Gå til innhold

K-jetronic på turbo..

Ranger emnet


Brukroa-trimning

Anbefalte innlegg

Hallo..

 

Har hatt en tråd oppe på teknisk om detta her men tenker det er noen som har erfaring med detta her på Volvo delen.. Saker er slik: Jeg driver og bygger om en B23A motor om til turbo.. tanken var først og lage et oppsett med gasser og vanlig fordeler, men nå har jeg satt meg litt mer inn i detta og skjønt at det kanskje er like greit med innsprut og bryterløst tenningsystem.. jeg har da tenkt på å prøve meg med k-jetronic.. er detta brukbart på en ikke ihjæltrimma motor? eller hva anbefaler dere? siden det er mekanisk så er det jo også litt enklere og skjønne seg på det og koble det opp + at jeg har noen deler til det liggende.. men åssen motor er det detta sitter på og er det noe spesielt jeg må se etter siden jeg ska bruke det på turbo? skriv alt dere veit om detta her.. :) har også sett at det sitter på mye anna biler.. kan jeg bruke spruten ifra en saab 900 eller en jetta eller noe?

 

også var det tenninga.. det har jeg satt meg lite inn i, men har skjønt såpass som at jeg har blitt anbefalt tenning med egen tenningshjerne.. har fått tilbud om å kjøpe B23E tenning osv.. funker det? og sitter det k-jet på den E motoren? det hadde jo vert knall i såfall for da kunne jeg bare ha kjøpt meg en dele motor.. :) kom med alt av forslag til hva jeg burde gjøre og ikke gjøre.. :)

 

mvh..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"Nesten umulig å få den dritten til å fungere"

 

Viser jo bare hvor mye peiling du har..

Synes det er 'rart' det funker i flere biler enda jeg.

 

K-Jetronic fra B23E er ikke så veldig egnet til turbobruk, og det er ærlig talt lettere å sette opp LH innsprøytning eller motronic.

 

Eneste grunn en skulle hatt for å bruke K-Jetronic er nostalgi og at en har alt en trenger av det fra før, er håpløst å komplettere og rote med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

porsche k-jet! funker som snus!

 

er en som kjører offroad uti her med volvo 4'er, og porsche k-jet. 2 bar ladetrykk. han regna me det var rundt 350-400hk sa han. han kjørte fra en wrc bil 0-100 hvertfall..

 

bare så det er sagt.. et forbruk på rundt 6 liter på mila.. men så er heller ikke dette en veimotor..

56 chevy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner skjønner.. men jeg er bare 15 år så det er sagt så bilen skal ikke ut på veien før om to år så det blir vel bare gårdsvei kjøring på meg.. grunnen til at jeg ikke vil ha et/ft/fk motor er rett å slett at det er orginale turbo motorer.. jeg ville lære åssen ting fungerer inni og ikke bare uttapå så jeg skrudde fra hverandre hele motoren og skal også sette den sammen igjen.. hehe.. er ikke så langt unna heller for har det meste av deler nå.. ;) den første tanken min var å bygge gasser turbo med turbo fordeler og alt detta styret der, så var det tanken om gasser og el. tenning, og nå tanken om el. tenning og mek. sprut.. så om et par uker så er det sikkert el. sprut som gjelder.. hehe.. men det som er, er at jeg ikke har nok erfaring til å koble opp noe komplisert sprut, men mekanisk sprut går det jo faktisk ann og skjønne hvordan fungerer.. men er det bedre enn gasser da? jeg driver ikke å bygger frakkeste bygget her altså.. er bare avhengi av noe som fungerer hvis dere skjønner.. hvor mye følere osv. er det på B23ET sprutet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-jetronic kom som en befrielse for Volvo på første halvdel av 70-tallet etter at de i en periode hadde syslet litt med elektronisk innsprøytning på sine B20 og B30. K-jetronic ble benyttet av svært mange bilprodusenter opp gjennom årene og flere ganger i kombinasjon med turbo. Jeg kan ikke huske at dårlig driftssikkerhet eller ekstremt drivstofforbruk var et utpreget problem med dette systemet. Jeg er usikker på hvilke ekstra sensorer som må til ved turbobruk kontra sugebruk, men den største ulempen med K-jetronic fra B23E er at dette systemet er sammenkoblet med innsuget, mens det på turbomotorer må sitte før turboaggregatet, altså i praksis et stykke unna innsuget. Det burde vel la seg gjøre å flytte mengdemåleren fra en B23E til rett bak høyre hovedlykt, men det blir sikkert en helvetes masse jobb.

 

Et problem med K-jetronic er styretrykksventilen, men den er enkel å bytte. Jeg husker at bruttern hadde en del problemer med denne i sin Audi 5E-bestykkede 244 på midten av 90-tallet. Bilen gikk ikke så godt som den burde og var et helvete å kaldstarte i lave temperaturer.

 

Jeg har sett rallytrimmede 240s med turbo og K-jetronic som gikk aldeles utmerket, selv om systemet selvsagt har sine effektmessige begrensninger som alle andre systemer.

 

Du får helt sikkert K-jetronic til å funke sammen med turbo akkurat som du sikkert hadde fått forgassere til å funke sammen med turbo også. Og du vil garantert lære en hel masse på veien. Et problem er imidlertid at begge disse er gårsdagens teknikk. For deg som er ung og fremadstormende så kan du like gjerne sette deg inn i moderne elektroniske innsprøytningssystemer først som sist. Tror ikke det vil bli noe særlig dyrere heller.

 

Vanskelig å konkludere med noe her, men;

  • K-jetronic vil funke greit, men som all annen mekanikk så vil den etterhvert slites. Gamle systemer har sikkert nådd ganske langt på slitasjeskalaen allerede

  • Forgasser vil funke ganske greit, men du må ha forgassere tilpasset turbolading, eventuelt bygge en trykktett boks rundt forgasserne for å få samme trykk inni og utenfor forgasseren

  • Elektronisk sprut vil fungere godt og ha et stort potensial, men krever litt kunnskaper om blant annet elektronikk for å få det til å funke optimalt.

 

Min beste opplevelse med forgasserturbo hadde jeg forresten for bortimot 10 år siden da Stian "Pedern" Pedersen eksperimenterte med sin 242 med R-sport 16V-topp, 2XDellorto og ganske heftig rallycrosstrim. Denne bilen var ekstremt vass (på grensen til ukjørbar) og hadde en eksplosjonsartet akselrasjon. En våt opplevelse å være tilskuer da Pedern gjorde Lillestrøms gater utrygge husker jeg :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker :) pedern er jo "øverst ike riktig frisk" han også, så tenker det var fett å se på den oppvisninga ja.. ;)

 

skjønner hva du mener med at jeg like godt kan setta meg inn i el. spruten nå først som sist, men det virker så mye enklere å prøve seg på K-jet først.. og innmaten min er ifra en B23ET så den tåler jo ikke alt av hjuling den heller.. så hvist jeg skal bygge en holdbar motor så burde jeg vel holde meg rundt 200-250 eller? leverer K-jetten nok til det?

 

men LH-jetronic 2.4 har jeg sett at det er mange som bruker.. :) forklar litt om det da noen.. hvilke motorer det sitter på? chipmuligheter? er det bra, eller er noe anna org. sprut bedre? hvor mye er det av disse følera(lambda luftmengde/masse osv) som må kobles ogg og hva trengs?

 

til slutt, hva slags sprut anbefaler dere? :)

 

mvh..

 

EDIT: har lest meg fram til at jeg ikke kan bruke LH-jet siden jeg bruker B23A blokk.. så glem den biten.. finnes det el sprut uten den svinghjulsensoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår