Gå til innhold

Kjølevæske forsvinner

Ranger emnet

Cozzie

Anbefalte innlegg

Bilen bruker noe kjølevæske for tiden. Spesielt i hellinger ;)

Har sjekka under bilen, og det er fuktig rundt det nederste hjulet med reima på eller litt lengre opp.. klarer ikke helt å se, men det drypper ned langs pakninga til bunnpanna.

Noen som kan verifisere om det er vannpumpa som lekker? Termostaten er tør og fin.

Hvis det er den som lekker, er det vel greit å bytte registerreim og strammehjul samtidig?

Hva tar verkstedet kun for bytte av registerreim, strammehjulet og vannpumpa inkl deler hvis frontfanger og kjølesystem er demontert for dem? Tror ikke jeg tør å ta på meg en slik kristisk jobb selv..

Anbefalinger av verksteder i Trondheim for en slik jobb?

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen bruker noe kjølevæske for tiden. Spesielt i hellinger ;)

Har sjekka under bilen, og det er fuktig rundt det nederste hjulet med reima på eller litt lengre opp.. klarer ikke helt å se, men det drypper ned langs pakninga til bunnpanna.

Noen som kan verifisere om det er vannpumpa som lekker? Termostaten er tør og fin.

Hvis det er den som lekker, er det vel greit å bytte registerreim og strammehjul samtidig?

Hva tar verkstedet kun for bytte av registerreim, strammehjulet og vannpumpa inkl deler hvis frontfanger og kjølesystem er demontert for dem? Tror ikke jeg tør å ta på meg en slik kristisk jobb selv..

Anbefalinger av verksteder i Trondheim for en slik jobb?

Lukter ikke litt frontvæske når du har på full varme i bilen ? Kan jo værra varmeregisterert... Eller en frostplugg som lekker litt?

Om du først bytter vannpumpa og sånt kan du ta med det andre da det sitter like kløntete til og må av..:)

Skyt meg om jeg tar feil!

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis varmeapparatet lekker så renner ikke vannet ut forran motoren hvertfall:)

Tror vannpumpa er drevet av viftereima på disse, så det å skifte registerreim samtidig skal ikke være bødvendig. Hvis ikke det er på tide uansett da:)

Møller tar sikket 8000,- for denne jobben inkludert registerreima...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg var litt dum der?:P Er sikkert vannpumpa eller noe sånt....Og du betaler ikke møller for en sånn jobb. Da kan heller jeg kome å gjøre det for 1000kr ;)

Er det bare de reimene forran der er det ganske så lett..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sikkert vannpumpa... på v6 motoren kostet det ca 5000 på audi/vw inkl deler... (register og vannpumpe) vannpumpa går garantert på registret og da er det like greit å bytte komplett register sett med det samme. Skifta Reg reima på den fårrige 2,6v6 er jeg hadde, og gjorde det selv.. var en smal sak. Er ikke noe vanskeligere på 5syl motor, men er definitiv jævli trangt så det går med en del mere tid for å gjøre det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute å prøvd å lokalisert hvor det renner fra, men var ikke så enkelt. Så jeg tok fram verktøyet :)

Kan noen verifisere dette:

bf1.jpg

1: Servopumpe

2: Dynamo

3: Vannpumpa

4: Vibrasjonsdemper?

5: Spenneren?

Da lurer jeg litt på hvor oljepumpa sitter samtidig? Er den under kåpa som jeg ikke har fjerna enda?

Her er sporene etter vannet jeg har sett:

bf2.jpg

Drypper og litt langs bunnpannepakninga og ned til venstre for nr 4 (vibrasjonsdemper). Vannpumpa som lekker?

For meg virker det nesten som det er det nederste hjulet som lekker:S Men hvis det er en vibrasjonsdemper går det jo ikke ann?

Tror jeg skal bytte registerreima samtidig da jeg ikke vet når den er bytta og den hadde et lite kutt. Tar termostaten samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant vannpumpa under den kåpa .. og det var fra den det lakk. Skjønte ikke helt.. for den skulle jo være drevet av reg-reima.. og det er den jo ikke på min plassering der vifta står :P

Men nå sliter jeg med to av tre umbrakoskruer på servopumpa (1) som er runde.

Hvorfor må dem bruke de jævla umbaroskruene?! Blir så forbanna på dem hver gang dem er runde.

Hvordan skal jeg få dem opp? Må av med den for å få av vannpumpa :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant vannpumpa under den kåpa .. og det var fra den det lakk. Skjønte ikke helt.. for den skulle jo være drevet av reg-reima.. og det er den jo ikke på min plassering der vifta står :P

Men nå sliter jeg med to av tre umbrakoskruer på servopumpa (1) som er runde.

Hvorfor må dem bruke de jævla umbaroskruene?! Blir så forbanna på dem hver gang dem er runde.

Hvordan skal jeg få dem opp? Må av med den for å få av vannpumpa :(

Kan jo lage spor i dem med en dremel å skru de opp med vanlig skrujern, og erstatte de med nye når du monterer igjen?

95" Audi A6 2.5 TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...