bvg Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Jeg var hos forstillingsspesialisten på Alna idag og fikk ordna litt, og samtidig fikk jeg anledning til å ta en titt under på bilen. Jeg har vært plaga med risting i drivverk ved høyt trykk og lavt turtall. Jeg merka meg at mellomaksel-opphenget hadde ganske mye vandring, hvor mye er normalt? Kunne "rugge" den ganske mye. Er det normalt at dette slites ut på en bil som har gått 165k? Kan det være grunnen (evt en av grunnene) til ristingen? BV Siter 74 Escort 81 Ford Capri 95 Volvo 940 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Jeg var hos forstillingsspesialisten på Alna idag og fikk ordna litt, og samtidig fikk jeg anledning til å ta en titt under på bilen. Jeg har vært plaga med risting i drivverk ved høyt trykk og lavt turtall. Jeg merka meg at mellomaksel-opphenget hadde ganske mye vandring, hvor mye er normalt? Kunne "rugge" den ganske mye. Er det normalt at dette slites ut på en bil som har gått 165k? Kan det være grunnen (evt en av grunnene) til ristingen? BV Min 940 Turbo hadde gått 150K og der sleit j med det samme, selv etter bytte av div deler i hjuloppheng og driv-verk... Dette er et typisk fenomen på 900-serien, som spesielt oppstår ved litt senking, som man sjeldent blir kvitt helt ordentlig... Det j har hørt, som man kan gjøre for å bli helt kvitt problemet, er å bygge om til multilink bakstilling, men det er vel litt drastisk, syns nå j... Har også et par kompiser med samme syndromene på sine 900-serier... Nå skal j ikke si at dette ikke kan fikses, men som sagt, dette er ikke uvanlig på 900-serien, de j har snakket med ang problemet j hadde, sa det samme, standard på en 900-serie som de fleste må leve med... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bvg Skrevet Oktober 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Det er kjedelig....ble værre etter senking ja. Husker jeg merka det bedre med mye folk og bagasje i bilen også.. akkurat som vinkelen blir feil eller noe, så det gnisser. Men tror jeg bytter mellomakseoppheng i alle tilfeller, tror den er sliten.. Siter 74 Escort 81 Ford Capri 95 Volvo 940 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Det er kjedelig....ble værre etter senking ja. Husker jeg merka det bedre med mye folk og bagasje i bilen også.. akkurat som vinkelen blir feil eller noe, så det gnisser. Men tror jeg bytter mellomakseoppheng i alle tilfeller, tror den er sliten.. Er som å høre gamle bilen min det der ja... Prøvd å bytt opphenget du, blir nok kanskje litt bedre hvis det er slitt, men tviler på at du blir helt kvitt problemet... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bvg Skrevet Oktober 23, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Så masse senka / trimma 940 og 740 som finnes så må vel noen vite hva dette går ut på? Og det finnes jo folk med masse mer hester enn jeg som må ha gjort et eller annet for å få bilen kjørbar??! Siter 74 Escort 81 Ford Capri 95 Volvo 940 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Har du bytta panhardstag? Hvis ikke, så kjøp et justerbart et eller kort inn det som er der. Da blir du kvitt en god del vibreringer. Bakakselen flytter seg nemlig sideveis når du senker bilen, står ikke helt midt i bilen lenger om du skjønner. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond D Skrevet Oktober 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2006 Har du bytta panhardstag?Hvis ikke, så kjøp et justerbart et eller kort inn det som er der. Da blir du kvitt en god del vibreringer. Bakakselen flytter seg nemlig sideveis når du senker bilen, står ikke helt midt i bilen lenger om du skjønner. Hvor får mann kjøpt dette? Har akkurat samme problem, 740en min er mer behagelig å kjøre en 945en er nå. Begge er senka. Siter 96 Volvo 945 B230ft 94 Volvo 945 B230ft (vraka) 88-89 Volvo 740 B230f (solgt) Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Hvor får mann kjøpt dette? Har akkurat samme problem, 740en min er mer behagelig å kjøre en 945en er nå. Begge er senka. lysakerbil.no Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bvg Skrevet Oktober 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Jeg forstår meg sjelden på sånne ting, hva skjer fysisk dersom jeg bytter til et justerbart stag? Hvordan vet jeg hvor mye jeg skal gå inn i forhold til orginal? Hvorfor vibrerer det mindre når man korter det inn liksom.. Jeg må ha det litt med t-skje.. Siter 74 Escort 81 Ford Capri 95 Volvo 940 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240ft Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Du flytter som nevnt hele bakakselen mot høyre ved hjelp av justerbart panhardstag. Da får fremre og bakre mellomaksel en "rett linje" bakover og treffer bakakselen tilnærmet 90 grader... Litt klønete forklart, men... Jeg har også samme fenomen! Skal også sette på justerbart. Siter Gjør som Ford - kjøp Volvo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 det er vanlig med viberasjoner på stiv bakaksel... men hjelper mye med friske ledd og friskt støttelager+ justerbart pannehards-stag... som på 940 hvertfal, strammes inn for å få akselen mot VENSTRE.. og ikke høyre. Er mange grunner til at man gikk vekk fra stiv bakaksel...for å si det slik. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
THO Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Jeg har justerbart panhardstag på 960`n min og når det strammes så flytter akselen seg til høyre. Siter -90mod 745 ferdig bygget om til 965/V90 -86mod 745tic -99mod MB C180T Sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Jeg har justerbart panhardstag på 960`n min og når det strammes så flytter akselen seg til høyre. det er jo ikke logisk... pannehards-staget sitter jo fast i vs av chassi, og hs av akselen (Når du sitter i bilen og kjører altså)... dvs, pannehards-staget går på skrå ned til akselen mot Høyre. Korter du inn dette staget, så flyttes akselen mer mot venstre, noe som må til, fordi ved senking blir staget litt for langt(Står på skrå og rettes ut når man senker), og dytter hele bakakselen ut mot høyre :) Derfor korter vi inn staget litt, så bakakselen står riktig igjen. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
THO Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 det er jo ikke logisk... pannehards-staget sitter jo fast i vs av chassi, og hs av akselen (Når du sitter i bilen og kjører altså)... dvs, pannehards-staget går på skrå ned til akselen mot Høyre. Korter du inn dette staget, så flyttes akselen mer mot venstre, noe som må til, fordi ved senking blir staget litt for langt(Står på skrå og rettes ut når man senker), og dytter hele bakakselen ut mot høyre :)Derfor korter vi inn staget litt, så bakakselen står riktig igjen. Sorry...... Jeg tenkte feil:drunk: Over 30år og ikke vet forskjell på høyre og venstre.....Flaut.. Siter -90mod 745 ferdig bygget om til 965/V90 -86mod 745tic -99mod MB C180T Sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bvg Skrevet Oktober 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Tusen TAKK for utfyllende svar!! :thumb BV Siter 74 Escort 81 Ford Capri 95 Volvo 940 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.