Gå til innhold

Hvor mye downforce hjelper det med vinge, frontleppe etc etc...

Ranger emnet


DJ-timoty

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som skjer er vel at det kommer mindre luft inn foran selv om muligheten for at luft slipper ut bak ikke forandrer seg, slik at det skapes et "lavtrykk" som suger bilen ned mot bakken. Derfor noen har sånne trakter bak på bilen, for å utnytte dette maksimalt. Kalles venturi effekten hvis jeg ikke tar helt feil?

 

Artig nick forresten.. Nesten dobbelt så kult som mitt :D

 

Hmmm, det er ikke slik jeg har forstått det, til nærmere bilen kommer bakken til mere vil den suge seg ned til bakken.

Det ser man bla på formel 1 biler, stcc og en haug med andre racing klasser.

Det har jo en begrensning også for, til lavere den er til lettere tar den nedi. Og den venturi tunellen er vel der for og stabilisere luftstrømmen bak slik at bilen blir mer rettningsstabil? Ergo heter det venturieffekten :)

 

Han som designet McLaren bilen, (Gordon Murray?) fant opp et system med vifter som sugde luft underfra bilen og skapte vakum. Luften ble så sluppet ut over bilen.. Høres fantastisk ut men det funket så bra at det ble bannlyst i sin racing klasse.

 

Det sies forresten det at hvist man dekker bilen med plater under for og skjule profiler og uregelmessigheter blir den mye stødigere under høy hastighet og man misker vindsus. Dette er noe jeg har lyst og prøve på min nåværende bil med tiden.

 

Foorresten er nicket mitt dobbelt så kult som ditt siden Zomm står to ganger til i motsettning til en hos deg, hehe

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med venturieffekten eller Bernoullis lov er å kunne måle trykk i en luftstrøm.

 

Litt moro at du nevnte det nå siden jeg sitter å leser på det i pilotboka mi!:D

 

Bernoullis lov:

 

Summen av det statiske trykket og det dynamiske trykket er alltid konstant i den samme luftstrømmen.

 

Statisk trykk: Konstant trykk på en flate (eks en bil som står stille opplever det samme trykket konstant)

Dynamisk trykk: Variabelt trykk på en flate (Eks en bil i fart)

 

Så summen av de to skal bli det samme i den samme luftstrømmen. Vet ikke om du ble noe smartere av dette.

1984 Recaro T/A 350

 

X - 1982 Recaro T/A

X - 1984 Chevy G20

X - 1969 Custom Beetle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med venturieffekten eller Bernoullis lov er å kunne måle trykk i en luftstrøm.

Så summen av de to skal bli det samme i den samme luftstrømmen. Vet ikke om du ble noe smartere av dette.

 

Ble ikke så mye smartere, men er godt noen kom med utfyllende informasjon.. Mitt innlegg var tatt rett fra hukommelsen, så var nok ikke helt nøyaktig :)

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang en video på youtube eller noe av en bil som var påmontert spoilere i vindtunell. alle fire dekkene smalt og diverse understellsdeler gikk "ad dundas", noen flere som har sett denne og helst greier å finne den igjen?

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt om cosworth. Escort er dører, tak og vinduer. Alt annet er

 

bygget med et mål for øyet: bli verdensmester. Bilen er ikke bygget for å gå fort den har ca 20 km/t lavere toppfart enn sedanen p.g.a vingen, den er bygget for maks veigrep.

 

Den er en av få biler som har positiv ”downforce”, bilen blir faktisk trykket ned mot bakken. Bilen fikk sin første offisielle test i 1990 i et rally i Spania hvor den knuste all motstand soleklart.

 

Ser noen nevner å sett plater under bilen, ikke noe serlig lurt vis ikke disse er bygget etter rette beregninger. For det første vil motor og gir ikke få nok kjøling. Så vil bilen også få en løfte efekt av det da platen vil være høyere i front enn mot midten..

 

Det som er viktig for å få downforce er å beregne hvordan fuftstrømmene går og hastigheten på luften..

 

Se på vingen til ett fly og se utformingen, den er flat under og buer oppe.. samme måten som gammle bobbla er bygget.. noe som fører til at jo mere hastighet jo mindre marktrykk.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten sette på Spoiler eks. Og ta bilen til en vindtunnel så får du fort svar på dine spørsmål anngående aerodynamik.

 

Dette er opp og ned fra alt, Men hvor ofte er du trenger 200kg downforce i 250km/t ??? I Norge. Hadde du jobbet i tyskland og måtte pendle til og fra jobb på autobahn så skjønner jeg at dette hadde vært godt og hvite.

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om en som nettopp hadde montert ny vinge, og på vei fra verkstedet dro'n på litt - plutselig smalt festene til vingen ned gjennom baggasjelokket på grunn av marktrykket...:uhhmmwhat?:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår