Gå til innhold

Catch tank til bensin

Ranger emnet


epidemic

Anbefalte innlegg

catch tank brukes for å "fange" oljedampen, mens en swirl pot brukes for at bensinpumpa ikke skal suge luft. Viktig er plasseringa av nipplene på swirl poten for i det hele tatt og oppnå swirl effekten, mange lager tanker om monterer nipplene tilfeldig uten å vite teorien bak det........

 

Swirl pot, er det noe bevegelie deler i den? sjønner liksom ikke helt hvordan det funker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

catch tank brukes for å "fange" oljedampen, mens en swirl pot brukes for at bensinpumpa ikke skal suge luft. Viktig er plasseringa av nipplene på swirl poten for i det hele tatt og oppnå swirl effekten, mange lager tanker om monterer nipplene tilfeldig uten å vite teorien bak det........

 

Hvordan vil du plassere uttaket for 2 pumper i dagtanken for å opprettholde swirl-effekten?

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så lett å forklare uten ei skisse men... Poenget er at den strømmen som kommer inn i tanken skal komme i ytterkant av veggen og ikke midt på tanken, slik vil væsken sirkulere hurtig rundt i ytterkant av tanken og når du da har utløpet som går inn til hovedpumpa også i ytterkant men motsatt rettet slik at strømmen presses inn i utløpet, da er effekten oppnådd. Dårlig forklart men, finner kanskje noe på nettet med skisse osv... Ha har ikke sjekket selv men.. Også masse originale tanker med pumpe inni har lignende løsning, prinsippet er iallefall likt

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så lett å forklare uten ei skisse men... Poenget er at den strømmen som kommer inn i tanken skal komme i ytterkant av veggen og ikke midt på tanken, slik vil væsken sirkulere hurtig rundt i ytterkant av tanken og når du da har utløpet som går inn til hovedpumpa også i ytterkant men motsatt rettet slik at strømmen presses inn i utløpet, da er effekten oppnådd. Dårlig forklart men, finner kanskje noe på nettet med skisse osv... Ha har ikke sjekket selv men.. Også masse originale tanker med pumpe inni har lignende løsning, prinsippet er iallefall likt

 

Bagasjelsning01.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg leser filosofien din. Jeg bare fryktet et øyeblikk at to uttak kan gjøre at det ene (første) uttaket kødder til strømmen til det andre uttaket slik at det i praksis kun er ei pumpe som får nok drivstoff. Muligens vil en vertikal plassering av uttakene gjøre susen. Alternativt et grovt uttak som forgrener seg til to litt mindre utenfor tanken. Her må det forskes forstår jeg :)

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ser ok ut, men jeg ville latt uløpet i bunn vært plassert til høyre, slik at strømmen treffer mere rett inn i røret.

 

Reodor: Du har bare ett utløp som går til ei pumpe, den andre pumpa mater swirl poten.

 

Som avbildet er vel den på topp i center retur, de to til venstre er inn fra fuelrail/forgasser og fødepumpe om en kan kalle det det... Den i bunn er utløp til hovedpumpe... Viktig er størrelsen på tanken, slik at bensina har nok fart til å lage swirl effekt, men tenk også på for mye friksjon og varmegenerering. Viktig med god sirkulasjon til hovedtanken som vil være med å kjøle ned bensina i swirlpoten. Man får jo også kjøpt controllere som regulerer hastigheten/spenninga til pumpa avhengig av turtall/ladetrykk.

x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com

x-Ktm 525 SuperMotard

Ducati 998 testastretta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor: Du har bare ett utløp som går til ei pumpe, den andre pumpa mater swirl poten.

 

Nei, nei. Fødepumpe i tanken, dagtank og deretter to hovedpumper av typen Bosch 044.

 

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår