Gå til innhold

Litt tungstartet 300 E 86 mod ??

Preben86NOR

Anbefalte innlegg

Min mercedes 300 E 86 er litt tungstartet når den er kald, det tar 2-3 sekunder før den starter, går også litt ujevnt på tomgang. Det er hint til start rimelig fort etter omvridning av nøkkel, men så hører man startern jobber et par sekunder før den fyrer.. Byttet plugger i dag, men så ikke ut til at det hadde noe å si. Hva er det være som gjør at motoren er litt tungstartet når den er kald?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 E. Da har du vel K-Jetronic da. I så fall er det nok akkumulatoren som ikke holder på bensintrykket lenge nok, slik at bensinen som er i rørene mellom pumpe og bensinfordeler renner tilbake i tanken. Prøv å la tenninga være på et sekund før du starter. Hjelper det, så er det her du har problemet.

Ujevn gange etter start er også et kjent K-Jet problem. Når du stopper bilen kan det dryppe litt bensin fra noen av dysene. Når du da starter drukner gnisten på den/de aktuelle sylindrene, og den må kvitte seg med den overflødige bensinen før den går rent.

Men slik er nesten alle, og jeg tror ikke jeg hadde tatt bryet med reprasjon

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.. Det stemmer at jeg har k-jetronic system.. Er vist vrient hvis ting begynner å skje der hører jeg. hehe. Tror heller ikke jeg gidder bryet å prøve å fikse problemet så lenge det er så mildt som nå. Bilen starter jo lett når man starter den andre gang. (motoren trenger ikke være varm)

Fikk skifta hjullager bak på den i går på et verksted hos en kamerat. Det var et helvete. Tok 4 timer nesten, men det var kanskje fordi vi ikke hadde noen form for hjullagerpresse.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordelerlokk og rotor sitter i framkant av motoren. der alle pluggledningene kommer inn.

Anbefaler å ringe til stjerneservice på 90651933 og høre på pris. Fordelerlokket er ganske dyrt på M103-motoren. Men er jo også regnet som slitedel.

Ang KE-Jetronic og trykkakkumulatoren, så var den gåen på min, men da var den tungstartet når den var varm, aldri problemer på kald motor.

Jeg ville også bytta bensinfilter om det ikke er gjort. kan være nok til å gjøre bilen tungstartet og treg.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo begrensa hva jeg skal påkoste denne bilen. Det er dessverre et par store rusthull i bilen og det blir dyrt, må nok bytte de 2 framdørene og framskjermen hvis det skal bli ordentlig. (fra høggern selvfølgelig) Så det at den er litt tungstarta når den er kald er ikke noe jeg bryr meg så mye om, så lenge det ikke blir mye værre. Ting som nå gjenstår som må gjøres er å få bytta dekk på den.. må også prøve å finne en brukt servopumpe etterhvert, siden den røk her for et par uker sida. Er tuuungt å svinge, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå syns jeg det tar et par sekunder ekstra å starte motoren siden jeg fikk bilen.. (når den er kald) Tar ca 5 sek om morgenen. Kan være fordi det er blitt minusgrader ? Anngående bensinfilter,hvor sitter det og hvordan bytter jeg det? Det kan jo være dette gjør den mer tungstartet enn den kunne vært..

Batteriet ser temmelig nytt ut, og jeg har spilt musikk og hatt på setevarmere i ca en halvtime uten at det er noe tegn til at det begynner å bli tomt for strøm.. Så tror egentlig ikke det er problemet ihvertfall.

Men er det dissa dysene som "lekker" så gir jeg blanke.. Da satser jeg bare på at det holder et år til før den skal på godkjenning .. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider