Gå til innhold

Gassdrift

Ranger emnet


NISMO racing

Anbefalte innlegg

Vurderer dette sterkt, men er det noen her ute som har erfaringer med det? Tenkt på det lenge, og på autofilmessa i helgen fikk jeg enda mer lyst på det! Er sinnsykt mye å spare, innspart etter 30 000 kjørte kilometer! Er jo snakk om at dieselavgiften økes, så snart lønner det seg ikke med tdi engang....

- 07 mod VW touran tdi highline dsg

- 04 mod Ford Mondeo ghia x 2.0 tdci

- 05 mod Ford Mondeo viva x 2.0 tdci

- 97 mod Nissan Primera 2.0i SLX P11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket vel med samme fyren på Autofil messa som deg da kanskje.

 

Propan koster ca. 4.50 kr liter i flytende form og ved konvertering bruker en bensinbil ca. 20% mer propan enn om det var bensin. Da blir det ca. Halv pris i forhold til bensin (og snart diesel...)

Som en liten bonus for turbobiler så tilsvarer propan 110 oktan = rom for å tyne litt ekstra ut snurrebassen.

Litt uklart hvor mye det kostet, 26K for hardware + montering som måtte gjøres av en autorisert plass = ca. 50K tilsammen ?

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstod var det snakk om fra 25000 (for den Vectra`n) og opp til ca 36000 (for Range Rover`n). Jeg prøvde å få han til å komme med noen ulemper, de eneste han hadde var engangs-summen og at tanken tok litt plass..

- 07 mod VW touran tdi highline dsg

- 04 mod Ford Mondeo ghia x 2.0 tdci

- 05 mod Ford Mondeo viva x 2.0 tdci

- 97 mod Nissan Primera 2.0i SLX P11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventilsetene blir spist opp fort hvis du ikke har herda spesial seter

dette varierer etter motortype, på volvo s80 går det f.eks bra, men på f,eks std toyota previa går åt skogen.....

 

regn med å justere de hver 30.000 å når du ikke for tynnere shims er du føkka. da må man sende avgårde toppen for å få inn spesialseter,

 

grunnen til at det gnages ekstra på ventilsetene er den høyere forbrenningstemperaturen, eksos setene blir fortest slitt,

 

gass montøren tjener flesk, du må kjøre mye for å tjene det inn,+ extra driftskostnader

 

 

gasstanken monteres bak bakseteryggen, eller i reservehjulsbrønnen eller inder bilen gjerne bak bakakselen,

 

 

 

antar du blir rimelig flambert hvis du skulle komme ut for en kraftig kollisjon :fatality:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventilsetene blir spist opp fort hvis du ikke har herda spesial seter

dette varierer etter motortype, på volvo s80 går det f.eks bra, men på f,eks std toyota previa går åt skogen.....

 

regn med å justere de hver 30.000 å når du ikke for tynnere shims er du føkka. da må man sende avgårde toppen for å få inn spesialseter,

 

grunnen til at det gnages ekstra på ventilsetene er den høyere forbrenningstemperaturen, eksos setene blir fortest slitt,

 

gass montøren tjener flesk, du må kjøre mye for å tjene det inn,+ extra driftskostnader

 

 

gasstanken monteres bak bakseteryggen, eller i reservehjulsbrønnen eller inder bilen gjerne bak bakakselen,

 

 

 

antar du blir rimelig flambert hvis du skulle komme ut for en kraftig kollisjon :fatality:

 

 

 

Volvoen min har nå rundet en halv mill km med gassdrift, uten noe form for spesielt vedlikehold. Men når det er sagt er det vel lagt frem i forslag til statsbudsjett at gassen skal avgiftsbelegges så...:shake

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en gasspris på ca 5 kr pr liter og bensin på ca 11, har man kjørt inn investeringen iløpet av 30 000 km...Dessuten har jeg lest at gasstanken faktisk er sikrere enn bensintanken. Men det med ventilseter visste jeg ikke...Stemmer nok med noe høyere driftstemperatur, men trodde ikke det var så stor forskjell..

- 07 mod VW touran tdi highline dsg

- 04 mod Ford Mondeo ghia x 2.0 tdci

- 05 mod Ford Mondeo viva x 2.0 tdci

- 97 mod Nissan Primera 2.0i SLX P11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

antar du blir rimelig flambert hvis du skulle komme ut for en kraftig kollisjon :fatality:

din antalgelse er ganske så feil... tankene tåler at bilen blir totlavrak under ein semi utan at den tar kvelden. teknologien hadde neppe blitt godkjent viss det hadde vore fare for lekasjer...

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

din antalgelse er ganske så feil... tankene tåler at bilen blir totlavrak under ein semi utan at den tar kvelden. teknologien hadde neppe blitt godkjent viss det hadde vore fare for lekasjer...

 

 

Det har du rett i. Tanken tåler vel mye.

 

Men jeg ville heller vært i et bilvrak med bensintank som lekker bensin ut på asfalten, framfor gass som strømmer hurtig ut fra tanken, skulle det skje noe. Tanken kan forbli intakt, men kan jo lekke ut fra rørtilkoblinger etc. Det er ikke å komme bort ifra.

 

Bare det å ha en gasstank inne i en lukket cupe får jeg til å rygge fra et slikt prosjekt. Blir det lekkasje, så er faren tilstede at propan fortrenger luften i kupe og man svinner sakte men sikkert hen og dør av oksygenmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i. Tanken tåler vel mye.

 

Men jeg ville heller vært i et bilvrak med bensintank som lekker bensin ut på asfalten, framfor gass som strømmer hurtig ut fra tanken, skulle det skje noe. Tanken kan forbli intakt, men kan jo lekke ut fra rørtilkoblinger etc. Det er ikke å komme bort ifra.

 

Bare det å ha en gasstank inne i en lukket cupe får jeg til å rygge fra et slikt prosjekt. Blir det lekkasje, så er faren tilstede at propan fortrenger luften i kupe og man svinner sakte men sikkert hen og dør av oksygenmangel.

 

 

I de aller fleste tilfeller er gassdrift snakk om LPG-gass, som står for Liquified petroleum gas. Med andre ord er den flytende ved normal tempratur:)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i. Tanken tåler vel mye.

 

Men jeg ville heller vært i et bilvrak med bensintank som lekker bensin ut på asfalten, framfor gass som strømmer hurtig ut fra tanken, skulle det skje noe. Tanken kan forbli intakt, men kan jo lekke ut fra rørtilkoblinger etc. Det er ikke å komme bort ifra.

 

Bare det å ha en gasstank inne i en lukket cupe får jeg til å rygge fra et slikt prosjekt. Blir det lekkasje, så er faren tilstede at propan fortrenger luften i kupe og man svinner sakte men sikkert hen og dør av oksygenmangel.

 

Uten at jeg er noen ekspert på gass og gassbeholdere, så vil ikke en lekasje på gasstanken være fatalt. Gassbeholderen/tanken vil ikke "eksplodere" hvis den lekker og kommer i kontakt med evt. flammer. Gassen vil sakte men sikkert brenne opp i en stikkflamme ut av lekasjen. Det at man vil kvalt av propangassen er også litt vel å ta i. Propan er tilsatt "luktestoffer" og man vil merke lekasjen i god tid før man blir kvalt. Desutten går vel drivstoffrøret på utsiden av kupeen. Så jeg vil anta at gassbeholdere i bil er relativt trygt. Det er iallefall ikke det første som dreper det i en evt. ulykke.

 

Det første du bør gjøre er å sjekke tilgangen på gass i nærheten av deg. Slik jeg har fått det for meg, så ble ikke gassdrift av biler noen suksess. Og bensinstasjonene har sluttet og satse på det. Dvs. kanskje liten eller ingen tilgang på det i fremtiden..? Noe å tenke på kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Slik jeg har fått det for meg, så ble ikke gassdrift av biler noen suksess. Og bensinstasjonene har sluttet og satse på det. Dvs. kanskje liten eller ingen tilgang på det i fremtiden..? Noe å tenke på kanskje...

i norge så er det ikkje blitt ein suksess kanskje, men tyskland og dei fleste østlige land har gasstasjoner overalt der det er bensin. i polen er det gass overalt. tyskland har over 1000 også...

 

Tanken kan forbli intakt, men kan jo lekke ut fra rørtilkoblinger etc. Det er ikke å komme bort ifra.

 

ved uhell/crash så er det montert nødstenge ventil som lukke gassflaska slik at det ikkje lekker gass ut frå ledninger og slikt. så sikkerheten er godt gjennomtenkt på disse systemene. i norge er størsteproblemet tilgjengeligheten av gass... kun større byer har gassstasjoner... veit om ein i trondheim...

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare legge til at om man vil ned i pris på montering av slikt utstyr burde man ta seg en tur utenfor norske landegrenser.... Veit om mange polakker som kjører rundt på gass på deres biler. (gamle audi 80 osv) Siste jeg prata med polakken til nabo'n hadde han kjørt fra ca 90 000km med gass, og var storfornøyd.

 

Dette med at ventilsete slites fortere med gass er jeg ikke sikker på, men om man kjører på gass så er nok krava større til tett motor.

Og om man er redd for lekasje ol så legg røra under bilen, slike gasser går ned. Så slipper du å bli kvalt, eller bang, om du fyrer deg en røyk på tur om en slange er lekk osv...

 

 

PS: veit om en gammal volvo B18 som gikk på parafin.... Noe å vurdere? hehe

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår