Gå til innhold

Slark i mellomaksel oppheng

Ranger emnet


bvg

Anbefalte innlegg

Jeg var hos forstillingsspesialisten på Alna idag og fikk ordna litt, og samtidig fikk jeg anledning til å ta en titt under på bilen. Jeg har vært plaga med risting i drivverk ved høyt trykk og lavt turtall. Jeg merka meg at mellomaksel-opphenget hadde ganske mye vandring, hvor mye er normalt? Kunne "rugge" den ganske mye. Er det normalt at dette slites ut på en bil som har gått 165k?

 

Kan det være grunnen (evt en av grunnene) til ristingen?

 

BV

74 Escort

81 Ford Capri

95 Volvo 940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg var hos forstillingsspesialisten på Alna idag og fikk ordna litt, og samtidig fikk jeg anledning til å ta en titt under på bilen. Jeg har vært plaga med risting i drivverk ved høyt trykk og lavt turtall. Jeg merka meg at mellomaksel-opphenget hadde ganske mye vandring, hvor mye er normalt? Kunne "rugge" den ganske mye. Er det normalt at dette slites ut på en bil som har gått 165k?

 

Kan det være grunnen (evt en av grunnene) til ristingen?

 

BV

 

 

Min 940 Turbo hadde gått 150K og der sleit j med det samme, selv etter bytte av div deler i hjuloppheng og driv-verk... Dette er et typisk fenomen på 900-serien, som spesielt oppstår ved litt senking, som man sjeldent blir kvitt helt ordentlig... Det j har hørt, som man kan gjøre for å bli helt kvitt problemet, er å bygge om til multilink bakstilling, men det er vel litt drastisk, syns nå j...

 

Har også et par kompiser med samme syndromene på sine 900-serier...

 

Nå skal j ikke si at dette ikke kan fikses, men som sagt, dette er ikke uvanlig på 900-serien, de j har snakket med ang problemet j hadde, sa det samme, standard på en 900-serie som de fleste må leve med...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig....ble værre etter senking ja. Husker jeg merka det bedre med mye folk og bagasje i bilen også.. akkurat som vinkelen blir feil eller noe, så det gnisser.

 

Men tror jeg bytter mellomakseoppheng i alle tilfeller, tror den er sliten..

74 Escort

81 Ford Capri

95 Volvo 940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjedelig....ble værre etter senking ja. Husker jeg merka det bedre med mye folk og bagasje i bilen også.. akkurat som vinkelen blir feil eller noe, så det gnisser.

 

Men tror jeg bytter mellomakseoppheng i alle tilfeller, tror den er sliten..

 

Er som å høre gamle bilen min det der ja... Prøvd å bytt opphenget du, blir nok kanskje litt bedre hvis det er slitt, men tviler på at du blir helt kvitt problemet...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bytta panhardstag?

Hvis ikke, så kjøp et justerbart et eller kort inn det som er der. Da blir du kvitt en god del vibreringer.

Bakakselen flytter seg nemlig sideveis når du senker bilen, står ikke helt midt i bilen lenger om du skjønner.

Hvor får mann kjøpt dette? Har akkurat samme problem, 740en min er mer behagelig å kjøre en 945en er nå. Begge er senka.

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

 

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får mann kjøpt dette? Har akkurat samme problem, 740en min er mer behagelig å kjøre en 945en er nå. Begge er senka.

 

lysakerbil.no

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg sjelden på sånne ting, hva skjer fysisk dersom jeg bytter til et justerbart stag? Hvordan vet jeg hvor mye jeg skal gå inn i forhold til orginal? Hvorfor vibrerer det mindre når man korter det inn liksom..

 

Jeg må ha det litt med t-skje..

74 Escort

81 Ford Capri

95 Volvo 940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du flytter som nevnt hele bakakselen mot høyre ved hjelp av justerbart panhardstag.

 

Da får fremre og bakre mellomaksel en "rett linje" bakover og treffer bakakselen tilnærmet 90 grader...

 

Litt klønete forklart, men...

 

Jeg har også samme fenomen! Skal også sette på justerbart.

Gjør som Ford - kjøp Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanlig med viberasjoner på stiv bakaksel... men hjelper mye med friske ledd og friskt støttelager+ justerbart pannehards-stag... som på 940 hvertfal, strammes inn for å få akselen mot VENSTRE.. og ikke høyre.

 

Er mange grunner til at man gikk vekk fra stiv bakaksel...for å si det slik.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har justerbart panhardstag på 960`n min og når det strammes så flytter akselen seg til høyre.

 

det er jo ikke logisk... pannehards-staget sitter jo fast i vs av chassi, og hs av akselen (Når du sitter i bilen og kjører altså)... dvs, pannehards-staget går på skrå ned til akselen mot Høyre. Korter du inn dette staget, så flyttes akselen mer mot venstre, noe som må til, fordi ved senking blir staget litt for langt(Står på skrå og rettes ut når man senker), og dytter hele bakakselen ut mot høyre :)

Derfor korter vi inn staget litt, så bakakselen står riktig igjen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke logisk... pannehards-staget sitter jo fast i vs av chassi, og hs av akselen (Når du sitter i bilen og kjører altså)... dvs, pannehards-staget går på skrå ned til akselen mot Høyre. Korter du inn dette staget, så flyttes akselen mer mot venstre, noe som må til, fordi ved senking blir staget litt for langt(Står på skrå og rettes ut når man senker), og dytter hele bakakselen ut mot høyre :)

Derfor korter vi inn staget litt, så bakakselen står riktig igjen.

 

Sorry...... Jeg tenkte feil:drunk: Over 30år og ikke vet forskjell på høyre og venstre.....Flaut..

-90mod 745 ferdig bygget om til 965/V90

-86mod 745tic

-99mod MB C180T Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår