Gå til innhold

Hvor får man 18" slaveelementer?

Ranger emnet


BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Hva med å kjøpe/få en sprengt 18" og kappe magneten av den? Ikke akkurat eksakt viten dette, men man kan da prøve :)

Litt av poenget med en slave er at membranen har en vekt som er tilpasset det/de andre elementene som er i kabinettet.

Vekt i form av stål eller annet brukes for å gjøre membranen tyngre.

Skal subwooferen tunes lavere så må mer vekt legges til membranen til slaven og vice versa.

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil man spille høyere med en slave, eller er det SQ det er snakk om her?

 

Slaver brukes i stedet for bassrefleksport. En portet kasse tunes ved å forandre lengden/diameteren på røret. I en kasse med slave, forandres vekten på slaven for å tune kassen. I små kasser som tunes dypt, blir lengden på røret svært lang og da er det en fordel med slave. Hvis man f.eks. skal tune en 35L kasse til 20Hz, blir et 10cm rør 165cm langt. Dette er jo selvsagt særdeles upraktisk.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonus:

fhl123 er inne på det.

Enkelt men tidkrevende for å finne riktig vekt til slaven.

 

fhl123:

Hvem er så dum at en tuner en kasse til 20Hz?

Veldig få personer gjør dette men det kan gjøres.

På den andre siden så er det T/S dataene på elementet som bestemmer lengden og diameteren på porten. I et stikk motsatt fall kan en tunet port (til 20Hz som er nevn) praktisk sett være kun 30 cm lang. Men her kommer det an på kasseløsningen etc etc....

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonus:

fhl123 er inne på det.

Enkelt men tidkrevende for å finne riktig vekt til slaven.

 

fhl123:

Hvem er så dum at en tuner en kasse til 20Hz?

Veldig få personer gjør dette men det kan gjøres.

På den andre siden så er det T/S dataene på elementet som bestemmer lengden og diameteren på porten. I et stikk motsatt fall kan en tunet port (til 20Hz som er nevn) praktisk sett være kun 30 cm lang. Men her kommer det an på kasseløsningen etc etc....

 

 

Mvh

Pål

JEG har tunet til litt under 20 Hz...

Om jeg er dum pga. det vet jeg ikke, men funker gjør det :)

-3 dB ved 15 Hz er ikke annet enn imponerende for min del.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG har tunet til litt under 20 Hz...

Om jeg er dum pga. det vet jeg ikke, men funker gjør det :)

-3 dB ved 15 Hz er ikke annet enn imponerende for min del.

 

Mvh

Stian

Nå er det ikke alle som gjør det slik som DU, Stian!

Tune et "vanlig" element til 20 Hz ville vært den sikre død for de fleste elementer.

 

Har du fått målt frekvensgangen i bilen din Stian?

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fhl123:

Hvem er så dum at en tuner en kasse til 20Hz?

Veldig få personer gjør dette men det kan gjøres.

På den andre siden så er det T/S dataene på elementet som bestemmer lengden og diameteren på porten. I et stikk motsatt fall kan en tunet port (til 20Hz som er nevn) praktisk sett være kun 30 cm lang. Men her kommer det an på kasseløsningen etc etc....

 

 

Mvh

Pål

 

Jeg brukte tallene som et eksempel for å vise fordelene med en slave, men siden du mener at det er så dumt å tune en kasse til 20Hz, hadde det vært svært interessant med en forklaring.

Diameter/lengde på port(er) bestemmes av volum og ønsket tuningfrekvens. Hvis du skal ha en port på 10x30 og kassen skal være tunet til 20Hz, må volumet være 155L.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte tallene som et eksempel for å vise fordelene med en slave, men siden du mener at det er så dumt å tune en kasse til 20Hz, hadde det vært svært interessant med en forklaring.

Diameter/lengde på port(er) bestemmes av volum og ønsket tuningfrekvens. Hvis du skal ha en port på 10x30 og kassen skal være tunet til 20Hz, må volumet være 155L.

 

Frode

Jeg håper du sikter til et spesifikt element her for de tallene dine er ikke generelle!

Hvilket element tar du dette fra?

 

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår