Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden jeg da har fått av gårde diffene, kunne jeg begynne på min egen. Leita fram en bakaksel, å begynte med å gjøre reint. Var litt groms på denne.

 

29092007575.jpg

 

Går litt greiere å holde på med, når man bare tar en jekkestropp rundt bordbeinet.

 

IMG_2269.jpg

 

Vises sikkert dårlig på bildet, men synes faktisk kronhjulet ser svært ut, når man tar av lokket. Anywho, slik ser det ut originalt.

 

IMG_2271.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt sjekk av denne, ble den funnet for dårlig, så den ble lagt til siden, å inn på ”delelageret” å hente neste. Stikkakslingen til venstre på dette bildet er fra den første, å har tydelige spor nederst, derav kasseringa. Dette kan forklare hvorfor slitte differ vil ha mer sperrevirkning, pga mer friksjon her. De to andre er modifisert i følge tegning fra Quaife. De er kortet inn ca 8 mm, å lagt et nytt spor til låsering. Istedenfor den originale C-clipen, er det en fjærbelasta, ala forhjulstrekkere. Bare å smette på plass. Her vises åsså olja som vil brukes( ingen spesial, bare vanlig bakakselolje), shimsene på sidene av lagra helt i forgrunnen, å den grå/blå tuben er vanlig oljemaling, som ble brukt til å sjekke anlegget på tennene.

 

IMG_2274.jpg

 

Lagra var faktisk SKF, å her er delenummeret.

 

IMG_2281.jpg

 

Å simringen. Jeg brukte de gamle delene her, siden de var fine, men for de 20 andre med Quaife diff, som kanskje vil kjøpe nytt, her er numrene.

 

IMG_2283.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble tannklaring målt opp. Her måtte jeg ta av ene shimset 0,2mm, så ble det perfekt. Skal være 0,1 til 0,2 mm tannklaring, å jeg havnet med dette midt i mellom.

 

IMG_2277.jpg

 

Så var det bare igjen å sjekke anlegget på tennene, å det så bra ut. Brukte her den malinga. Hele denne prosessen står i verkstedshandboka mi, å faktisk akkurat det samme står åsså i boka til Olsen min, som har stiv aksel, å med samme klaring til og med, så dette er universalt.

 

IMG_2287.jpg

 

DETTE ER ALTSÅ FØRSTE!!!!!! BILDET I VERDEN AV EN QUAIFE ATB DIFF I ET GRANADA DIFFHUS!!!!! YEEEEEEEAAAAH. Må si jeg er imponert over maskinbearbeidninga de har gjort, alt var supertight, å passet som smurt.

 

IMG_2298.jpg

 

Så da var det bare igjen å skru på baklokket, så er den klar til å monteres i morgen, tenker jeg.

 

03102007577.jpg

 

 

Er forresten enda en sjanse for de som ønsker, å kjøpe denne diffen til Grænnis, da de like godt lagde 40 st, når de først var i gang. Reale karer.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det litt sånn småtteri først, å helt vanlig skruing etterpå, men hold ut! For dette er litt artig.

 

Her er sluttrøra på eksosen, ser jo veldig diskre ut.

 

IMG_2309.jpg

 

Men det er altså 2 st 4 toms rør, vinklet nedover, som lager en heeeerlig lyd, særlig i tunneler, hehe. Er klar over at de ikke kommer ut i åpninga i spoileren, men dere ser hvorfor: reservehjulsbalja. Vil bli ordnet i vinter.

 

IMG_2312.jpg

 

Å dette kom jeg meg så vidt hjem med i dag, med enorme vibrasjoner!!!! Har nok blitt ødelagt av for lite luft.

 

IMG_2313.jpg

 

 

Ok nok småprat, over til viktigere saker: NYE DIFFEN !!

 

Er egentlig veldig enkelt å bytte diffen på Grænnis: av med mellomaksel, drivaksler, åsså løsne(ikke ta ut) traversens 2 bolter foran, å ta ut den bakre bolten ved diffen. Vips, er den ute.

 

IMG_2302.jpg

 

Bortsett fra at den er litt renere, er det ikke store forskjellen. Men denne helt standard diffen har altså tålt juling i 7 år, troligvis verre enn de aller fleste, uten NOE problemer. 2 siste sesonger med over dobbel effekt å vrid, i forhold til største originale.

 

IMG_2300.jpg

 

Å da var den på plass, gikk unna på under 2 timer.

 

IMG_2308.jpg

 

Så var det jo litt spennende da, ut å prøvekjøre, tok det litt rolig noen km, slik at alt ble varmt, å olja fikk kommet overalt baki der. Hørte ikke noe lyder, heller ikke noe når man snur eller svinger, å merket ikke at det var noe annerledes der bak( om noe så var den stillere, trolig pga dårlige lager på den gamle).

 

MEN JÆÆÆÆÆÆVLER Å DEN FUNKER!!!!!!

 

Jeg lo konstant i 8 minutter, minste gasspådrag, var begge hjula TVERT!! Selv med ene på betong å andre på asfalt: begge to! Uten at du merker noe inngrep. Rundkjøringa ble en opplevelse.

 

Rå fornøyd med funksjonen på denne diffbremsen, å den er definitivt midt i blinken for meg. Kommer til å bli en lek å drifte nå, å ingenting å tenke på heller ang. funksjonen, bare å gasse.

 

Til dere som har kjøpt denne diffen: GLED DERE!!!!

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, strengt tatt var jeg noe spent på åssn den funka, da det var mye meninger om funksjonen på en Torsen diff på en gatebil, bla. funker den ikke med et hjul i lufta, men så ille kjører jeg jo ikke !!!!

 

Quaife sier at bilen må settes opp chassimessig som om den ikke har diffbrems, å det var jo min, så for min del kunne den ikke funka bedre.

 

Har ingen betenkeligheter med å VARMT anbefale Quaife ATB diff!

 

En ting er den første sladden, den fikk jeg til på et vis før å, men kontrasladden ble litt "hakkete". Men nå bare "flyter" den helt "trinnløst" på ræva helt til jeg gir opp. Moro?????

 

This car really puts a smile on your face!!

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, strengt tatt var jeg noe spent på åssn den funka, da det var mye meninger om funksjonen på en Torsen diff på en gatebil, bla. funker den ikke med et hjul i lufta, men så ille kjører jeg jo ikke !!!!

 

Quaife sier at bilen må settes opp chassimessig som om den ikke har diffbrems, å det var jo min, så for min del kunne den ikke funka bedre.

 

Har ingen betenkeligheter med å VARMT anbefale Quaife ATB diff!

 

En ting er den første sladden, den fikk jeg til på et vis før å, men kontrasladden ble litt "hakkete". Men nå bare "flyter" den helt "trinnløst" på ræva helt til jeg gir opp. Moro?????

 

This car really puts a smile on your face!!

Satt du og vurderte ATB opp mot andre torsen-differ før du endte opp med ATB? Syns jeg så noe med livstidsgaranti? Det lover jo godt. Er det tre "worm gears" inni slik det ser ut til på tegninger?

 

Funderer selv på TrueTraq til Volvo / Dana 30 da det er det som er min greie. Koster typisk ~$450 for den nye typen med tre drev (to på den gamle) i USA. Regner med at både ATB og TT er like i oppbygning og virkemåte, bare litt forskjeller i dimensjonering og produksjonstekniske forskjeller.

 

Fulgte det med eller spurte du om tekniske data rundt dimensjoner og effekt/moment-tall? Uansett liten skrift lover jo dette godt: "The Quaife ATB differential for Volvo 240 is also now subject to a lifetime warranty (subject to terms and conditions)."

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår