamburg til Luckau. Ikke spes moro i innlandsklima i juli...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en eskeny 51,5cm radiator (Golf GTI/Diesel), to 10" Derale tornado-vifter fra Summit-racing (kan bestilles hos Trym på PonyParts) og en 13 raders oljekjøler med termostat i sandwichplata. Da er varmgangsproblemer adé:). Jeg ville kobla en vifte til hvert sitt trinn på tempgiveren, samt en egen bryter til den vifta som er kobla til det "varmeste" trinnet på tempgiveren til viftene. Dette blir løsninga i bilen min i løpet av vinteren, bortsett fra at jeg bruker en VR-radiator, for å få inn-/utløp på høyresida (av plassgrunner). Ettersom du har gasserne på baksida er du i den luksussituasjonen at du kan velge om du vil ha viftene på for- eller baksida av radiatoren.

 

uten at eg har målt har eg nok den lille ja!

 

eg vil heller ikke ha seperat exp tank:) vannpupa er selvsagt ny også..

 

bra tips det det dær! får se hva vinteren bringer og økonomien sier! har 4 hjul til som sluker litt for mye penger dessverre :)

takk for gode tips igjenn!!

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en eskeny 51,5cm radiator (Golf GTI/Diesel)"

 

Har denne innebygget ekspansjonstank??? Om jeg tolker all denne diskusjonen riktig??

 

Og hvor kan jeg evt få kjøpt denne??

 

 

eg og stusset en del på dette, alle gti'ene eg har hatt har hatt seperat tank.

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en eskeny 51,5cm radiator (Golf GTI/Diesel)"

 

Har denne innebygget ekspansjonstank??? Om jeg tolker all denne diskusjonen riktig??

 

Og hvor kan jeg evt få kjøpt denne??

 

Det han mener er radiator ny fra eske= eskeny ;)

 

Standard GTI radiator med ekstern ekspansjonstank....

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han mener er radiator ny fra eske= eskeny ;)

 

Standard GTI radiator med ekstern ekspansjonstank....

 

Akkurat ja.. Okei... Må ha med innebygget ekspansjonstank jeg.. Kan ikke ødelegge motorrommet mitt med ekstern tank... enig Mania? ;)

 

Men skulle hatt en større en den jeg har. Den er i minste laget. Tok den fra en 1.5 liters sak. Forslag til hvor jeg kan få tak i større radiator med innebygget tank??

Deler til BMW 525 TDS - E34 og VW Transporter T4 er av interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja.. Okei... Må ha med innebygget ekspansjonstank jeg.. Kan ikke ødelegge motorrommet mitt med ekstern tank... enig Mania? ;)

 

Men skulle hatt en større en den jeg har. Den er i minste laget. Tok den fra en 1.5 liters sak. Forslag til hvor jeg kan få tak i større radiator med innebygget tank??

 

Den største radiatoren man fikk med integrert ekspansjonstank var GTI/Diesel modellår tom. 1978. Denne var 48cm bred og kan kjøpes helt ny fra Nissen hos f.eks. Mekonomen. Koster ca 1400kr før rabatt (og er faktisk ca 300kr dyrere enn den 51,5cm brede som må ha ekstern ekspansjonstank).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår