Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Hey hey, her har man fått deler fra ”Uncle Sam”, alltid stas når det kommer ting fra US of A. Leta litt på nettet, å fant et firma som er veldig anerkjent for sine TH700R4 ”Raptor” automater. De hadde åsså et greit utvalg til AOD.

 

http://www.transmissioncenter.net/

 

Det ble her benyttet et norsk forma i USA som importerer å sørger for alt av papirjobb, moms, frakt osv. Anbefales.

 

http://www.magnum.no/

 

Eller Jet carrier, som det åsså kalles. Her ordnes en adr. i USA, der varene dermed sendes. Meget elegant, med bra respons, pakkesporing, forsikring osv.

 

Så med disse delene til gearkassa, skal den klare 550 hk. Holder en stund til.

Seff et master overhaul kit med Alto Red Eagle clutches and Kolene steels , eight count Alto Red Eagle direct clutch Power Pack.

 

IMG_0898.jpg

 

High performance Superior A+ overdrive servo. Denne har 11% større holdekraft enn den største originale :A, Jeg hadde en C servo, den minste.

 

IMG_0904.jpg

 

Raybestos Kevlar overdrive band + ny throttle valve kabel(har en hjemmelaga stag ordning nå), den som styrer oljetrykk, gearpunkt, osv.

 

IMG_0895.jpg

 

Heavy duty 2500 RPM stallspeed converter. Har vel 14-1500 RPM stall nå, så den burde få et merkbart bedre avstamp med denne.

 

IMG_0897.jpg

 

Videre bestillte jeg litt småtteri: Boost valve(høyere oljetrykk), Throttle valve sleeve kit(slite del), monteringsutstyr for tette ringer å filter.

 

IMG_0901.jpg

 

I tillegg var det et shift kit med, som gir hardere, å høyere gearpunkt.

 

 

Har åsså ordnet med lengre hjulbolter. Sta å gjerrig som jeg er, ville jeg undersøke andre billigere alternativ, før jeg bestillte fra Burton osv. Tok en tur til Ford å spurte: jo da, vi skal vel finne noe. Så da har vi fra venstre: Granada= 42mm, Scorpio=45mm, delenr. 3375926(til noe amerikansk)=55mm, å til slutt Transit =60mm. Disse ble for lange, eller rettere sagt hadde for kort gjengeparti, MEN med disse kunne jeg jo montert tvillinghjul da.

Alt. Nr 3 viste seg å være perfekt, ok bortsett fra 0,5mm større diameter, må borres opp ingen problem. Kostet litt over 100 lappen for 10 st.

 

17022007471.jpg

 

Tenkte vise dere litteratur samlinga mi. Noe av det første jeg kjøper til bilene mine er verkstedhandbok, å dette anbefaler jeg på det sterkeste andre å gjøre åsså. Utrolig kjekt å se åssn ting er skrudd sammen, slik at du ikke driver å sliter på en del, å ikke ser den siste skruen.

Siden det nå ligger deler stort sett over hele huset, måtte jeg ta senga i bruk. Så etter å ha rydda vekk ”skjønnlitteraturen”, kremt, host, er dette det jeg har til bilen: øverst original Ford Manual, en tjukk 2 delt blekke der ALT står. Så div Haynes osv.

Nederst et par til AOD’en + intruksjonsboka.

 

IMG_0906.jpg

 

Så litt brosjyrer, disse fikk eldstebrodern tak i når de var nye !!!, å jeg har tatt vare på dem siden. Moro med slike.

 

IMG_0922.jpg

 

Etter V8’ern kom i hus, har det stadig kommet til flere bøker i emnet. Mest om Ford Small-Block, men en Cheva bok å et par om understell har åsså sneket seg inn. Andre leser en god bok om kvelden, jeg leser om trimming, hehe.

 

IMG_0919.jpg

 

I tillegg kommer masse kataloger osv., å jeg tror samlinga av bilblader har runda 5000st for lenge siden.

 

Sånn er det med bensin i blodet, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

IMG_0919.jpg

 

Jaggu! Syntes det var noe kjent her ja... Har også "Chassis Engineering" og "How too make your car handle", men anbefaller også "Tune to win" av Carroll Smith, og "Race car engineering & mechanics" Av Paul Van Valkenburgh (som var understellsingeniør for GM i 60årene). Begge er gode, og tar det litt videre/dypere enn de to første bøkene. Hvis du virkelig ønsker hodepine av å lese om understell, frekvenser, tyngdepunktsforskyving, stabilitet, harmoniske svingninger, osv osv osv kan jeg anbefalle "Race car vehicle dynamics" av Milliken/Milliken. Den ser ut som en bibel, og føles litt sånn og ;)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid godt å få etterlengtede deler i hus !!:)

Mye snadder her , det er nå helt sikkert !

Hvordan står det til med Granny`n nå da?

Rolf

 

Jotakk, den står godt i garasjen, litt demonterte bakbremser, ellers ok. Er vel litt pysete å skru nå på vinteren(-9 ute nå), men disse delene må vel i etterhvert.

 

Jaggu! Syntes det var noe kjent her ja... Har også "Chassis Engineering" og "How too make your car handle", men anbefaller også "Tune to win" av Carroll Smith, og "Race car engineering & mechanics" Av Paul Van Valkenburgh (som var understellsingeniør for GM i 60årene). Begge er gode, og tar det litt videre/dypere enn de to første bøkene. Hvis du virkelig ønsker hodepine av å lese om understell, frekvenser, tyngdepunktsforskyving, stabilitet, harmoniske svingninger, osv osv osv kan jeg anbefalle "Race car vehicle dynamics" av Milliken/Milliken. Den ser ut som en bibel, og føles litt sånn og ;)

 

Hehe, ikke sant. Disse bøkene er vel ikke de nyeste, men prinsippene er de samme. Var her jeg henta ideen med de justerbare stabstagfestene. Har vurdert de andre du nevnte, men ikke kommet så langt. Bestiller fra:

 

http://www.amazon.com/

 

Toll å momsfritt på bøker vet dere, så de kommer på en knapp 100 lapp pr. st.

 

Hmmm.... Hørtes fristende ut, kanskje jeg må ta en bestilling snart....

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotakk, den står godt i garasjen, litt demonterte bakbremser, ellers ok. Er vel litt pysete å skru nå på vinteren(-9 ute nå), men disse delene må vel i etterhvert.

 

Jeg merker og kulda! Det var helt nede i 13 grader i garasjen idag !sm43.gif

98 BMW 520i E39

93 Ford Scorpio Doch

71 FORD ESCORT MK1

Prosjekt tråd Mk1:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=113534

post-18-1175839904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker og kulda! Det var helt nede i 13 grader i garasjen idag !sm43.gif

 

Du mener +13 da eller? Jeg har ikke varme i garasjen, så hvis det er -9 ute, er det -9 i garasjen å. Hadde jeg hatt +13 der, hadde jeg vært igang, gitt.

 

Men 351RS... Hvordan passer egentlig turbokonvertering sammen med signaturen din? :D

 

Du tenker på. No substitute for cubic inches ? Tja har jo fremdeles volumet da, men får kanskje forandre til : No substitute for cubic inches, exept cubic inches and boost.

 

Må bytte til 351RST da

 

Nja, hva med 351RS/TT......

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Pressemelding:

 

Denne blir litt annerledes. I håp om å nå flere Granada-eiere, prøver jeg her å:

Dere har jo fått med dere mitt dilemma med denne hersens diffbrems problematikken min. Snubla over sidene til Quaife http://www.quaife.co.uk/, som jo lager dette til masse biler, bla. Sierra, Escort, Capri + + +. Denne er av typen Torsen-diff, å har ikke lameller som slites. Jada, sendte forespørsel jeg: har dere til Grænnis?

 

Neida, seff hadde de ikke det da…. MEN, jeg gjentar: MEN de kunne LAGE, hvis de fikk en ordre på minimum 10 st ! ! !

 

ATBdiff54185.jpg

 

Hallo!!!! Dette må da vel gå å få til?

 

Så videre på sidene demses at de hadde kort styring til Escort,Sierra osv, som har en utv. fra 2,2 til 2,85 lock to lock(orig. på Granada er 3,25). så jeg maila igjen jeg:

 

Neida, de hadde ikke det, MEN jaggu kunne de lage det å, med samme minimumsordre, altså 10 st.

 

-259_QSD1D70142.jpg

 

Så nå må jeg finne disse Granada eierne som er interessert.

 

Diffen vil komme på 10-12 lapper, å styringa mellom 1-2 lapp, dette ferdig i Norge. Dette kan virke som mye penger, men i -84 kostet ZF diffen til Granada 17000 kr, å hadde lett vært over 20 i dag, hvis den hadde eksistert.

Dette er billig folkens, å er et once in al lifetime tilbud.

 

Så hvis du har, eller kjenner noen som har Grænnis, å er interessert, ta kontakt.

E-mail: jbjo-sam@online.no

Tlf: 90105356.

 

Så får vi ordnet dette, ikke sant?

 

Mer info her.

 

http://consulgranada.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2630

 

 

 

Helt til slutt : ang. bakspoiler. Hvis jeg skal ha en, vil det bli noe ala denne.

 

gt_liontamer.jpg

 

Bare DIGGER de australske bilene, Ford å Holden. Masse motor, kul styling, 4 dører, å masse utstyr. Dritråe.

 

gtp_rear.jpg

 

Ford. Sjekk ut FPV oppe i hjørnet:

 

http://www.ford.com.au/servlet/ContentServer?cid=1137384196665&pagename=FOA%2FDFYPage%2FDefault1024&c=DFYPage

 

Holden. Sjekk ut HSV oppe i hjørnet:

 

http://www.holden.com.au/www-holden/

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår