Gå til innhold

Hvilke merker bør vi ungå synes dere?

Ranger emnet

morten pettesen

Anbefalte innlegg

Laget en tråd om hvilke merker vi bør ungå på ett annet forum. Virket som om det falt litt i smak.

Nevnte følgende

UsBlaster

UsCarvor

Boss

Billig Lanzar

Gas

Boschmann

Volfenhag

Ultimate

Caliber

Denne tråden lages med tanke på at nykommere ikke skal kjøpe katta i sekken.

Det er mange merker som oppgir effekt som ikke henger helt på greip, med innmaten og sikringer.

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det om effekt og slikt, så er det jo slik i bilstereoverden som ellers rundt oss da.. Du får som regel hva du betaler for, når ett seriøst merke som f.eks. pioneer oppgir sin effekt til 2000W og du betaler en drøss med penger, så får du UsCarvor med "samme" watt-styrke til en åttendel av prisen bør jo folk tenke litt selv også da..

Men uansett, bra du lager en slik tråd :)

Kan også være greit å skrive nederst under der du nevner det med sikringer og slikt om hvordan nykommerne kan regne ut effekten på forsterkere selv også da, slik at de vet hva de får når de kjøper ett billig merke der det er 10A sikring og effekt oppgidd veldig høyt.

Har selv sett merker som har oppgitt effekter såppas høye forhold til sikringer at du må kjøre 130 Volt i bilen for å være i nærheten av effekten med de sikringene..

Too much power is never enough!

[ ] '67 Buick Skylark

[ ] Volvo 940 '95 - S90 prosjekt

[x] Volvo 142 '71 - Solgt :(

[x] Opel Calibra 8V '96 - Spiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit at du lager en tråd som dette, men jeg føler at du må begrunne dine eksempler med konkrete eksempler. Det er tåpelig å sitte og "synse".

eksempel:

Linjegods er en dårlig transportør...

hvorfor? Jeg jobber i Tollpost!! :)

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit at du lager en tråd som dette, men jeg føler at du må begrunne dine eksempler med konkrete eksempler. Det er tåpelig å sitte og "synse".

eksempel:

Linjegods er en dårlig transportør...

hvorfor? Jeg jobber i Tollpost!! :)

Bedre å lage en tråd om hvilke amper som er dårlig, med produsent og modell:);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når d gjelder Pioneer så er vel d en av de "seriøse" merkene som virkelig kan d med å sette 2000W på utsida av pakken også ser du litt nærmere er d til slutt 400W rms, men uansett så har jeg hatt Boss forsterker for mange år siden og den funka veldig bra til å drive 2*12 faktisk så har ikke inntrykk av at Boss er direkte drit da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calli-Turbo, cluet var vel ikke nødvendigvis hva som står stemplet på ampen, men hva man får for pengene... Pioneer har hatt litt for mye sånn 800W stemper osv, men til prisen den ampen koster så er det verdt pengene..

Mye av det som er nevnt i første post er billig drit, og jeg mener ikke at alle skal styre unna disse, men greit med en tråd som faktisk advarer de mot å gjøre det, så får de heller sitte der med postkasser i skjegget etterpå om de likevel handlet.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når d gjelder Pioneer så er vel d en av de "seriøse" merkene som virkelig kan d med å sette 2000W på utsida av pakken også ser du litt nærmere er d til slutt 400W rms, men uansett så har jeg hatt Boss forsterker for mange år siden og den funka veldig bra til å drive 2*12 faktisk så har ikke inntrykk av at Boss er direkte drit da

En annen måte er jo å se hva som selges av seriøse butikker i Norge. Jeg vil ikke snakke for andre, men vi velger selvsagt de merkene som gjør at kunden får et stort glis rundt munnen. Uten fornøyde kunder, så varer man ikke lenge.

Jeg vil ikke si at det er dårlig kvalitet hvis det står 2000w på en forsterker og den i virkeligheten yter 500w. Det er villedende markedsføring. Hvis denne har en pris som er verdt pengene så er den ikke et dårlig valg, hvis det holder med 500w. Man får somregel det man betaler for. Det som er problemet, er hvis det kommer pirat-kopier av vellkjendte produkter ut til dere kunder. Det er ikke til å stikke under en stol, at det i østen lages kopier av ALT. Det er ikke sikkert at dere i hele tatt vil legge merke til at det er en kopi, hvis dere ikke har noe forhold til orginalen. Det fins også i andre deler av verden ett hopetall av merker dere aldrig har hørt om, og når det gjelder mange av disse så skal dere være skjeleglad for det også.

For å kalle noe for dårlig så må enten:

1: Produktet ha kort levetid

2: Ha dårlig lydkvalitet

Hvis du kjøper en Boss forsterker, og syns selv at den spiller bra, og den funker i 20 år, så spiller det vel ikke så stor rolle at den bare yter 20% av den effekten den er oppgitt til, så lenge at du betalte 1290 for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med deg Kjetil ;) men ang Pioneer så kan jeg jo nevne at de elementene jeg bruker er bare spec till 350 watt og de får ikke "bare" 350watt... men til tider har de fått godt over 1000watt hver og greid å spille over 140dB i DbDrag med lukket kasse... pris? mindre enn mange andre dyrere merker/modeler som var med i DbDrag og de spilte lavere med mer effekt... :titties: så jeg vile anbefalt Pioneer pga den generele kvalitet på produktene sine -ikke nødvendigvis på effekt tallene sine... :)

som flere har allrede sagt så er det slik at man får det man betaler for...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel den som startet en "skamme-seg-tråd" for visse merker tidligere på dette forumet, men ved nærmere ettertanke og diskusjon kom vi fram til at det faktisk ikke er en særlig god idé - nettopp fordi synsing blir en stor del av "vurderingen". Det vi ble enige om her tidligere, var vel (tror jeg, om jeg husker rett, gidder ikke å sjekke) at det var mer gunstig og praktisk for den enkelte å heller ANBEFALE merker fremfor å si at det og det merket suger elg.

Grunnlaget for hvorfor jeg mener en tråd med negativ omtale av forskjellige merker er en uting, er den nevnte synsingen. Høyttalere er én ting, og når man kjøper og/eller hører en høyttaler, handler opplevelsen mye om "wow-faktor", og med det mener jeg hvor godt man selv liker lyden, og da særlig i forhold til hva man forventer fra produktet, da i forhold til pris og hva man har hørt om det. Alt dette er individuelt, og vanskelig for en person å vurdere for andre - selv om andres mening kan være gull verdt, sett at man kan sortere ut meninger fra folk med samme "ører" som en selv. I det store og hele: Om noen syns en en 4" Boss-høyttaler på 2 millioner watt til 599,- høres bra ut, er jo det fint for dem... og man kan dessuten venne ørene sine til mye rart også, bare så det er sagt. Med visse forbehold, naturligvis! :D

Forsterkere, der er det som kjent kraft som gjelder. Har man lettdrevne elementer, kan man bruke mye rart uten ekstremt mye effekt og bli FORNØYD, dersom kravene står i forhold til hva man har kjøpt og pengene man har brukt. Har man et tungdrevent element, og i mine øyne dermed ganske dårlig element dersom det er dyrt, stiller jo dette større krav til forsterkeren enn hva som er rimelig. Jeg har blitt opplært til, av en Hi-Fi-entusiast jeg hadde som lærer ved VK2, at forsterkeren aldri skal koste mer enn høyttalerne. Som en huskeregel, altså. Jeg har sett mange synde mot DEN regelen, uten å kalle den en regel som alltid gjelder, så klart. Mange mangler dog evnen til å skille ut hva man TRENGER i forhold til hva man KAN ha for å drive et element.

Men, men. Det er, som mange andre har påpekt, morsomt å ha et forum hvor man kan diskutere fritt, og jeg er glad det finnes og er såpass mye aktivitet her. Mye interessante spørsmål og diskusjoner her! :D

Jeg er selvsagt ikke imot at noen sier "Jeg har bare hatt dårlige erfaringer med merke "XXX"", men jeg er litt imot en tråd som advarer mot visse merker på generelt grunnlag.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider