Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Understell.

Med dine kunnskaper om sveising og modding av forstilling ser jeg ikke helt problemet med et par weld-on coilovers. :)

 

Bremser.

Hørt at små-Opelfolket bruker Sierra 4x4 el Cosworth calipere bak for å integrert brekk. Smart løsning. Vet du hvordan man beregner størrelse/diameter på mastern vs calipere/stempler og areal på disse? Ser man har to tomme-størrelser på borringa å velge i. Sku selv likt å vite mer om temaet.

 

Stabstag.

"Bare" 12/14mm bak? Selv på Volvo 240 er man oppe på 20mm tallet også bak. Dog ser jeg mange sier det blir FOR stivt over en viss ø. Hva fikk deg til å lande på 28/14mm?

 

På Corolla KE20 790kg og Carina TA12 ca900(?)kg er det rundt 25-26mm stabstag foran. Er disse hule mon tro? Er jo fjørstål. Mellomaksel har også STOR diameter vs Volvo 240 med sine 45-50mm. Men igjen har nok Toyota relativt tynnvegga rør.

Men takk for tipset om å forme stag selv. Jeg sliter nemlig med dette på en bil eller to. :thumb

 

Gearkasse.

Skulle tro at det som er godt nok for en Mustang er godt nok for deg? Men four on the floor er vel ikke noe for deg.. :D

Toyota Supra mk3 MA70/JZA70 turbo har ei 5.trinns kasse som lyder navnet R154. Den brukes både bak vriåttere og i alt mulig. Stor og tung jævel som er ettertraktet for sine indre kvaliteter. 6.trinns kassa i Supra mk4 JZA80 turbo og Skyline R34 heter V160 og er laget av Getrag. Den er også grom. Spørsmålet er hva de koster vs Tremec og T56. :confused:

 

Bakaksel.

Hvis du ikke finner en Ford 9" til uavhengig oppheng er vel Jaguaren fin? Vet du om du har 7-8" diff i dag? Toyota har de siste 20-30 årene i f.eks HiLux og Celica-Supra mk1 brukt 7,5" og 8" bygd med "third member" etter samme oppskrift som Ford 9". Noen sjeler påstår at japsestålet er seigere og at Toyota sin 8" er minst like bra som Ford 9". Du finner disse med uavhengig oppheng i f.eks Supra mk2/3/4. Crown, Soarer, Chaser osv har mye de samme bunnplatene og komponentene.

 

Men jeg skulle tro at du finner de rette greiene i Mustang Cobra ell.no av "riktig" fabrikat. :)

 

Motor.

Når går du over til datasprut? Har sett to skandinaver som har satt MegaSqurt på 8.2L Cadillac med hell. Og en drøss andre jänkevinklar. :)

 

Egenlig minsker de fleste tingene her bruksverdien, men noen kan jeg godta, andre sitter litt lengre inne.

Ser bruksverdi er gjennomgangstråden her. Har du en bil nr to til daglig eller er dette den eneste du har?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh, kjempeflott innlegg, Skody. Her er en som følger med. Ok da begynner vi.

 

Ser heller ikke Coilovers som no stort problem, bare det at det blir mer jobb, rett å slett. Må jo seff åsså finne rett type, fjærer osv.

 

Bremser. Det er nettop innebygd handbrekk som er ideen. Scorpio å Sierra har samme calliper her.

Har en formel for å regne ut hovedsylinger ja. Skal se om jeg finner den.

To størrelser På Granada mener du? Har den største.

 

Stab stag. En vesentlig forskjell her. Granada har delt, de andre du nevner har stiv bakaksel. Originalt er 26mm/12mm det største alt. på Greænnis, så jeg gikk opp et trinn. Dimensjoneringer er jo avhenging av utvekslingen å, ang. de andre du nevner.

 

Gearkasse.Mustangen er både lettere å har mindre motor, Å dette blir jo ikke akkurat bedre over vinteren. Men T5 er mulighet. Hmmm, Supra, Kanskje det. Bra tips.

 

Bakaksel. Det er 7,5 toms på min. Her ser jeg på litt alternativer. Takk for tipsa.

 

Motor. Datasprut er DYRT. ALTFOR dyrt enda ihvertfall. Skjønner IKKE at folk betaler 20 lapp for de greiene der.

 

Bruksverdi ja. Neida, har andre bruksbiler, så den er ikke bruksbilen min i den forstand. Poenget er at jeg KJØRER til treff, å hjem i sommerferien osv. Å da må kunne kjøre noen mil i bilen, uten å bli helt suppe i kroppen, Så en viss "kjørekomfort" må det enda være. Den skal fungere uten problem i daglig bruk, men samtidig kunne riste løs på bane, uten å skjemmes(sånn som den gjør idag).

Veldig bra innlegg Skody, setter pris på det.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om du har stabstag fram på Granada monstere ditt? Og om du eventuelt kunne legge ut noen bilder av det vis du har det?

 

Mvh. Granada fan:)

 

Nå ble jeg litt usikker... mener du sånn i motorrommet, mellom innerskjermene, eller i forstillinga?

 

Hmja, noen må jo prøve det først ;)

 

Ikke sant, tenkt å komme på sånn bremsedag på rullene, åpne panseret, å headders å greier, hmmm, for så når det blir gitt gass, hva i svarte, er det turbo, hvor er den, hææææææ?????......Hehehehehe, jeg ler meg ihjel hehehehe...

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår