Gå til innhold

Bilen rykker kraftig en gang ved gasspådag!

Ranger emnet


EIO

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et problem med motoren på bilen min, (audien), det er den 20v 1,8 liter motoren.

 

Problemet er at det rykker noe veldig når man begynner å gi gass, det er ett stort rykk. Man må trykke gasspedalen et litt inn for at bilen skal reagere og når den først reagerer starter det med et rykk.

 

tok en diagnose test på den og det kom opp "throttle valve control - basic settings failed", usikker på hvor problemet ligger. Var innom møller og hørte hvor mye det kostet for en ny throttle position sensor kostet, de skulle ha 5500 bare for delen, og det er ikke sikkert at det løser problemet.

 

Så hvis noen vet hva dette problemet kan være så er jeg veldig takknemlig for svar :) Jeg har en følelse at det er noe med gass-spjeldet og systemet rundt det, men er ikke sikker...

- 02 Audi A4 1.8TQ

- 91 BMW 325iA

x 91 BMW 318i

x Audi A3 1.8 Ambition

x Renault Laguna 2,0RT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke være at du må bytte noen deler, men det kan hende at du må justere throttle position sensoren. Har du ikke rørt denne så er kanskje dette litt mindre tenkelig.

En throttle position sensor er jo noe som forteller hvor gasspjeldet befinner seg. Er dette av typen som har variabel motstand så *kan* den ha et brent/slitt punkt rett der hvor bilen din rykker, for da mister ECUen kontroll over hvordan gasspjeldet står..

Blir du desperat kan du forsøke å se om denne delen kan åpnes uten å ødelegge den.. Er det et brent punkt så kan du kanskje bekrefte det og evt ta en crash-rep på den (vær kreativ) før du hoster opp 5500,- på noe som kanskje ikke er årsaken til feilen. Skal også tro at du kan måle motstanden på denne delen (i pluggen) for å sjekke om den er i orden, men da trenger du nok en detaljert beskrivelse fra noen andre.

Sorry at jeg er litt vag, men jeg er ikke VAG-mann :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok av et deksel som sitter over mekanismen og elektronikken som styrer autochoke (er det ikke det som skjer når man starter motoren?), så tok jeg og åpnet og lukket gass-spjeldet manuellt og så om det virket ok. En ting jeg la merke til der var at det var et slags belegg på en dreieskive, det sitter en sensor på denne dreieskiven så det kan være galt. værre var det at gassspjeldet ikke lukker en kontaktor som skal lukkes når gass-spjeldet er i stengt posisjon. og at ECU'en da ikke skønner noen ting.

 

Håper dette er grunnen til det, har aldri hørt at dette har vært et typisk problem på denne motoren, men den har gått veldig langt så det kan jo hende. Tenker jeg tar turen til et bilopphuggeri og får tak i en bytte del. Bytter like så greit hele gassspjeldet med allt, er en del som bare sitter med 4 skruer.

 

nå skal det legges til at dette er det jeg tror er galt, kan godt hende jeg får meg en overraskelse...

- 02 Audi A4 1.8TQ

- 91 BMW 325iA

x 91 BMW 318i

x Audi A3 1.8 Ambition

x Renault Laguna 2,0RT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår