Gå til innhold

Interessangt motorproblem på min 929 coupe! *lysene styrer motoren*

Ranger emnet

viper

Anbefalte innlegg

Jeg har det rareste probleme med min 929 coupe ifra 85'. Bilen fungerer ikke med lysene på! Den starter fin, ingen problemer. Jeg skrur på lysene på park mode, og gir gass, og tenninga kutter når den når 2000 rpm. Spiller ingen rolle om den står i park eller fulle lys, den vil fremdeles ikke forbi 2000rpm. Hva kan være galt her? Har snakka med flere HT eiere, og de har opplevd noe av det samme, men det har forsvunnet av seg selv, så var ikke mye hjelp der ifra. Jeg kan åpne lyktene på knappen inni bilen, ingen problem, kan til og med flashe med fjernlysene, går også fint. Men med en gang jeg slå på lysene på bryteren, så vil den ikke gå over 2000rpm. Noen reler som er ødelagte tro?

Jeg har byttet fordelerlokk, rotor, plugger, batteri, ingen ting hjelper. Noen som har peiling? (Mr2Nyteren, kanskje du vet hva som feiler gamlebilen din?)

929HT.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. Fikk pm'en din, håpte du ville selge meg tilbake bilen :D

Det problemet der hadde aldri jeg, hadde jeg hatt det hadde jeg vel ca blitt svært frustrert. Eneste tuklinga jeg gjorde med lysene var å bytte en av lyktene grunnet brent reflektor i gamlelykta. Altså en av 2 lykter i ene innsatsen. Kan forhøre meg hos en kompis som har jobbet hos Mazda ei good stund, tipper han er like grønn som meg ang dette men :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg med en mazda 323 hadde et lignende problem. Dersom du vrei om nøkkelen og skulle stoppe motoren, gikk den fortsatt til man slo av lysene. Problemet var løst etter å ha skiftet venstre parklyspære. Det er det verste jeg har vært borti, og det var en mekaniker hos en mazda-forhandler som fortalte hva som var galt..

Nok en grunn til at jeg ikke vil ha japsebil..

Bravo, Mike, Whiskey!

-E30 327 turbo

- 97 Octavia 1,9tdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Kikket litt på det. Funnet ut at det må være noe med ledningsnettet framme i høyre hjørne. Røsker litt i ledningene og da endrer motoren turtall. Hvem er det som har herja med dette ledningsnettet Mr2Nytern? Fy faen som det ser ut. Klippa ledninger og strømtyver over alt. Like før jeg legger nytt ledningsnett til alle lyktene på hele bilen. Arg. finner ikke feilen her... Først kunne jeg mistenke et kjørelysrele eller noe slikt, men nå begynner jeg å lure her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg med en mazda 323 hadde et lignende problem. Dersom du vrei om nøkkelen og skulle stoppe motoren, gikk den fortsatt til man slo av lysene. Problemet var løst etter å ha skiftet venstre parklyspære. Det er det verste jeg har vært borti, og det var en mekaniker hos en mazda-forhandler som fortalte hva som var galt..

Nok en grunn til at jeg ikke vil ha japsebil..

rulla rundt på gølvet og lo da jeg så posten din sammen med avataren din :lol: :lol: :lol:

Japsene er faktisk skjelden vare i gruppen "biler med merkelige elfeil"

Vel og merke sålenge amatører ikke har rotet med ledningsnettet

Strømtjuver og da spesielt blå tjuver på tynne ledninger er å be om trøbbel.

men det gjelder de fleste biler

Vel. Kikket litt på det. Funnet ut at det må være noe med ledningsnettet framme i høyre hjørne. Røsker litt i ledningene og da endrer motoren turtall. Hvem er det som har herja med dette ledningsnettet Mr2Nytern? Fy faen som det ser ut. Klippa ledninger og strømtyver over alt. Like før jeg legger nytt ledningsnett til alle lyktene på hele bilen. Arg. finner ikke feilen her... Først kunne jeg mistenke et kjørelysrele eller noe slikt, men nå begynner jeg å lure her..

Er stygt redd du må kvitte deg med bilen så fort som mulig.

Jeg kan komme å hente den i helga. ;)

Sjekk om lysene deler et jordings punkt med coilen og eventuellt puss rent der.

det samme kan du gjøre med jordinga mellom batteri og chassis (ofte samme punkt som jordinga mellom motor og chassis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Viper.. La merke til mye jallamekk på ledningsnettet, fikk beskjed på eu om å rydde litt i det og bare stripsa det værste litt unna bevegelige/varme deler :) Tror det er eier før han jeg kjøpte den av. Gått sørafor i Asker eller noe. Han som hadde den da drev med mye rart virker det som.. Men god bil da. Trasker og går, tøff er'n og :D Rette årstida for'n og alt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Haha, viper.. Typisk Mazda.. Fikser seg selv om noe mot formodning skulle gå galt med de :D

Den er grom, Mad Maxx, har sikla på den for å si det sånn :) Solgte 929 sedanen min i går, henter ei tysk brakke på Tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider