Gå til innhold

Focal K3P VS Morel Elate 6" 3 way

Ranger emnet

oledeg

Anbefalte innlegg

ler meg skakk.. skal jeg måtte kjøpe 2 dyre frontsett for å bevise det da eller.. ja jøss.. betaler du da eller?

til trådstarter.. jeg anbefaller deg å få lytta til begge settene så avgjør du selv, når det gjelder morel og focal vil diskusjonen gå i all evighet..

focal eiere tror at focal er best og morel eiere tror at morel er best.. også er det egentlig seas.. det beviste jonny glatt i dag

Ikke gå på tuppa her nå. Grunnen til at jeg spurte, var for det er mange her inne som sier at "det setter spiller MYE bedre enn det settet du nevner". Uten at de selv har hørt det andre settet! Men nok OT..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kan jeg vel..

morel jonas.. eh james kom på andre plass i amatør lyd.. fikk ikke med meg hvem som vant i amatør

pro lyd gikk til jonny sin sierra cossfort, andre plass gikk til ei genesis boble.. husker ikke hva han het i farta

pro unlimited gikk til kenneth bakken grattis.. kenneth, andre plass gikk til fido sinn seat.

multimedia.. vunnet av en audi a4 med TRU TECHNOLOGY dekor, han vant overlegent over tommy sinn bmw stasjonsvogn som kom på andre plass

Mitt Opel Astra prosjekt

Listen to your music, not your speakers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ler meg skakk.. skal jeg måtte kjøpe 2 dyre frontsett for å bevise det da eller.. ja jøss.. betaler du da eller?

til trådstarter.. jeg anbefaller deg å få lytta til begge settene så avgjør du selv, når det gjelder morel og focal vil diskusjonen gå i all evighet..

focal eiere tror at focal er best og morel eiere tror at morel er best.. også er det egentlig seas.. det beviste jonny glatt i dag

Jeg har Focal, men VET at det ikke er best.

Det går ikke an å si at noe sånt er best...

Det anlegget jeg liker best av alt jeg har hørt er BMW'en til Anders :)

Civic'en har jeg ikke fått kost meg like mye i, men det spiller jo helt greit det og.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er focal litt mer avslørende enn morel. dvs at de er litt mer sensitive mot dårlige innspillinger fordi de er så detaljert. Men nok om hva som er best. Uansett kommer det helt ann på hvor mye penger du har lagt i forsterkere, lyddemping og hvor mye tid og energi du legger i monteringen, som jeg mener er et av de største kriteriene for å få god lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la meg ta ett lite sammendrag.¨

Morel elate: Gir fin og litt avrundet lyd, ikke noe som skjærer i ørene. Krever ikke like mye ta cden som focal k3p

Focal k3p: Denne er mer sensetiv til cden. Genngir lyden slik den er. som kan gjøre at disse høres dårligere ut en elate settet ved bruk av mp3.

Tok hensyn til optimalt opsett med forsterkere og volum.

Er det ca sånn.? Ikke beskrivende, men litt informerende.

Teamsjef For

Team Din-Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la meg ta ett lite sammendrag.¨

Morel elate: Gir fin og litt avrundet lyd, ikke noe som skjærer i ørene. Krever ikke like mye ta cden som focal k3p

Focal k3p: Denne er mer sensetiv til cden. Genngir lyden slik den er. som kan gjøre at disse høres dårligere ut en elate settet ved bruk av mp3.

Tok hensyn til optimalt opsett med forsterkere og volum.

Er det ca sånn.? Ikke beskrivende, men litt informerende.

Så lenge mp3'en er av bra kvalitet, er det ikke noe å tenke på :)

192+ kbps funker fint så lenge encodingen er bra.

Men test selv, det er det beste tipset jeg kan komme med.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så er focal litt mer avslørende enn morel. dvs at de er litt mer sensitive mot dårlige innspillinger fordi de er så detaljert. Men nok om hva som er best. Uansett kommer det helt ann på hvor mye penger du har lagt i forsterkere, lyddemping og hvor mye tid og energi du legger i monteringen, som jeg mener er et av de største kriteriene for å få god lyd.

Nå har ikke jeg hørt Morel, Seas eller noen andre slike svindyre merker. Men det du sier med at Focal høytalerne er mer "avslørende" stemmer etter det jeg har erfart.

Jeg har et 4" sett med Focal Polyglass 100CV1 foran i bilen, og om sangen jeg hører på er i dårlig kvalitet, dårlig innspilling, lav bitrate osv, så hører jeg det med EN gang. Jeg måtte kaste halvparten av cdene jeg hadde i bilen, fordi kvaliteten viste seg og være elendig ifølge focal høytalerne mine.

På de stakkars jbl 6x9 høytalerne jeg hadde før så hørte jeg ingenting til den dårlige kvaliteten på innspillingene. Det sier seg kanskje selv med et par jbl 6x9 i hattehylla, men du skjønner poenget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg hørt Morel, Seas eller noen andre slike svindyre merker. Men det du sier med at Focal høytalerne er mer "avslørende" stemmer etter det jeg har erfart.

Jeg har et 4" sett med Focal Polyglass 100CV1 foran i bilen, og om sangen jeg hører på er i dårlig kvalitet, dårlig innspilling, lav bitrate osv, så hører jeg det med EN gang. Jeg måtte kaste halvparten av cdene jeg hadde i bilen, fordi kvaliteten viste seg og være elendig ifølge focal høytalerne mine.

På de stakkars jbl 6x9 høytalerne jeg hadde før så hørte jeg ingenting til den dårlige kvaliteten på innspillingene. Det sier seg kanskje selv med et par jbl 6x9 i hattehylla, men du skjønner poenget. :)

men hvordan høres det ut med orginal bra cd ?

Teamsjef For

Team Din-Bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å komme med noen innspill til denne opphetede diskusjonen.

Hva som er "best" er ikke godt å si.

Det kommer an på den som hører samt resten av komponentene i signalveien.

Noen liker det mange kaller "live"-lyd. Personlig synes jeg det er fryktelig dårlig lyd på konserter og vil ALDRI ha f.eks. Klipsch som visstnok er den produsenten som lager høyttalere som lager lyden slik den er på konsert.

Dog låter Klipsch Horn, som er toppmodellen, mye bedre enn de mindre søskenene sine.

Focal har jeg noen erfaringer med og den "beste" løsningen hørte jeg i Per sin Golf stasjonsvogn. Dette er/var et oppsett med noe rimelige saker fra Focal, 2 stk. Focal 11" av en eller annen serie og en Audison forsterker, også ukjent serie og modellbetegnelse.

Dette spille greit, etter min mening, men ikke på langt nær til min referanse som er QUAD ESL63 sammen med italienske rør-blokker.

QUAD ESL63 er elektrostathøyttalere som (dessverre) ikke egner seg i bil pga. den enorme størrelsen. Rør finnes dog til bruk på 12V, takk og pris!

Jeg har aldri A/B/A testet Focal og Morel men det er to vidt forskjellige produsenter som har veldig forskjellig klangkarakter.

Som Stian sier så låter Focal mer rockete enn Morel.

Mitt råd til deg, Ole Martin, er er at du bør ta kontakt med de som har Focal eller Morel installert i bilene sine og be om en utvidet lyttesession.

Noter deg da hvilken elekronikk og kabler som er brukt og ta dette med i betraktningen når du lar inntrykkene sige inn over deg etter endt session.

Når det gjelder monteringen så kan vinklingen av elementene kan gi deg store overraskelser og et dyrt høyt høyttalersett kan låte skikkelig dårlig med dårlig/feil montering.

Når det gjelder kvaliteten på materialet som brukes så er komprimerte filer det værste du kan spille på mange høyttalere.

192 kB/sek. låt skikkelig dårlig på mitt Morel Elate 6-2 med Sinfoni forsterkere.

På høyt volum så "sprakk" det opp i mellomtonen og det var fryktelig å høre på. originale CD`er var derimot en helt annen ting!

At Morel låter "mørkt" som noen sier er vel å dra den litt for langt.

Her kommer preferanser og elektronikk inn i bildet igjen.

Dette er en evig rundans og vi blir aldri fornøyde uansett hva vi velger.

Det er egentlig litt skremmende at en del kunder lar prisen bestemme hva som skal kjøpes. Det er alltid en fordel å la lyden bestemme for hvilke høyttalere etc. som skal kjøpes inn uavhengig av prislappen.

Be om tilbud hos forhandlerne etter at du har lyttet til de høyttaleroppsettene som du ønsker.

Finner du ingen som kan la deg lytte til Morel så ta kontakt med meg så skal jeg henvise deg.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjapt oppsummering av meg (har hørt focal access - focal utopia be, samt Morel Elate 6-3) så vil jeg si at når du vipper mellom Focal K3P og Morel Elate 6-3 så er det egentlig et luksusproblem! Begge spiller HELT RÅTT!

Nå er jeg egentlig litt uenig i at K3P spiller "dårligere" med dårlige innspillinger.. Vil påstå at begge settene har dette "problemet". Og problemet er vel rett og slett at de gjengir lyden "som den er" på cd-platen. Dette kan være et problem med dårlige innspillinger, men man får gleden av det med gode innspillinger!

Mitt eneste råd her er å lytte til hvilket DU liker best! Hva andre mener er mindre viktig! Men BEGGE er UTROLIG gode!

HUSK skikkelig demping i dørene! disse settene kan få dørtrekket til å falle av!

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider