Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hadde du ikke neo mer utfyllende enn det?? Du fikk jo tilogmed prøve redskapen. Ikke mange som har fått lov til det.

 

Å jo, er vell det råeste jeg har kjørt tror jeg. Klarer ikke å beskrive hvordan kjørefølelsen med denne bilen er via et tastatur, det må simpeltenns prøves. Komentarene som stadig vekk kommer "det er jo bare en gammel granada", stemmer ikke helt lenger hehe.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, flink gutt.

 

Før ferien tenkte jeg at siden jeg hadde liggende stereoanlegget som jeg hadde i bilen tidligere, kunne jeg jo like greit montere inn noe av det, så man hadde litt musikk på turen. Alt av ledninger lå åsså i bilen siden sist det var i. Dette anlegget er IKKE noe å skryte av, det er 8 år gammelt, tar ikke MP3 engang, å basskassa er noe jeg fant på garasjeloftet, hehe.

Hadde ikke hatt høytalere i disse dørtrekka, men de originale sto i. Her passet faktisk mine Earthquake 5 ¼ + diskant rett i hulla, sa da var det enkelt å montere. Diskantene opp ved speila har stått i i alle år, hehe. Delefilter er i døra.

 

IMG_2026.jpg

 

Basserne er i sin tid kjøpt fra svenske BRL, å heter Pyramid ! Seriøse greier, kosta 990 skr for 4 st. Her fant jeg som sagt en kasse på ca 50 liter med 4 toms bassrefleks. Det er montert 2 basser mot hverandre, eller Push and Pull. Dette har jeg hatt veldig bra erfaring med, så jeg prøvde. Forsterkeren er en 4 kanals Alpine med delefilter.

 

IMG_2049.jpg

 

Spilleren var den største til JVC, å en av de første med 4 volts lavnivåutganger(2st), å det er åsså en 12 skiver veksler til i bagasjen. Med remote på handbrekket.

 

IMG_2039.jpg

 

 

Her vises åsså den A/V veksleren jeg snakka om til minikameraene. Kan veksle mellom 4 kamera med denne+ selve DV kameraet. Dette festet jeg med det midtre setebeltet bak! Dette fungerer faktisk helt greit, da Sony har en unik bildestabiliseringsfunksjon.

 

IMG_2016.jpg

 

 

Her er et kamera festet med dobbelsidig tape til ruta. Lagde åsså strømuttak fra sigarett tennern.

 

IMG_2032.jpg

 

På bakskjermen med magnetfeste. De tre kablene er strøm(12 volt), lyd(mono), å bilde.

 

IMG_2022.jpg

 

Å foran. De har manuell fokus, så det må man stille inn på forhånd.

 

IMG_2025.jpg

 

Å her er det trådløse, som bare trenger strøm, 9-12 volt(kan altså bruke et 9 volts batteri, gjelder alle). Mottakeren vises under.

 

IMG_2042.jpg

 

 

Men tilbake til anlegget, hvordan ble det?

 

Jeg må si det ble mye bedre enn jeg hadde ventet, å mer enn nok til mitt bruk nå. Fin dyp bass, samtidig som det er punch å snert i bassen, å en utrolig klar diskant. En anelse lite midbass, kanskje, men det får gå.

Eneste problemet var at nå bråkte motoren for mye, slik at mye av bassen ”forsvant”. Så dermed måtte jeg montere to potter til på eksosen. Jeg hadde liggende to Simons potter i 2 toms, så disse ble montert helt bak, stående. Å her ble faktisk åsså lyden mye finere. I stedet for flerring når jeg gir på, er det nå mer snerring, hvis dere forstår. Å det er IKKE noe problem å høre V8’ern enda, for å si det sånn. Men det tar nok litt effekt, siden det går ned fra 2,5 toms til 2.

 

Så da ble for det første motorlyden(resonansen) mer levelig med, å for det andre ble det bra lyd inni bilen, med stereoen.

 

Å i dag begynte jeg litt på den nye radiatoren. Måtte klippe bort en liten remse på hver side, da den var en liten cm bredere enn den gamle. Men her er den på plass, å det blir faktisk mer plass til viften, enda denne radiatoren er tykkere. Må lage fester da.

 

14082007125.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har stv'en det nå?

 

Den står utpå åkern. Mye rust, men mye bra deler å da.

 

har du planer om nå fler treff for sesongen elr? kunne gjerne tenkt meg og sett den bilen i virkeligheten:) driver med v8 prosjekt i granada selv nå for tiden:) skulle gjerne hatt en liten v8 prat med deg:P hehe:)

 

Tja, er vel ikke helt over for sesongen enda. Er vel no drag på Garders i sept( Right on Finals), Gatebil sept., flere Autoslalom events på Garders, så vi får se. Har begynt med no vaktordning på jobben i helgene, så jeg får sjekke åssn det passer med det.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endel spm. til deg:) hadde vært fint om du kunne svart.. Har lest igjennom hele tråden flere ganger, men er noen småting jeg ikke helt er sikker på. Har nå selv revet ut motoren i min nyinnkjøpte 2.8 GL ;D med soltak og hele pakka:)manuell though, men har den automatgiroverføringa, så det er ikke noe problem:) Nå har jeg 2 valg, jeg har en 302 Windsor motor,fra en Ford Falcon 68 mod, eller en Chevy 400 CID 76 Mod om jeg husker riktig, Fordelen med Chevy'en er at bunnpanna er bak, men ulempen Fordeleren bak og, og på Windsor'n er det omvendt, men det visste du sikkert:) så er litt usikker på hvilken motor enda, har igrunn mest lyst på Windsor'n siden den passer best på ford, men igjenn er det endel mere Gamp i chevy'n. men tilbake til spm.a! hva gjorde du med, speedowire, passa denne rett i girkassa di?, og tenningsystemet som hører til 2.8'n, (gasser) får jeg bruk for dette? og hva med coil, radiator, ekspasjonstank, servo og slikt, hvile løsninger brukte du der? takker for svar:)

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, lagde denne etter jeg var ferdig første gangen:

 

HVORDAN SETTE V8 I GRANADA ?

 

BAKGRUNN

Hvorfor sette V8 er i Granada ? Tja, hvis du spør dette spørsmålet, er det vel ingen vits for deg å lese videre. Når man tenker på at en bil er bygd som et enormt kompromiss for å tilfredsstille alle behov, er det ikke rart at mange synes at en ”gjennomsnittsbil” som alle andre har, ikke er spesiell nok. Nå finnes det jo mange måter og trinn å modifisere en bil på, men en kraftigere motor er nok høyt på ønskelista hos mange. Å trimme V6 eren, sette i Sierra/ Scorpio Cosworth er jo selvfølgelig mulig, og i noen tilfeller kanskje enklere, men min høyst personlige mening er at dette koster mer enn det smaker. Når det gjelder V8 har du flere alternativ. Du kan sette i en Rover 3.5 liter, som er i aluminium (140kg), og like lett som en 2.0 liter, men denne passer egentlig bedre i en lettere bil, som f.eks. Taunus, da den er mer turtallsmaskin og ikke har så mye dreiemoment. Så finnes det jo Chevrolet smallblock V8. Denne er ca. 30 kilo tyngre enn en Ford 5.0, og har fordeleren i bakkant av motoren, dette begrenser hvor langt bak motoren kommer. Men den har til gjengjeld oljesumpen bak, slik at denne ikke trenger noe, eller lite ombygging (Rover V8 eren er forresten like stor fysisk, som denne). MEN ,et stort men, er jo at disse V8 erene ikke er FORD, hvilket fører oss inn på det beste alternativet, nemlig Ford smallblock V8. Den har fordeleren i framkant, men det er også oljesumpen. Mustang 5.0 fra –79 og fram, og visse Bronco, har dog baksump, slik at denne passer i Granada med ingen, eller lite ombygging. Alle Windsor motorene, fra 221 (3.6l), til 302 (5.0l), er fysisk like store, unntatt 351 (5.8), som har lengre slaglengde og sylindere, og dermed er høyere og bredere. Vekta her ligger på ca 220 kg (+30kg for 5.8), mens V6 eren er på ca 160 kg, slik at mellom 60-100 kg vil vekta øke med.

Når det gjelder den beste bilen å begynne med ,vil jeg si en 2.8 med aut. Da får du ventilerte skivebremser og 930 kilos framfjærer + den beste utvekslingen på 3,45, og da jeg liker automatgear, vil dette minske ombyggingen. Denne utgaven vil da med andre ord egentlig ikke behøve modifisering. MEN, disse delene er jo selvfølgelig mulig å skru over fra en annen Granada. I tillegg kan vektøkningen på foraksel minskes ved å flytte batteriet bak, bytte motordeler i aluminium; innsug, vannpumpe, topper osv.

 

FORBEREDELSER

Prøv å få tak i motor så tidlig som mulig. Da får du litt tid til å sjekke opp motorens tekniske data og mekaniske tilstand. Kjøp gjerne motoren med gearkasse, radiator, mellomaksel, eksosrør osv. hvis mulig, da du dermed vet at alt passer sammen. Så fort du vet tekniske data på motoren ; skriv søknaden ! Det værste biltilsynet vet, er at folk kommer innom med en ferdig, fremmed bil. Kontakt med biltilsynet er alfa og omega for en smertefri behandling senere.

 

JOBBEN

MOTOR /GEARKASSE

Måten jeg gjorde det på, på grunn av at jeg måtte bygge om bunnpanna, var å sette kun blokka, med veiv, oljepumpe og gearkassa på plass, så langt bak og ned som mulig, i bilen. Etter å ha laga en mall til bunnpanna, ble den modifisert deretter. Med hel motor og gear på rett plass, kunne jeg lage festene til disse. Så målte jeg opp ny lengde på mellomaksel, og fikk den laget av GKN Unicardan i Oslo. Hvis du fikk med mellomaksel når du kjøpte resten, kan de bygge om denne isteden. Det anbefales IKKE å bygge om den originale, da denne er for svak. Den vil også slite både Hardyskive og opphengslager fort som F..... Bakaksel og drivaksler derimot holder for masse juling.

 

KJØLING

Radiatoren må flyttes fram, og det anbefales å ta vekk hele den originale ”tunnelen” til radiatoren. Dette er forresten den ENESTE modifiseringen av karrosseri som gjøres på hele ombyggingen. Orginalradiatoren var i mitt tilfelle ikke nok, men med en NY original +ekstra olje- og evt. ekstern aut. kjøler kan den muligens holde. Jeg brukte en fra Mercedes 560 aut, som har endel større kapasitet. Med en blanding av orig. og universale radiatorslanger ble denne koblet til. El kjøle vifte ble også brukt, da det er litt trangt. Aut. kjølerøra passet fra V6 eren, og varmeapp. slangene er de originale.

 

 

ELEKTRISK

På min motor var det stift tenning (nå ombygd til elektronisk), så den originale ble tatt vekk, men hvis motoren har Ford el. tenning, skal visstnok dette passe. Til starteren ble ledningene kortet inn, da denne er på passasjer siden av motoren, samme som batteriet. Temp. måleren monterte jeg ved å borre gjennom V8 giveren, for deretter å gjenge opp til V6. Ved å ta C3 startsperre/ ryggelys bryteren og lage ett feste til denne under gearspaken , ble det brukt den originale el. pluggen til dette.

 

EKSOS

Her kan det brukes originale V8 manifolder. På pass. siden skal nok de fleste utgaver passe, men på førersiden må utgangen være helt bakerst, 45 grader ned. Ellers går den i styrestaget. Herfra kan det kobles til original eksosanlegg for en stille og komfortabel ”sleeper”. Jeg lagde etterhvert dobbelt 2.5 tommers anlegg, og dette er litt av en jobb, spesielt hvis bilen er senket i tillegg. Det fulgte med grenrør til min motor, og disse ble da montert i samme slengen. Disse bør være så tett inntil motoren som mulig for å passe, men jeg vil tro at nyere Mustang (etter –79) vil kunne brukes.

 

DIVERSE

Hvis du har kommet så langt, er resten bare kose jobb. Endel ting passet faktisk rett på; Speedo-viren (fra aut), kjølerør til aut og oljetrykksgiver. Gassviren kunne jeg også utnytte. Det var også flere ting som ble brukt i lett modifisert utgave.

Speedometeret og turtelleren må også kalibreres om, da de viser feile verdier.

 

 

FERDIG !

Så spørs det om du har gjort leksa di !!! Det hadde ikke jeg. Jeg måtte etterhvert ut med både motor og gear, fordi dette ikke ble sjekket opp tilstrekkelig i forveien. Jeg måtte også oppgradere kjølesystemet osv. osv., Så jeg håper du slipper dette. Så da er det bare å håpe på et vennlig innstilt Biltilsyn, som lar deg kjøre stolt ut med ditt mesterverk, for dette er et morsomt kjøretøy, det kan jeg garantere.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å denne har jeg lagt ut før:

 

Når jeg bygde om min Granada til 351 V8 noterte jeg meg følgende problem og løsninger på disse.

 

Problem - Løsning - Kommentar

1. Motorfester. Ny løsning. Brakett mellom V8 motorf. og V6 traversf. 70 x 70 mm x 4 mm Firkantprofil.

2. Gearkassefeste. Ombygd. 3 mm plate under orig. travers rettet bakover.

3. Mellomaksel. Ny løsning. Ny hel aksel fra GKN UniCardan.

4. Bunnpanne. Ombygd. Original V8 bygd om fra framsump til baksump.

5. Radiator. Ny løsning. Ny fra Mercedes 560 SEL. flyttet fram 7 centimeter.

6. Radiatorslanger. Ombygd. Øvre er originalt den nedre, kortet 10cm. Nedre er universal.

7. Reimskiver(veiv/vannp.). Ny løsning. Dreide nye i aluminium.

8. Tenning. Ombygd. Original V8 elektronisk tenning.

9. Starter. Ombygd. Original V8 med eksternt startrele.

10. Bensintilkobl. Original. Passer.

11. Eksosanl. Ny løsning. Headers og dobbelt 2,5” med APPLE racing potter.

12. Kjølerør aut. Original. Passer.

13. Varmeapp. Slanger. Original. Passer.

14. Gearspak/kickdownvire. Ombygd. Orig. spak med nytt stag til gearkassen. Nytt kickdown stag.

15. Ryggelys/startsperre. Ny løsning. Lagd ny brakett til C3 startsperrebryter for montering på spak.

16. Vakum bremseservo. Original. Passer.

17. Speedometervire. Ombygd. Original V6 bygd om til C4. Ps speedo. må graderes om.

18. Oljetrykksgiver. Original. Passer.

19. Vanntemp. Giver. Ombygd. Original V6 giver montert i en ”V8 giver hylse”.

20. Dynamo. Ombygd. Original V6 dynamo, med ny festebrakett.

21. Servopumpe. Ombygd. Original V6 pumpe, med ny festebrakett.

22. Vakummeter. Original. Passer.

23. Turteller. Original. Må bygges om til V8.

24. Peilepinne mot. Olje. Ombygd. Original V6 m/føler. Lagd nytt rør.

25. Gassvire/brakett. Ombygd. Original V8 brakett. Koblet til original vire.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt: hvis du bruker en bunnpanne fra Mustang etter -79(fox Mustang), så skal den passe. Husk på at du må ha med peilepinne å "sugerøret" til oljepumpa til denne da.

 

Her er nr til en som lager motor å gearfester i denne tråden:

 

http://consulgranada.net/portal/node/508

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår