Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Skulle bare være et spørsmål i starten, men endte visst med 3.. :P

 

Uansett.. Mener å ha sett en gammel taunus med slike felger.. Men der er det jo 4-110 ellernoe i boltsirkel.. Skulle ha fått tak i slike til min taunus.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne ekstra aut. kjøleren tok jeg fra 2,3 stv’en vi har. Den ble bestilt ny med ekstra kjøler, da den skulle dra campingvogn. Kan du tenke deg en Grænnis 2,3 Stv, med automat, MED CAMPINGVOGN!!!! Uffameg, måtte ha vært late greier, hehe.

Men kjølern var bra den.

 

Sist ble det 14,3 sek….hmmmmm.

 

var ikke lenge siden jeg og en kompis kjørte fra steinkjer - trondheim med en 2.3 automat.. på slep hadde vi en bilhenger med bil på, et slepetau fra hengern bak til en annen bil som igjenn dro en henger med ett flyttelass... vi kom ca 10 mil før kassa i 2.3 en knekte... vi var forøvrig 24 meter lang med "3" ledd. det er lengre enn hva et vogntog ha lov til og være:)

Mitt E36 turbo Prosjekt

Man har alltids vinkelsliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha, det følget skulle jeg likt å sett bilde av.

 

2,3'en vår målte jeg med G-tech til 78 hk på hjula, å 0-100 på 17,8 sek, hehe.

 

 

MEN: den var oppgitt fra fabrikk til 160 km/t i toppfart, å det fikk vi på den, faktisk på relativt kort strekke, å helt til vi satte den fra oss.

 

Egentlig den beste bilen vi har hatt, kjøpte den av delelagersjefen på Ford, for 5 lapper, med minibankkortet, hehe.

 

Var hjemme i Nord-Norge med den flere ganger, sommer som vinter, tut å kjør, aldri noen problemer. Grombilen sin det.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅLraiitt, da fikk man vært på dragrace å fått et ordentlig tidkort på kvartmila. Å da er det hyggelig å kunne si at man nå har en ærlig 13 sekunders gatebil. Ikkeno slicks, ikkeno Nos, ikkeno overladding, just pure power, hehe.

 

Nåvel det er vel ikke all verden, men det går framover hvertfall. Ok, nå skal vi ikke forangripe begivenhetene.

 

For en gangs skyld kom jeg meg opp kl 7 på en lørdag!!!!, å dro av gårde for å rekke innsjekk der borte. Kjøringa begynte kl 10, så teknisk måtte jo være unnagjort til da. Men jeg må si dette er det mest rotete arrangementet jeg noen gang har vært på, kaos fra ende til annen. Kanskje pga mye biler, men allikevel. Ikkeno henvisning om parkering, mangelfull info i sekretariatet, førermøte midt i teknisk, tilbake til sekretariatet 3 ganger, seff med masse kø hver gang, uffameg, ble ordentlig stressa. Men, men, ble ferdig hvertfall. Å havna her i V8 klassen, mot en masse amrikk ”monstre”: bare 12 sek å under, da ser en 13 sekunder treiiiiiig ut i sammenligning. Å pga av alt rotet, måtte man nesten vente med bilen til vår klasse skulle kjøre, så ble det ikke tid til verken bilder eller film. Er ikke helt lett når man må gjøre alle tingene selv, hehe.

 

Pga en liten sanering, rakk jeg her å ta litt bilder. Her klar i startkø. Den Buicken nærmest kjørte på 10,5 med en 572 Cheva cratemotor, rått å se på.

 

IMG_2108.jpg

 

 

Å her er altså veien du må overvinne. Volvoen hadde en 350 LT1 (nye typen, ikke 70-tallets), med Powerdyne kompressor å 6 trinns man., kjørte 12,9 med slicks. Å Syclone robban til høyre kjørte på 9,1 mener jeg det var.

 

IMG_2109.jpg

 

Etter denne runden ble det nok en sanering, en mc veltet å søla olje, denne gangen over en time, å når de var ferdige, begynte det å regne, så da var det slutt, så det ble bare to runder.

 

Å er her altså tidkortene.

 

Tidkortsep-07001.jpg

 

Så beste resultatet ble altså 13,62 sek med 167,44 km/t i sluttfart.

Dette med en 60 fot på 2,115, å en 1/8mil tid på 8,87. Det er jo nå 2 potter til på eksosen, med en ”struping ” ned fra 2,5 til 2 toms, dette tiltross: altså litt over 1/10 sek bedre 1/8mil enn sist på Eggemoen, men dette er pga bedre 60 fot, 2,271sek på Eggemoen.

 

Så kan man se på det slik: For hver 1/10 sek du korter inn på 60 foten, så får du 2/10 på kvartmila. Å som jeg har sagt tidligere, så er målet 12 sekunder. Ok, jeg trenger altså 6/10 sek på slutttiden, eller halvparten, 3/10, på 60 foten. Med andre ord: 1,8 sek på 60 foten. Dette er fullt realistisk med bedre dekk(slicks eller i det minste R-dekk) en de Nankang greiene jeg har nå. Så jeg ser definitivt 12 sekunder innenfor rekkevidde.

 

Åsså har jeg kommet med en faktafeil: Har tidligere sagt at den gikk 14,3 med gamle toppene. Etter å ha sett over disse tidkortene, var faktisk den beste tiden 14,42 med 153 km/t. Skjønner ikke hvorfor, men dette gjør jo bare forskjellen mot nå enda større, over 0,8 sek.

 

Snakket åsså med masse hyggelige folk, spille ingen rolle hvilken bil man har, bare du har en ydmyk innstilling når du snakker med folk, er det utrolig hvor mye felles interesser du kan finne.

 

Traff Per SS, hans Impala SS var dritkul: svær 2 tonns Amrikk, med AC, skinn, å alt utstyr, ser original ut, men flekker til med en tid som legger en Viper i støvet: 12,8 sek. Respect, man.

 

Traff faktisk åsså to av ”kundene” mine, altså de som er med på Quaife prosjektet mitt, Daniel å Ketil, å hadde en hyggelig prat med begge to.

 

Og siden jeg IKKE har bilen på henger( hint, hint), så var det bare å pakke i verktøyet, å delelageret( 1 !! drivaksel, som jeg enda ikke har fått bruk for), å kjøre Gromkjærra hjem.

 

I love it when a plan comes together.

 

Noen som vet hvor det uttrykket kommer fra?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den passer fint den ja, men er dem ikke veldig tunge a'?

 

460 er tungt ja.. Ihvertfall originale! Innsuget mitt veier vel en 15 kg+... Toppene var vi 3 mann for å løfte inn i motorrommet. Jeg klarer å bære dem alene, men det gjør ikke godt i ryggen... Stakkars gamle Abreham (lincoln) sank nesten 2 tommer forran. når han fikk tilbake toppene og innsuget etter overhaling.. Men du verden som det drar! 500 fotpund med torque! (613 nm, om man snakker metrisk) Man får vel faktisk motorefester rett fra ford til å sette den i fox body, så da bør det passe greit i en slik en grandios tyskerford og?

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt opptatt med å kjøre/bruke bilen om dagen da, hehe.

 

 

Gatebil unnagjort. Gikk faktisk veldig greit å kjøre dit på lørdagsmorgen, ingen kontroller som jeg kunne se, hehe, å ingen kø for å komme inn. Betaling(hadde ikke meldt meg på på forhånd), teknisk å førermøte gikk greit, så da var det bare stille seg i kø. Må si at denne gangen var det ekstremt mye snurringer, rar kjøring, å mye dekkrester osv, på banen, å ble nesten påkjørt på en av de første rundene av ingen andre enn Gatebils egen Taxi, da den sladda utover langskrekka, mens jeg var på siden av den!!, Var mindre enn 30cm mellom oss, og dette tiltross for at jeg faktisk var på UTSIDEN av asfalten, for å unngå å bli truffet. Men, men:

 

Jeg er nå ekstremt glad over å si at kjøleproblemene nå er over. Motoren holdt fin temperatur selv om jeg presset den hardere enn noensinne. Nice. Å nå begynner det virkelig å gå unna, bilen er en drøm å kjøre på bane nå, selv uten diffbrems, pga nye stabstaget foran. Det hjalp enormt, så det er nå null problem å få ut bakenden i sladd, men selvsagt tør jeg enda ikke å utnytte dette eks i langsvingen. Jeg hadde noen råe forbikjøringer på innbremsing, altså jeg bremsa mye senere enn de jeg lå bak, slik at jeg kom forbi dem. Bremsene i seg selv funker åsså helt rått, MEN så kommer vi til et enkelt , men elemenært problem: BRA BREMSEVÆSKE gutter. Siden jeg nå kunne utnytte motoren mye hardere, å turte å bruke bremsene mye mer, resulterte dette tilslutt i at bremsevæsken kokte, med det resultat at bremsene foran bokstavelig talt forsvant!!! Pedalen gikk i bunn, men bremsene bak funka enda. En utrolig skremmende opplevelse, som HELDIGVIS ikke skjedde på enden av langstrekka, hehe. Trodde med en gang at noe røyk med bremsene, så fullførte bare runden i sakte fart å kjørte i depotet. Jekka opp bilen, sjekka for lekkasjer, men så jo at beholderen var full, lurte på om belegga var blitt glaserte, tok av hjula, og over 10 minutter etter at jeg kom av banen, fikk jeg et greit brannsår da jeg kom borti bremseskiva, hehe. Selv hjulboltene var for varme til å ta på. Etter å ha sjekka klossene, kjente jeg at pedalen var bedre, så etter å ha lufta bremsene, var de fine igjen. Så var det utpå igjen, å når jeg bare roet ned 3 % , å unngitt de kamikaze-forbikjøringene, så funka det flott igjen. Denne bremsevæska var kjøpt på Esso, å var faktisk bare to uker gammel. Vil nå bytte den til racevæske som tåler mer temp. Vil åsså lage kjølekanaler til skivene, for å få bort noe varme.

 

Hadde åsså med noen gamle helårsdekk, som jeg tenkte spinne ut, så de ble lagt på, å utpå igjen, så prøvde jeg på mer sladding i stedet. Å der er jo helt klart jeg begrensinga, ikke bilen. Har rett å slett ikke guts til å sladde hele langsvingen, å har all respekt for de som kan/tør det. Er klar over at det ser kjedelig ut når man ikke sladder, men må nok bare melde pass på den værste kjøringa. Men tiltross for at jeg prøvde det jeg klarte, var det enda mønster igjen i de dekka, hmmm, ergelige greier.

MEN, så er det jo dette med Gatebil da: i følge tidsplanen, var det eks drifting, racesereien osv, et kvarter hver hele time, å vanlig kjøring de resterende 45 minuttene av hver time. Dette skulle være helt til kl 1800. Kl 1605 kjørte jeg opp å skulle stille meg i kø igjen, bare for å få fortalt av vakta at det ikke var mer vanlig kjøring i dag!!!! Hva i hel….. Det skulle jo vært 2 runder til(1615 til 1700, å 1715 til 1800), neida, da skulle det være disse ”andre” tinga resten av dagen, altså drift, race, ekstrem, etc. Forbanna piss!!!! Hvorfor sto ikke det i tidsplanen???? Utrolig irriterende, men ikkeno å gjøre med det da, så da var det bare å bytte om dekka, å kjøre hjem igjen. Får egentlig bare det der Gatebil greien mer å mer opp i halsen nå.

 

 

Er nå utroligfornøyd med åssn bilen funker, kan enda være noe å hente på hjulstillinger, eks mer caster, men det ordner vi etter hvert. Er nå et par Autoslalom events å se fram til i slutten av måneden, så får forberede til det.

 

 

Filma noe på Gatebil, skal se om jeg få lagt ut etter hvert.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nice driving :)

 

ang kl 16-17 så var det NOrdisk finale i drifting samt 5 runder i Powerdrift, dårlig at gatebil ikke hadde ført opp vårt arrangement i programmet. men men.

 

Ikke sant! Hadde det stått i programmet hadde jo saken vært en helt annen. Hadde jo masse dekk igjen jeg. Ble så sinna at jeg dro rett hjem.

 

Å helt sånn ærlig, så synes jeg disse tinga kunne vært gjort på egne arrangement. Nothing personal.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår