Gå til innhold

Hvor får man 18" slaveelementer?

Ranger emnet


BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Til stuebruk har den eminente Arvus Bladder Buster!

152 dB ved 45 Hz!

Den fås som byggesett også. Noe å hatt i bilen Hifonic?

Slaven på 27" er vel ikke så lett å få plassert kanskje... :boxers

 

 

Mvh

Pål

 

Har sett litt på den på nett ja. Virker som en noget syk sak det der!

27" er jo rundt 70 cm, så det går jo :D Og baksetene bruker jeg jo bare til å lagre defekte forsterkere på uansett ;)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du sikter til et spesifikt element her for de tallene dine er ikke generelle!

Hvilket element tar du dette fra?

 

 

Mvh

Pål

 

Her har du en formel for utregning av porter:

 

Port Length

The port length required to tune a volume of air to a specific frequency can be calculated by using the following equation:

Lv = (23562.5*Dv^2*Np/(Fb^2*Vb))-(k*Dv)

 

 

where,

 

Dv = port diameter (cm)

Fb = tuning frequency (Hz)

Vb = net volume (litres)

Lv = length of each port (cm)

Np = number of ports

k = end correction (normally 0.732)

 

 

 

Som du ser inneholder ikke formelen noen T/S-parametre. Bassport-kalkulatoren til Ljudia bruker heller ikke T/S-parametre: http://www.ljudia.no/no/teknik/isd/vent.html

 

En annen ting er at T/S-parametrene kan fortelle noe om hvilken kasse elementet kan egne seg i.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på den på nett ja. Virker som en noget syk sak det der!

27" er jo rundt 70 cm, så det går jo :D Og baksetene bruker jeg jo bare til å lagre defekte forsterkere på uansett ;)

En lillebror av 27"-eren kommer til neste år.

Dette er en litt spesiell konstruksjon med prinsippet som kalles moving magnet.

Spolen på 10" står i ro og kraftige neodymiummagneter er festet til membranen.

Nok OT her...

 

fhl123:

I rest my case!

Dette kan du mye bedre enn meg tydeligvis

 

 

Mvh

Pål

(som ikke vet hva en tuningsfrekvens er, ei heller egenresonans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lillebror av 27"-eren kommer til neste år.

Dette er en litt spesiell konstruksjon med prinsippet som kalles moving magnet.

Spolen på 10" står i ro og kraftige neodymiummagneter er festet til membranen.

Nok OT her...

 

Noe ala cyclone? Nok OT ja :)

 

fhl123:

I rest my case!

Dette kan du mye bedre enn meg tydeligvis

 

 

Mvh

Pål

(som ikke vet hva en tuningsfrekvens er, ei heller egenresonans)

 

Tror han snakker om tuningfrekvensen på selve kassa, ikke medreget element da :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere hadde Stryke (http://www.aespeakers.com) to 18" slaver. Du finner data på de her: http://ldsg.snippets.org/sect-13.php3. Jeg usikker på om disse fortsatt kan skaffes.

Jeg antar at du har satt deg inn i pluss og minus med slaver, men her er står det i alle fall litt om problemer du kan møte:

 

Keep in mind that a PR is basically a cone on a spring: that is, a woofer with no motor to control the cone, just the suspension. In a car, with varying pressure differnetials (windows up vs. down, ventilation vs. recirc, physical elevation changes depending on where you drive) you would never be able to get a really accurate tuning to it.

 

In addition, to tune a PR you have to affix mass to the back of it, usually in the form of metal washers. Get a large enough mass and with the angular force vectors present in a moving car you could easily shear the former from the spider. You are also limited as far as mounting angles, because anything less than vertical will cost some, possibly significant, amounts of excursion.

 

So bottom line is that I think they're inappropriate for the car.

 

Frode

 

Edit: Jeg kan forresten anbefale Unibox hvis du vil simulere kasser med slaver: http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, problemet er at de ikke ligger ute på nett enda. Så har ingen spesifikasjoner, og ikke minst - priser, å gå ut ifra.

 

Det haster uansett ikke, så jeg kan vente på TC.

 

Håper bare jeg får mail fra dem snart, så jeg kan få meg villdyr! :-)

Tror ikke jeg ville brukt noen andre sine slaver til såpass syke elementer uansett.

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke alle som gjør det slik som DU, Stian!

Tune et "vanlig" element til 20 Hz ville vært den sikre død for de fleste elementer.

 

Har du fått målt frekvensgangen i bilen din Stian?

 

 

Mvh

Pål

Du har et poeng der...

Men er nå flere av oss :)

 

Har ikke målt annet enn frekvensgangen på sub-delen egentlig (som jeg bare tester for en kamerat).

Gidder ikke gjøre så mye mer med det før jeg bygger om.

Satser på å få til tidskomp og EQ osv vha PC.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På den andre siden så er det T/S dataene på elementet som bestemmer lengden og diameteren på porten. I et stikk motsatt fall kan en tunet port (til 20Hz som er nevn) praktisk sett være kun 30 cm lang. Men her kommer det an på kasseløsningen etc etc....

 

 

Mvh

Pål

 

Uff og uff, her er du ute på tynn is.

Jeg foreslår at du enten utdyper dette eller innrømmer at du tar feil.

 

EDIT: dumme meg leste ikke hele tråden og fikk ikke med meg at du "rested your case"

Beklager!

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår