Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

helt ramm bil! finanskrisa har satt sine spor overalt omtrent..

 

har lagt ut noen biler som hadde blitt solgt på flekken for mer penger på nettet om det ikke var finanskrise, har hatt et par tlf som ville bytte. Så veit åssen det er gitt.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Jaggu kommer det ikke en liten update her!!! Nå var det lenge siden.

Vel, prosjektet har vært i hvilemodus siden før jul egentlig, da det gikk dårlig med jobben. Det hele endte altså da med konkurs den 25 mars, så da var det litt andre ting å tenke på.

 

Men er så smått i gang igjen. Hadde jo fått noe deler i fjor høst, så disse kunne man jo montere.

 

Nye potter: De gamle var som sagt Apple Racing sine ”turbo potter”, men disse passet litt dårlig under bilen, siden uttaket i gulvet under forsetene der pottene ligger var litt for små. Så nå blir det Flowmaster sine Super 44 serie, og dette er chamber potter, altså med kammer inni, ikke perforert rør og fibre som Apple pottene.

Disse er 1 tomme lavere, og 4 tommer kortere, så disse passer perfekt under bilen.

 

2009_05_16012.jpg

 

Her er de nye og de gamle og H-pipen mellom røra. Her ser dere åsså hvordan jeg måtte gjøre på de gamle for å få utslippet hvor det trengtes. De nye hadde utslipp på rett plass.

 

2009_05_16009.jpg

 

Det ble nå montert med slike klemmer, som sitter dønn, og ikke deformerer røra.

 

2009_05_16014.jpg

 

På bilen, mange cm lengre oppunder chassiet. Men de er litt lave foran enda, pga grenrøra jo ikke er til denne bilen.

 

2009_05_16022.jpg

 

 

Videre fikk jeg montert de nye motorfestene mine, som er i poly, istedenfor de stumme jeg hadde.

 

13052009260.jpg

 

Så gikk jeg løs på gearspaken. Den var jo altfor lang, + at den 2 tommers offseten bakover gjorde at det ble mye slark, pga ”overhenget” som ble. Så den ble kappet kortere, og en 10mm platebit ble tilpasset for å ”ta bort” noe av offsetten.

 

08052009252.jpg

 

Så da ble det slik. Og hvis dere følger linjen nedover spaken, ser dere at offsetten er så godt som borte.

 

08052009253.jpg

 

Og dette ser vel noe bedre ut vel? Det ble veldig mye kortere slag på den nå, og mye tightere. Pøøørfekt. Legg åsså merke til at hele Hurst emblemet vises enda.

 

08052009258.jpg

 

Jeg gikk også over clutchpedalen som jo ble litt sånn bob-bob sist gang. Nå ble en hardplast-bit tilpasset slik at utvekslingen ble rett hele pedalvandringen. Så den ble nå mye bedre, og det er åsså ny wire. Hadde dessverre ikke bilde av dette. Så med fin clutch og kortere spak ble det jo fankern meg en ny bil gitt.

 

 

Og tilslutt har jeg fått montert litt instrument. G-Tech EGS, er en fin sak som kan kobles til div sensorer og måle alt mulig rart, og den kan også logge. Eks. Map, turtall, lambda, hastighet, demperbevegelser, osv.

 

Åsså en ekstra lamdba og vakum/boost måler.

 

2009_05_16021.jpg

 

 

Liten film av instr. Og tomgangen med nye pottene.

 

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig gjennomført og grom bil. Uten tvil den råeste bilen som var på street meet på fokserød forleden.. Ikke så mye annet jeg kikka på der i hvertfall..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ang. Snurre prosjektet mitt.

 

Plassen der jeg har tenkt å plassere disse 2 Rotomasterne mine, er altså der den bakre potter originalt: altså mellom bensintanken på ene siden og res. hjulsbrønnen på andre siden(stående res. hjul på Grænnis).

Dette vil da si en lang smal passasje.

På en måte blir da dette litt likt som en rekke 6 med Twin Turbo. Eks Supra og Skyline. er den noen som har sett noen bra bilder på et slikt arrangement, der man ser røropplegget, både hot and cold side??

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaButcher her på forumet har biler av rekke 6 tt - riktignok volvo, men det burde ikke ha noe å si...

 

Du har rett, skal se på tråden hans. Volvo har ingenting å si, hehe.

 

RB26DETT fra skyline

 

C36GET fra Lotus Omega

 

Noe sånt du tenkte på?

 

Se her ja, takker for de, her kan man se litt åssn det blir gjort.

 

 

 

 

En tynn liten update igjen.

 

Må jo sende tilbake Avo’ene min for omkalibrering, så da tok jeg de av heromdagen, og satte tilbake Åkrane fjørene. Det er littegrann forskjell på Åkrane kontra Avo, kan man si:

 

23052009264.jpg

 

Og her er en av grunnene til at Avo’ene skal tilbake. Altfor myke poly foringer. Så nå blir sfæriske lager isteden. De er litt greit laga sånn sett, dere ser låseringsporene til de sfæriske i enden på demperen, så de er bolt on.

 

23052009266.jpg

 

Så da ble den slik igjen, her med go-dekka.

 

28052009287.jpg

 

Den er sikkert 5-8 cm lavere enn med Avo’ene. Temmelig fett, hehe.

 

28052009282.jpg

 

 

Med Avo og de andre dekka.

 

2009_04_26025.jpg

 

Ikke riktig så rå, eller?

 

2009_04_26008.jpg

 

Men den tok i litt i hjulbuene foran, da de dekka har sykt firkanta skuldre, om dere skjønner. Siden jeg ikke hadde ”hjulbuevalser”, lagde jeg en enklere selv. Jeg jekket opp bilen, med pallbukk under, satte så jekken under bærarmen foran, henta felgkorset, og en bit 60mm poly stang. Med denne stanga mellom dekket og hjulbuen, roterte jeg hjulet med hjulkorset, jekket litt opp, roterte litt, jekket, roterte, osv. Det kom godt over en cm lengre opp og ut med dette. Pøørfekt. Og kosta ikke en krone, hehe.

 

29052009294.jpg

 

Åsså hadde vi Autoslalom i helgen, og i år er løypa litt annerledes, for å få ned hastigheten, og tilfredsstille NBF sine krav til slike arrangement. Det som er endret er at starten er nærmere første sving, ”elgmanøvern” er trukket nærmere slalompartiet, åsså er det innført en 360 graders vending på returløypa. I tillegg er vendinga trukket litt nærmere starten. Løypa har blitt kortere men saktere, så tidene er faktisk ganske like som før.

Alt dette medførte faktisk mye mer forskjell enn jeg hadde trodd, å løypa måtte egentlig læres på nytt, med nye bremsepunkt, gearvalg, osv. Men jeg syntes den ble 100 % mer moro og kjøre nå, mye mer teknisk og krevende.

 

Her er video fra kjøringa mi:

 

 

Ble faktisk dagens kjappeste tid, med tiden 1.07,00. 1,5 sek kjappere enn nestemann, en bitteliten Escort, hehe.

 

 

Var og henta en Cossie tannstang til i dag, så her ser dere forskjellen på en 2WD tannstang(nederst på bildet) som har festeørene bakover, kontra 4WD som har ørene framover. 2WD her er dog fra en Scorpio, så den har 2,8 omdr. i utv., mens 4WD er Sierra som har 2,4 omdr. Uansett hvilken jeg bruker, må det tilpasses nye fester, men det er en smal sak. Det som derimot var litt køddent er at begge har slangene mot pass. siden, mens Grænnis har pumpa på førersiden. Så nye slanger på påberegnes.

 

01062009301.jpg

 

 

Åsså lagde jeg en liten deflektor til lufta som kommer inn grillen. I frontstykket på Grænnis er det masse åpninger som gjør at luften går over og forbi radiatoren. Dette vil vi ikke han noe av, så da ble en alu plate klippet til og montert, som dermed stenger disse, og gjør at lufta MÅ gjennom radiatoren.

 

31052009298.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er vel heller jeg som må takke deg, hvis du har hatt tålmodighet til å lese gjennom hele tråden, hehe.

 

 

 

Har fått på de bakre pottene. Kjørte den opp på bukkene for å bytte pottene da. Legg merke til innfjæringa foran. Dette tiltross får jeg ENDA inn enn tommelfinger mellom bærarm og gjennomslagsgummi.

 

11062009304.jpg

 

 

Her er alle variantene. Øverst den som var inntil nå: Screamer-Pipe 2 x 3+ tommer. I midten var den jeg hadde på langtur: Strangler-Pipe, som strupet ned fra 2,5” til 2”. Og nederst den nye som ble satt på nå: Smooth-Edition 2,5”. Her var det altså de gamle pottene jeg hadde framme, som nå ble satt bak. Dette er dog ikke permanent, bare til snurrene kommer. Hvis jeg skulle hatt bare to potter, ville jeg ikke valgt Super 44 serien fra Flowmaster, siden de jo er den værste serien.

 

11062009313.jpg

 

 

Slik ser det ut der pottene er bak. Screamer-Pipene på her. Her ser dere åsså plassen jeg vil plassere snurrene, altså mellom tanken til høyre, og res. hjul brønnen til venstre. Ikke helt god plass.

 

11062009306.jpg

 

En mulighet er å ha de litt på skrå etter hverandre, som her. Hvis man tenker seg bilens front opp på bildet her.

 

26052009278.jpg

 

SÅ har jeg endelig åsså montert hengerfeste tilbake på bilen. Dett gikk av når stylinga kom på. Trodde ikke det var plass, men det var det altså, bare et lite uttak i skjørtet måtte til.

 

13062009314.jpg

 

Dette betyr 3 ting:

1. Nå kan jeg ta ting/deler/dekk osv. på hengern, og slippe og laste ned bilen(får bla. med meg klubbteltet til våler til helgen).

2. Jeg får en punkt å slepe bilen på bak, og slipper å bruke det originale slepeøye, som dessuten er under skjørtet.

3. Jeg kan altså da kappe bort res.hjulsbrønnen, som slepeøye er festet i, slik at jeg får bedre plass til snurrene.

Jøss det var 3 ting på en gang, ække mulig det !!!!

 

Åsså kan jeg jo seff dra en fin vogn bak kjærra, hvis jeg skulle får for meg det.

 

Og til slutt en liten vidois med Smooth-Edition pottene.

 

 

 

PS: Jeg må bare gjenta: Disse klippene MÅ spilles på ordentlig anlegg, ellers er HELE poenget borte !!!!! Hvis du ikke har sub på PC-anlegget, MÅ det kobles til i stua. EVT. hodetelefoner funker uuuutmerket.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår