Gå til innhold

Hjelp meg her. Politi problemer

Ranger emnet

RaCk

Anbefalte innlegg

10. Skjønnsmessig vurdering

Når tjenestemannen overveier å utferdige et forelegg, skal han ikke bare vurdere om vilkårene for dette er til stede, men også om det etter omstendighetene er rimelig og nødvendig med en straffereaksjon. Som et utgangspunkt bør man bare utferdige forelegg ved overtredelser av så vidt alvorlig art at man ellers ville inngitt anmeldelse. Justisdepartementets instrukser inntatt i "Politiets trafikktjeneste" (GP-4027) tjener som retningslinjer for vurderingen.

VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 months later...

Til neste gang du blir stoppet: Samma faen hva snuten sier så SKAL ikke du slippe førerkortet ditt! Du har faktisk betalt for det. Dermed er det ditt på lik linje som bilen, trusa og colaen!! Hadde du gitt i fra deg trusa om snuten hadde sagt at du skulle det? Hvis ja: Hahahaha! Hvis nei: Det skal du heller ikke gjøre med lappen din. Om politiet mener at du har kjørt så galt så skal de skrive ut en lapp som sier at du får kjøreforbud, si gjerne det til politiet. Det eneste som kan frata deg deg ditt førerkort er rettsvesenet. Dette fikk jeg vite av min kjære svigermor som har vært yrkessjåfør i mange år. Jeg trodde ikke dette var helt riktig så jeg testet det likegodt selv. Det stemmer det hun sier her faktisk;)

Joda.. Stemmer det... Var jeg som skrev det over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALLO!!!

Hvorfor akseptere du dette? Hele hensikten med forenklet forelegg

er at saken blir avgjort der og da uten rettsaker eller domstoler.

Hvis det er samme sak du har fått forenklet forelegg for de bygger

saken på er de virkelig ute å kjører.

De skal for pokker opplyse på hvilket grunnlag de har beslaglat

førerkortet ditt for.

ADVOKAT NUH!

Nissan Skyline R33 V-spec Le-mans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OleC

89.1.1.9 Skrensing, «burnout» m.v.

Førerkortet bør inndras for minst 3 måneder i tilfelle hvor det har vært foretatt skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn (for eksempel «burnout») på områder (torv, plasser mv.) hvor kjøringen/bruken har skapt fare for fotgjengere og andre trafikanter.

Overbevis de om at du IKKE skapte fare for fotgjengere og andre trafikanter, så er vel den saken grei. (Kanskje vanskelig siden det var andre bilister i nærheten - men forklar det at det var en liten nødhandling..). Og som nevnt, 85 km/t i 60 sone kvalifiserer ikke til førerkortbeslag. 86 gjør.

Greit nok å vedta et forelegg og skrive under der (om de har en måling/video å vise til!!!) og da for å få saken ut av verden, men ellers bør man aldri innrømme at man har gjort noe galt! Folk bør merke seg dette. Hvis politet spør om hvor fort du kjørte, svar "vet ikke"! Og IKKE samtykk i førerkortbeslag (men de kan ta lappen), men som nevnt så må du få den utlevert etter 3 uker om politiet er litt treige...

Lykke til!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

kan feks EN sivil snut(ikke på jobb) ta førerkortet ditt? trodde de trengte litt bevis jeg!!

Tror han kan ta beslag ja. For at du skal bli dømt for noe i Norge, må det finnes bevis. Og ett vitne er litt tynt, selv om det er politi. Men det kommer jo ann på dommere og saken og andre ting. Så svaret er vel tja...

Snakket med en pensjonert politimann en gang, og når f.eks. de målte deg med police pilot, må de huske (til en rettsak leenge etterpå), nøyaktig hvor de startet og stoppet målingen. Dette kan sjekkes på befaring, og er de i tvil, eller det ikke stemmer med regnestykket, så blir du ikke dømt.

Men politi og rettsvesenet er jo som kjent ikke nådige mot oss bilister, og har gjerne lavere beviskrav mot oss, enn i andre saker.

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe;) Den er gammel, men fortsatt viktig syntes jeg...

De har faktisk ingen rett til å konfiskere, frata, beslaglegge, holde eller være BORTI ditt førerkort på noe som helst vis! de kan gi deg skriftlig kjøreforbud! Men det er papirarbeid som politiet ikke liker, derfor tar de lappen din... ...selv om dette faktisk er tyveri fra politiet sin side. Du har tross alt betalt for den slik at den skal være til odel og eie.

Som sagt er det kun rettsvesenet som kan frata deg denne!!

Joda.. Stemmer det... Var jeg som skrev det over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Haraldur

Hehe;) Den er gammel, men fortsatt viktig syntes jeg...

De har faktisk ingen rett til å konfiskere, frata, beslaglegge, holde eller være BORTI ditt førerkort på noe som helst vis! de kan gi deg skriftlig kjøreforbud! Men det er papirarbeid som politiet ikke liker, derfor tar de lappen din... ...selv om dette faktisk er tyveri fra politiet sin side. Du har tross alt betalt for den slik at den skal være til odel og eie.

Som sagt er det kun rettsvesenet som kan frata deg denne!!

Fint om du kan bakke opp påstanden med henvisning til lover/forskrifter. MEGET kjekt å ha om man skulle bli stoppet..

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider