Gå til innhold

Justering av sveiseparametre på MIG / MAG sveiseapparater

Ranger emnet

TMB

Anbefalte innlegg

Justering av sveiseparametre på MIG / MAG sveiseapparater.

Matehastigheten på trådmateren er henger sammen med sveisestrømmen. Når farten på trådmateren økes eller senkes, følger sveisestrømmen. Buespenningen må være i riktig relasjon til matehastigheten på trådmater og sveisestrøm for å gi en stabil lysbue. Men noen ganger kan det være veldig vanskelig å velge hvilken verdi man må forandre og i hvilken retning for å kunne oppnå et godt sveiseresultat.

Buespenningen er for lav i forhold til matehastigheten dersom :

* Lyden fra lysbuen er sprakende

* Det er overdrevent spruting

* Sveisen er smal og råken konveks

Buespenningen er for høy i forhold til matehastigheten dersom :

* lyden fra lysbuen er myk og lav

* lysbuen er lang

* sveisen er bred og konkav

* Tilsettmaterialet får store draper på enden

* Store kantsår

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveisevinkel og beveging av flammen

Når man sveiser med kompakttråder eller metallpulver-rørtråder, flyttes pistolen vanligvis med håndtaket bak i retningen av bevegelsen, bortsett fra ved sveising nedover og sveising av spesielt tynne metallplater. I symmetrisk kilsveising sveiser en slik at den har en 45 graders vinkel mot hjørnet av kilen og vinkelrett mot fugen.t.

hitsauskulma_ja_polttimen_k.gif

Når det sveises med Slaggfyllte rørtråder, flytt sveisepistolen med håndtaket foran retningen av bevegelsen (sleping) for å forhindre at slagget som dannes av ledningen blandes inn i smeltebadet. Trykket fra lysbuen vil holde slagget bak smeltesveiset. Sveising i noen retninger, som sveising oppover, er unntak fra dette. I dette tilfelle flyttes sveisepistolen med håndtaket bak retningen av bevegelsen, og tyngdekraften sikrer at slagget ikke vil komme opp til det smeltede sveiset.

hitsauskulma_ja_polttimen_2.gif

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider