Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Joda takk for det, men nå røyk girkassa med det som er i motorn nå, så jeg må nok prioritere den først, men det er en lang vinter, så vi får se.

Norlenning?

 

Shait. Jævla kjedelig det med girkassa, men sånt høre jo med.

 

Norlenning? You bet! E fra Alta!

-02 A6 1.8T AVANT

-98 PASSAT

-97 INDY 700SKS

X-91 mod 626

X -01 Skoda Octavia TDI (kjerringbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel fått dem plassert foran å, men litt mer jobb å lage grenrør, +mer sleeper med dem bak. Falt helt for det opplegget der.

 

Jeg har sett noen ombyggingssett til Chevy van med 6.2 diesel, der har de montert turboene relativt rett etter de originale manifoldene...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg jammen fått vært uti garasjen denne uka å. Tror jeg blir litt påvirka av at prosjektet ligger på nettet nå, må liksom være litt framgang da, ikke sant? Vil bare si at det er gått noen timer med til å lage disse innleggene. Bruker vel ca 2 timer pr innlegg : finne bildene som skal brukes, redigere/resize, laste dem opp, lage teksten, sette det sammen, å legge det ut.+ å ta bildene seff, så jeg håper dere setter pris på det, å jeg synes jo det er bare moro da.

 

Nåvel, har begynt å se litt på bakbremsene, plukket fram delene ”fra glemselen” å her er trommel til høyre, å Cosworth til venstre.

 

IMG_0605.jpg

 

Rustne greier, men i verste fall blir dette bare mock-up deler.

Her vises Scorpio navet til venstre å Granada til høyre, og da ser dere grunnen til at det ikke ble tatt den lette veien å bruke hele greiene fra Scorpio, innerdiameter på drivaksel er 5 mm mindre enn Granada.

 

IMG_0615.jpg

 

En liten avsporing. Stasjonsvogn Granada har en tommer større trommler bak enn sedan, å det vises.(forresten her er det 3 !! Granada bakaksler på dette bildet. Kjekt å ha.)

 

IMG_0624.jpg

 

Dette vises kanskje litt dårligere, men 3 litern har 3 mm kraftigere drivaksler(til høyre).

 

IMG_0629.jpg

 

Har som sagt lagd nye stab-stag, å slik ser de ut.

 

IMG_0636.jpg

 

Uniballs å poly. I tillegg må det lages fester til dette.

 

IMG_0634.jpg

 

Aaaallriiigthtythen.

Var nede på jobb å sandblåste delene, ser litt bedre ut. I bakgrunnen står lagerhuset til Scorpio der festene til calliperne er. Legg åsså merke til at calliperen i midten er dypere enn de andre =Cosworth.

 

IMG_0644.jpg

 

 

Å her er merce-skiva til høyre. Her ble det en forandring i planene.

 

IMG_0648.jpg

 

Både hjulboltene, å senterhullet er større på disse, slik at endel hylser måtte lages. I tillegg er denne mye tyngre, da den er større, 300mm mot 278mm, og åsså har innvendig trommel-handbrems, som åsså gjør den solid=tyngre. Det ble dermed besluttet å ”feige” ut litt, å bruke Cosworth skivene, som passer.

 

IMG_0650.jpg

 

Testmontering på Granada navet.

 

IMG_0653.jpg

 

 

Å bakfra. Her aner man åssn brakketten må se ut.

 

IMG_0656.jpg

 

Her vises bedre Cosworth å vanlig.

 

IMG_0664.jpg

 

Sånn, da ble det målt å lagd en skisse, inn å tegne på pc, å skrive ut en mall.

 

IMG_0666.jpg

 

Tegnet både Scoprio å Granada for å dobbelsjekke.

 

IMG_0668.jpg

 

Så ”monterte” jeg for å se om boltsirkel stemte. Så veeeeldig bra ut.

 

IMG_0671.jpg

 

Det ble åsså målt opp hvor tykk brakketten måtte være for at den skulle havne midt på skiva.

 

IMG_0677.jpg

 

Litt finpuss.

 

IMG_0682.jpg

 

Å vips, en ferdig tegning.

 

IMG_0686.jpg

 

Skal se om jeg får lagd noe i helga.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde du stab stag sjøl??

ser jo veeeeldig bra ut dette:)

er utrolig gøy å lese gjennom en slik fin og lang oppdatering med interessang text og mye bilder:D:D

 

KEEP UP THE GOOD WORK!

 

Åja, skal man ha større stab-stag enn det som er originalt, må man lage sjøl. Kjøpte fjærstang fra Åkrane Fjærfabrikk, varmet å bøyde disse med de originale som mall, for deretter sende dem tilbake for herding.

 

Hyggelig at dere liker tråden, det gjør det bare morsomt å legge ut mer. ;)

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bare muskelkraft å skjærbrenner(forsiktig, første forsøk mislyktes, da det ble for varmt, å en dråpe i bøyen rant ut, begynne på nytt). Var forresten ikke helt lett å bøye 28mm stang, hehe, slet litt da.

 

Men Camaro får du jo kjøpt i bøtter å spann til.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke få sagt det bedre enn de andre, du gjør det strålende.

Ordentlig detaljerte men også lett forståelige tegninger og forklaringer, som bare gjør det enda mer intersant å lese og kanskje finne på løsninger til sin egen bil.

Du må jo ha ordentlig tilgang til nesten alle slags maskiner. Disse brakettene er vel noe du skjærer ut i en CNC maskin!?

 

Gode bilder mangler det heller ikke. Ikke rart at du må gjøre litt når du holder på med en tråd som dette.. Man blir jo litt gira, om man så er eier eller om manbare leser.

 

Lykke til. Gleder meg til neste oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å holde framgangen fra de første sidene framover, blir dette veldig bra ;) Hehe.. At en Granada V8 skulle bli en av de kuleste bilene på prosjektforumet hadde jeg ikke sett for meg =)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke få sagt det bedre enn de andre, du gjør det strålende.

Ordentlig detaljerte men også lett forståelige tegninger og forklaringer, som bare gjør det enda mer intersant å lese og kanskje finne på løsninger til sin egen bil.

Du må jo ha ordentlig tilgang til nesten alle slags maskiner. Disse brakettene er vel noe du skjærer ut i en CNC maskin!?

 

Gode bilder mangler det heller ikke. Ikke rart at du må gjøre litt når du holder på med en tråd som dette.. Man blir jo litt gira, om man så er eier eller om manbare leser.

 

Lykke til. Gleder meg til neste oppdatering.

 

Har tilgang til både CNC-fres, dreibenk, vanlig fresemaskiner, sveising(tig,mig, gass)+ masse annet, så har det vel ganske greit. Prøv f.eks. å finne et 66mm borr!!!

 

Hvis du klarer å holde framgangen fra de første sidene framover, blir dette veldig bra ;) Hehe.. At en Granada V8 skulle bli en av de kuleste bilene på prosjektforumet hadde jeg ikke sett for meg =)

 

 

Ja, litt artig når du ser det første bildet i tråden, ikke sant, hehe.

Men det er jo litt mer press på meg nå da, på at det bør være litt framgang, men kanskje det er det jeg trenger for å få ræva ut av godstolen å få gjort no, tji-hi.

 

Jaja, fikk da gjort litt i helgen. Dro ned på jobben å laga noen fester til stab-staga. Her er det mulig jeg kommer til å få pepper av to grunner : Disse bilden ble tatt med N70’en, å delene er laget i alu. Dette blir et eksperiment med justerbare fester, så det kan muligens bli litt endringer, vi får se om det holder.

Lagde seff først en tegning i Autodesk Inventor(igjen). Begynte på de bakre festene, som er laget av 50mm alu-stang 8061- T6, dreide bitene til rett lengde.

 

18112006412.jpg

 

Satte opp i fresen, å freste ned sidene.

 

18112006416.jpg

 

Tre av sidene ble frest ned.

 

18112006415.jpg

 

Så ble det borret hull til selve staget+ hull å gjenger til festeskruet (M8 12.9 kvalitet)som åsså fester uni-ballsen.

 

19112006417.jpg

 

Å montert ser det slik ut. Her vises det åsså litt ”blodslit”, hehe.

 

19112006420.jpg

 

Så var det de framre, laget av 70mm, samme kvalitet.

 

19112006421.jpg

 

Frest av sidene, klar til borring å gjenging. Her er det brukt M10 skruer.

 

19112006422.jpg

 

Ferdige fester.

 

19112006423.jpg

 

 

Montert festene på begge staga.

 

19112006424.jpg

 

Dette burde bli STOR forskjell, med 28mm foran+uniballs, mot 24mm med poly som sto på, å 14mm bak+uniballs, mot 12mm med poly.

 

19112006425.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår