Gå til innhold

hjelp med støy faenskap

Ranger emnet

Solidus

Anbefalte innlegg

begynner å bli litt oppgitt no..

har sånn stygg dynamostøy på anlegget mitt som jeg ikke får vekk..

anlegget mitt består av:

et 4" biltema sett høytalere

et 6.5" cadence FXC6K høytalersett

en pioner imp bass (vis d va rett navn)

Dette blir drevet av en uscarvor 5kanals forsterker

Ting eg har gjort:

-skiftet til godt skjerma signalkabler

-fikset jordinger, de går no direkte i metall

- prøvd å legge signal kabler og strømkabel adskilt

-prøvd med alu folie rundt de gamle signal kablene

så noen fler ideer? begynner å bli litt lei :P

takker for alle fornuftige svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så signalet går bare via den "piggen"?

Mja. Du kan vel kalle kappen for minus og "piggen" for pluss.

Men uansett så kan støy forsvinne hvis man jorder den. Hvis støyen forsvinner er det ofte jordingsbanen i spilleren som har gått fyken. Kommer ofte av at forsterker har/har hatt dårlig jording.

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dynamostøy har blitt tatt om mange ganger her på forumet! Den enkleste måten å fikse problemet på er å kjøpe en "støykondensator", og å montere den på dynamoen. Stikk innom Torshov Bilrekvisita, Mekonomen, Romnes, Autoprodukt Nord e.l. og kjøp en slik - koster ca 150kr! Er temmelig sikker på at du skal være kvitt problemet rimelig kjapt.:)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å finne hvor feilen er og fikse problemet skikkelig heller?

Er det dårlig jording det er snakk om vil jo muligens noen av komponentene ta kvelden etter hvert. Bedre å bruke noen timer å finne feilen og fikse den enn å måtte betale mass for reparering av komponenter.

Støyfilter ser jeg på som hvis du har rust på bilen og bare lakkerer rett over slik at det ikke viser. Bedre å gjøre en skikkelig jobb slik at det blir 100%

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norton, man blir kvitt problemet der å da. Men det er jo fortsatt støy på linjen om du forstår. Støyen blir bare filtrert bort slik at den ikke "når" høyttalerne. Har også hørt at denne løsningen reduserer lydkvaliteten noe, og det ville jo vært logisk.

EDIT: Mr.Steam kom meg i forkjøpet :)

Er det ikke bedre å finne hvor feilen er og fikse problemet skikkelig heller?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynner å bli litt oppgitt no..

har sånn stygg dynamostøy på anlegget mitt som jeg ikke får vekk..

anlegget mitt består av:

et 4" biltema sett høytalere

et 6.5" cadence FXC6K høytalersett

en pioner imp bass (vis d va rett navn)

Dette blir drevet av en uscarvor 5kanals forsterker

Ting eg har gjort:

-skiftet til godt skjerma signalkabler

-fikset jordinger, de går no direkte i metall

- prøvd å legge signal kabler og strømkabel adskilt

-prøvd med alu folie rundt de gamle signal kablene

så noen fler ideer? begynner å bli litt lei :P

takker for alle fornuftige svar

litt mer info:

det kommer bare når bilen er i gang.. drar jeg ut signalkablene så forsvinner det helt..

forsterkeren sin jording og hovedenheten sin jording går direkte i metall

Har en kondensator på 1f ved forsterkeren

fler ideer? har lyst å fikse feilen helt uten sånn støyfilter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er helt enig i både Boddiz og Mr. Stream i at å montere en "støykondensator" på dynamoen er "plan b". Det å holde seg til visse grunnregler som å bruke kvalitetsutstyr, bruke trippelskjermede signalkabler, legge signalkabler og strømkabler på hver sin side inne i bilen, lage ett skikkelig jordingspunkt i chassiet bak i bilen(og gjerne etse dette punktet med ett par tre dråper saltsyre). Den siste her(saltsyre) er litt drøy, men den gir et absolutt helt rent jordfeste,fritt for evt. "amorfe" belegg! "Amorf" = dritt/smuss i metallurgisk sammenheng. Om etsing av jordfeste gir en bedre lederevne i lydanleggets strømkrets - evt. bedre lyd kan være en annen diskusjon...

Tilbake til "støykondensatoren". Problemet her er at "tjuvtrikset" med kondensatoren fungerer! Er det noen her på forumet som kan forklare meg HVORFOR en slik kondensator montert på dynamoen/regulatoren fjerner støy??

Boddiz. Hvorfor vil en påmontert "støykondensator" gi ett logisk fall i lydkvaliteten? Jeg personlig tror jeg har mine små tvil...

Unnskyldning til trådstarter hvis dette innlegget har spora helt av! Jeg er ingen elektronikkekspert - og er sylfersk her på forumet.

Mvh

Lasse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider