Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det stemmer, de ser så godt som identiske ut.

 

Jeg spurte hva de tålte ja, og nevnte at flere hadde V8 osv, å da sa de: Noe annet vil ryke før diffen ryker.

 

Vurderte ATB????

 

Vel, nå er det ikke akkurat mye å velge på til Granada, så dette er det ENESTE alternativet vi har, sidne den jævla ZF diffen er umulig å finne, å dessuten sikkert er bare dritt.........

 

Sendte jo som sagt mail til dem å spurte om de har til Granada, å svaret var nei, men hvis de fikk en ordre på min. 10, kunne de lage.

Dette fikk jeg jo til etterhvert, å Quaife endte som sagt opp med å produsere 40 av disse, så det finns enda noen på "lager" der borte.

 

Ettersom jeg har funnet ut, er det de gamle Torsen (TORque SENsitive) som har såkalte worm gears(invex gearing), mens Quaife og åsså Truetrac'en har noe som kalles helix gearing. Men funksjonen er den samme, bare at worm gear har disse 4 eller 6 hjula framover å bakover, men helix har fra høyre til venstre, hvis du skjønner.

Her er forklart funksjonen, å bilde nederst:

 

http://members.rennlist.com/951_racerx/PS84Gleason.html

 

Her er de forskjellige typene, å masse forklaringer.:

 

http://www.vehicledynamics-expo.com/06vdx_conf/pres/day_3/sacchetini.pdf

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt i dag å.

 

Siden jeg nå byttet utv. på bakakselen når jeg satte på diffen, tilbake igjen fra 3,64 til 3,45, må jeg jo bytte utv, på speedo-wire drevet. Her er det greit å ha et lager å ta av, her er alt fra 18 tenner til 21. Har et program i Excel, som jeg bare fyller i data på, så kommer svaret hvor mange tenner hjulet skal ha. I dette tilfellet fra 21 til 20 tenner.

 

05102007580.jpg

 

 

Å slik funker Quaife’s ATB diff. Med et hjul på grus, å det andre på på asfalt, spinner den fremdeles på begge. Mulig det vises dårlig, å det ser ut som kun det hjulet på asfalt spinner, men det blir jo liksom ikke svarte spor i grus. Etterhvert som grusen spinnes bort, kommer spor i asfalten åsså der. Men jeg lover, den spant på begge.

Å for å si det sånn: Når den da allikevel spinner på det hjulet som er på asfalt, da funker diffen!!

 

IMG_2317.jpg

 

 

Så da skal alt være klart til i morgen, med del 2 av Topp 10 SS1 på Gardermoen. Ser bra ut med været denne gangen, så nu jævlar.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaalrightythen, da var det unnagjort, å jeg kom meg hjem like helskinna etterpå åsså.

 

Det det gjaldt denne søndagen var altså fortsettelsen av Topp 10 SS på Gardermoen, der Imreza klubben hadde invitert 4 andre klubber: NSK, 200 SX, Romerike gatebilklubb, å FMCN, til dyst i SS1 løypa. Kalles åsså Stagedrive, Drivestage, eller Autoslalom. Den er ca 1400 meter lang, å er mer krevende enn man skulle tro. Faktisk såpass at etter 3 runder på rappen, røyk det noe vakent av klossene foran nå på søndag. MEN, denne gangen funket bremsene, selv om de trolig var varmere enn de har vært før.

 

Her er en skisse av hvordan den ser ut. Den stemmer ikke helt, bla. er det bare 6 koner, ikke 8, men sånn cirka.

 

SS1Gardermoenraceway.jpg

 

Legg merke til at det står: Straffer tunge luksusåk med automat, HAHAHAHAHA.

 

Denne laget Rune Nesheim for bladet Drive i sin tid, å har siden vært brukt av Gatebil. Flere klubber kjører åsså etter denne løypa, å etter en oppmåling, å standardisering nå i høst( faktisk på initiativ fra meg), slik at ALLE kjører etter samme løype, fikk vi denne invitasjonen fra Impreza-klubben.

Da det ble regn å olje på banen sist vi prøvde, inviterte FMCN de som ikke fikk kjørt til å gjøre et nytt forsøk på deres treff den 7 okt.

 

 

Det var et strålende vær, med sol fra klar himmel, kunne vel ikke vært bedre på denne årstiden, men var allikevel bare rundt 15 grader, så asfalten var noe kaldere enn på sommeren. Det kom mye forskjellige biler, her noe av de.

 

IMG_2332.jpg

 

Det var noe frafall, som vanlig, men da blir det bare mer kjøring på de som er igjen.

 

IMG_2333.jpg

 

OK, min bestenotering tidligere var altså 1.10,6 . Nå hadde jeg fått på Quaife diffen, som jeg forresten elsker, å hadde åsså med slicksa mine. Nå var jo dette regnslicks, å det var nå tørt, men siden det var såpass kaldt i asfalten, regnet jeg med at det ville gå bra.

Det er vel ikke tvil om at dette funka, for tiden gikk ned med nesten 2 sek, til 1.08,7 , noe som ble 2 raskeste tid denne dagen, å raskeste Ford. Men det må sies, at det begynner nå å gå styggfort(for meg som ikke akkurat er Martin Schanche vaffal), så det er nok mer å hente på bremsepunkter, svinghastigheter, Apex, osv. Jeg tør rett å slett ikke mer!!! Må nok ha mer trening i så fall, men det kommer. Slicksa holdt åsså fint, brukte ca 0,3 mm slitebane, så det er ca 5,5 mm igjen.

Men bilen fungerer veldig bra til slik kjøring nå, å det har jo hele tiden vært poenget, da jeg liker PRO-TOURING konseptet, der altså bilen skal være bra på alt, ikke bare drag.

 

Beste tid av alle i SS1 ble 1.06,3, å dette var med en TEMMELIG påkostet Impreza(Iceman sin), å totalt havnet jeg på 6 plass av 17 fullførte i denne konkuransen, som var delt inn i drag (bare 14 plass der, men det var uten slicks), å SS1 (5 plass).

 

Eks: Tore som vant drag’en(over 1 sek kjappere enn meg), en Audi 80, 1100kg, S2 motor, over 400 gamp, å 4X4, var 3 sek saktere i SS1 enn meg, hehe.

 

Er vel åsså trygt å si at min var den tyngste i denne konkurransen.

 

 

Her er et stilbilde på slutten av dagen, med en del av Ford gjengen, før vi dro på McDonalds, å spiste.

 

IMG_2373.jpg

 

Har litt video, kommer etter hvert.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kommer den her istedet:

 

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=X-_0CYRTsFI"> </param> <embed src="http://www.youtube.com/watch?v=X-_0CYRTsFI" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="350"> </embed> </object>

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steike hakke satan... 1.08 med grannisen? det er jo MX5 tid der oppe det jo.

 

Imponert, rett og slett imponert :)

 

skal du begynne med skrensing også? I Finland var det en som driftet med en pontiac og automat ;) ( han var alltid topp8 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig bra arbeid du har legt ned i denna bilen! Respekt skal du ha!

Det at du kjører inn til så gode tider strider jo mot all fornuft;)

 

Hehe, ja ikke sant. Det er litt lettere å svinge en liten Golf, Escort, eller Caterham rundt den banen, eller hur?

 

 

 

 

 

steike hakke satan... 1.08 med grannisen? det er jo MX5 tid der oppe det jo.

 

Imponert, rett og slett imponert :)

 

skal du begynne med skrensing også? I Finland var det en som driftet med en pontiac og automat ;) ( han var alltid topp8 )

 

 

Takkar du.

Vel, det var en MX5 der oppe med R dekk: 1.11 !!!

 

Ja, har vel litt bedre forutsetninger for å kunne skrense litt nå, med den diffen. Automat er ingen hindring.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det var sammenlagt, å mye pga dragen. Her er lista med plasseringer å tider:

 

http://www.imprezadriver.com/phpBB2/viewtopic.php?t=10227

 

Dette var de ALLER første rundene jeg kjørte med slicks, så den 3runden som ble gjeldende, var ikke den beste. Dette var jo forsåvidt likt for alle, altså kun 3 runder å gjøre det på i SS1 å kun 1 runde i drag'en.

 

Når det er sagt, så kan det vel ikke skjules under en stol at dere har noe sykt råe biler, som dog er en sivil utgave av pettern's bil.

Å hva koster en STI, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår