Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Se der ja! Moro med selvlagde deler! :D Men ut av ren nysgjerrighet: Hvor er det egentlig du jobber? Siden du har tilgang på slike maskiner, og tydeligvis er trent opp i Inventor.. ?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Moro med selvlagde deler! :D Men ut av ren nysgjerrighet: Hvor er det egentlig du jobber? Siden du har tilgang på slike maskiner, og tydeligvis er trent opp i Inventor.. ?

 

Jobber i et aluminiumsstøperi, med bla roboter å press-støpemaskiner med lukkekraft opp til 900 tonn, der det støpes alu deler til feks. bilindustrien. Registerdeksel, dynamofester, termostathus osv. Det er åsså en serviceavd. til denne, der der er endel fancy verktøy. Driver åsså å tegner endel i forbindelse med nye ting, forbedringer osv.

 

Du som har rota så jævlig på jobben i helga ja, hehe nei da.

 

 

Ække så farlig, det er jo du som rydder der, hehe.

 

 

Takk for hyggelige tilbakemeldinger dere. ;)

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å velkommen til en ny episode i mitt vinterprosjekt. I dag skal vi ta for oss hvordan man bolter på skivebremser bak på en Ford Grænnis.

For et par episoder siden så vi hvordan en pappmall til calliperbrakett ble laget, tegnet i 3D, overført til 2D, å i dag skal vi lage en virkelig 3D brakett. Denne gangen ble det brukt en 15mm plate i ALUMEC, som har dobbel bruddstyrke i forhold til 6082-T6 aluminium. Denne er så hard at du kan kappe den med vinkelsliper, å må bruke skjærehastigheter tilsv. stål.

Bare å ta på verneutstyr, å kappe i vei.

 

21112006429.jpg

 

Ferdige råemner.

 

21112006430.jpg

 

Fresing av sidene ned til dim.

 

21112006431.jpg

 

Så var det i CNC maskina, etter at programmet var laga.

 

22112006434.jpg

 

Er nok ikke helt strøken på dette enda, så en flink kar på jobb hjalp til.

 

22112006435.jpg

 

Dette kunne vært kjøpt i byen.

 

IMG_0733.jpg

 

Slik ser det ut bak på en Granada, 9 tommers bremsetrommel, som nå blir byttet mot 273 x 20 mm(ikke 278 som jeg skrev tidligere, en liten blings) fra Scorpio Cosworth, Dette er altså større enn de originale frambremsene(262mm).

 

IMG_0704.jpg

 

Øøøøhhhhmm, dette skulle jo gå….

 

IMG_0710.jpg

 

Her vises den enkle varianten av cambershims, gikk fra -3,5 til -2 grader camber.

 

IMG_0719.jpg

 

Å dette(+bakplate med sylinder) er det som byttes ut.

 

IMG_0711.jpg

 

Enhver Granada eier med respekt for seg selv har vel en 38mm pipenøkkel, å en avdrager verdt navnet ?

 

IMG_0722.jpg

 

Boltsirkelen passet PERFEKT, er det muli? Boltene blir åsså byttet mot tilsv. lengre + opp fra 10.9 til 12.9 kvalitet.

 

IMG_0735.jpg

 

Montering av skive viste at åsså offsettet var spot in.

 

IMG_0744.jpg

 

Her vises braketten litt bedre montert.

 

IMG_0746.jpg

 

Å bakfra. En liten linselus åsså.

 

IMG_0751.jpg

 

Dette ser jo bra ut.

 

IMG_0753.jpg

 

Står igjen å koble bremserøra å handbrekket, men kommer tilbake til dette. Det vil åsså vise seg om jeg nå må bytte hovedsylinder.

 

Har åsså litt igjen på stab-staga. Kommer tilbake til det å.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du faktisk tenker på turbo har jeg noen ombygde rør med flens til Garret T04 liggende til ford smallblokk... Bytte mot en hamburger? Er bare å svinge utom Nøtterøy når jeg er hjemme en tur i desember.. Det er i bunn og grunn noen snudde originale manifolder, med andre endestykker, og et skjøtstykke som går under fronten av motoren, og over til den andre siden, så vifta får luft fra begge sider. Det er originalt til en Foxbody Mustang, som har sumpen bak, slik du nå har, så det skal passe fint i granadaen.En fin ting er at turboen blir stående langt oppe, og langt frem i motorrommet, så det er kort luftvei, og enkelt å få kjølt det ned.

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du faktisk tenker på turbo har jeg noen ombygde rør med flens til Garret T04 liggende til ford smallblokk... Bytte mot en hamburger? Er bare å svinge utom Nøtterøy når jeg er hjemme en tur i desember.. Det er i bunn og grunn noen snudde originale manifolder, med andre endestykker, og et skjøtstykke som går under fronten av motoren, og over til den andre siden, så vifta får luft fra begge sider. Det er originalt til en Foxbody Mustang, som har sumpen bak, slik du nå har, så det skal passe fint i granadaen.En fin ting er at turboen blir stående langt oppe, og langt frem i motorrommet, så det er kort luftvei, og enkelt å få kjølt det ned.

 

Hmmm, dette krever litt tenking. Hadde som sagt tenkt litt på Remote Mounted Turbos nå, ble litt hygen på det, men skal ihvertfall vurdere de grenrøra, å takk for tilbudet.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår