Gå til innhold

Vil det fungere med en 531 topp på en B30 K motor, med tanke på komp.

Ranger emnet


Love_juice

Anbefalte innlegg

b30 er rekke sekser ja.... Går ganske så dårlig m 8v på den sånn i utgangspunktet kan du si da... Hehe

Han mener sikkert B230K som har flat topp og forbrenningsrom i stempla og flat topp....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må da bli sinnsykt lav komp i en b230k med vanlig topp. Tviler litt på at det vil gå spes bra.. men jeg har aldri gjort noe liknende før så er mulig jeg har feil. men en motor som har 6:1 i komp blir ikke fryktelig kjørbar:D

 

heh md 3bar i overtrykk på innsugsiden kan det gå fryktelig bra på litt turtall:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har B230K med 531topp og det funker ikke noe problem :) bytt forgasser i samme slengen til A-Forgasser så blir bilen bedre :)

Volvo 945 tic 1996 / Nissan Navara 2006

Volvo 760 GLE Tic 1984 [X] / Volvo 240 GLE 1986 [X]

Volvo 745 TDI [X] Volvo 740 Tic 1987[X]

Volvo 240 GLE 1989 [X] Volvo 240 Tic 1988[X]

Volvo 940 1993 [X] Volvo 240 1985 [X] Volvo 240 1987 [X]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har B230K med 531topp og det funker ikke noe problem :) bytt forgasser i samme slengen til A-Forgasser så blir bilen bedre :)

 

B230K har ventilutsparinger og forbrenningsrommet i stempeltoppen og såkalt Heron-head konfigurasjon med kompresjonsforhold på 10,5:1. Toppen på B230K heter hvis jeg husker riktig 631. Ved å bruke en vanlig topp på en B230K får man to forbrenningsrom og redusert kompresjonsforhold. Redusert kompresjon påvirker motorens effektivitet negativt. Dessuten vil jeg tro at den bensinforbruksreduserende effekten Volvo prøvde å oppnå på slutten av forgasser-epoken forsvinner. Man får en motor som går dårligere og bruker mer bensin.

 

Volvo solgte forresten på slutten av 80-tallet en trimsats bestående av V-kam og endret bakakselutveksling til 740 med B230K. Denne kammen alene ga et effekttilskudd på 14 hester, noe som indikerer at standardkammen i motoren er ganske slappe greier. Selv om den gir masse dreiemoment ved lave turtall. Mange anbefaler en Weber 36DCD på denne motoren. Denne forgasseren er helmekanisk og toportet, gjør motoren mer driftssikker og øker effekten noe. Et godt valg sammen med en mild trimkam.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom han spørr om det vil holde så trudde nå jeg han tenkte på å overladde driten.... Hehe

Å få lavere komp er jo bare surr om en ikke skal overladde...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom han spørr om det vil holde så trudde nå jeg han tenkte på å overladde driten.... Hehe

Å få lavere komp er jo bare surr om en ikke skal overladde...

 

Godt poeng! Men jeg synes uansett dette høres ut som en dårlig ide.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår