Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, på rulle, men det er nok litt langt unna deg tror jeg(eller, du er jo gal nok): Svarstad i Lardal, Vestfold

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=42755&st=0

 

He he.... tjaaaa.... er nå uansett på rudskogen å kjører fredag så blir i oslo til lørdag i alle fall.... får se da vettu

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si det var et trist syn som møtte meg idet jeg kom kjørende ned bakken fra Gjelstad. Hva skjedde? :(

 

Hehe, du får lese under her.

 

hva? kvella biln eller?

 

Ikke så farlig som det hørtes ut da, pust dypt inn å les.

 

 

 

 

Uffameg nå er det lenge siden det var no action her. Nesten litt dårlig samvete.

 

For å ta et lite tilbakeblikk, så hadde vi(FMCN) altså banekjøring på Vålerbanen søndag 3 aug. Vi hadde greit vær på tur oppover, og åsså mens vi holdt på å rigge der oppe, men rett før kjøringa skulle begynne, kom regnet !

 

Så det var så som så med oppmøte, var vel drøyt 20 biler, men de som var der å fikk kjørt(masse) var hvertfall fornøyde. Var åsså et kjempebra opplegg der oppe, der alt ble tatt hand om av Vålercrewet, så til og med vi som arrangerte, kunne ta et par runder utpå. Det var til i år laga en ny sløyfe på vålerbanen, som gjorde den over 3 km lang, å den var drit moro. Her var det ny asfalt, og det var det overraskende bra grep der, å siden den er litt svingete, var det skikkelig kult å tråkke på der.

De som er litt over fjortis alder vet kanskje hvem Kjetil Bolneset er, å jeg må si jeg ble overrasket da han var det første fjeset jeg så det oppe på morran når vi kom. Han var nemlig sjef der oppe, å styrte det meste som hadde med dagen å gjøre. Virka som han var ekstra glad for å se masse Forder, så han var i godt humør. Vi fikk åsså en demorunde med han, der han viste den nye sløyfa. Han gikk deretter på i full fart, å forklarte sporvalg, bremsepunkt, apex, aks-punkter osv. Alt mens han kjørte det SAAB’en hans var god for(nesten), hehe. En opplevelse.

På slutten av dagen kom han bort til oss som arrangerte å sa vi måtte komme inn for en kopp kaffe. Han snudde seg deretter til meg, å sa: ”fy fader å den går den bilen din, det er skikkelig moro å se.” Dagens høydepunkt for meg, hehe.

Det er masse bilder fra det arrangementet her:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=42707

 

Etter dette ble det en liten døperiode, der lite ble gjort, jeg gikk visst glipp av Street Legal både her å der, alt på grunn av latskap, hehe.

 

Når jeg kom ned fra ferien, bestillte jeg nye sterkere fjører til coilovera. Å disse er nå på bilen. Her er de første jeg bestillte, 400 lbs, til venstre, åsså 500 lbs som skal bak, å 700 lbs som kommer foran. Det vises kanskje lite på bildet, men det var rimelig stor forskjell på tråddia. på disse, fra 11,4mm via 12,1mm til 13,4mm.

 

IMG_3301.jpg

 

Men dette er enda ikke ferdig. Jeg må sende demperne tilbake for omkalibrering siden de nå har for mykt justeringsområde til de stivere fjørene. I tillegg skal de bygges om til spheriske lager istedenfor poly, da polyforingene er bare 80 shore, noe som alle vet er for mykt til coilover. Merkelig at ikke AVO gjør noe forandring her, men min løsning blir lager.

Slik ble det da foran.

 

IMG_3304.jpg

 

Bilen er nå mye bedre, å jeg tror fjørene begynner å komme dit jeg vil ha dem, men pga for myke dempere å for myke polyforinger, må jeg først få ordna det før evt en siste justering av fjærstyrken blir gjort. Det skal ikke være lett.

Å nå på lørdag hadde vi (FMCN igjen) bremsetreff hos TEF i Svarstad, vestfold. Det var et kjempevær, så det ble en flott dag. Men atter en gang litt lite deltakere, med bare 6 stykker som bremsa. Vi var litt flere påmeldte, men det ble litt frafall, noe som er vanlig.

Anywho, med en ny større gasser, fra 600 vakum til 650 DP Holley, å ikke minst ”mænjual kæss” som Autofil Larsen sa det, så var det litt spennende hva resultatet ble. Å her er det:

 

IMG_3335.jpg

 

Altså 355hk å 574 Nm, opp 25hk å 50+Nm siden sist. Ikke helt halvgæli. Legg åsså merke til et vrid på over 500Nm fra 2600 varv opp til 5000. Dette er det du kjenner i ryggen ved pådrag. Å dette FREMDELES på original bakaksel, dog med Quaife diff.

 

Eller… menne… jaja dagen var ikke over.

 

Når vi var ferdig hos TEF, stakk jeg ned til Jarlsberg ved Tønsberg, der det var Street legal. Hadde jeg ikke fomla så mye før jeg dro fra TEF, hadde jeg fått blitt med, da det akkurat var ferdig med kvalikken når jeg kom dit. Fankern å !!!

Men, men, det var så flott vær, så jeg ble værende, å titte litt. Snakka med Heikko med sin Ford 17M med Scorpio Cossie motor. Han har vært en flittig deltaker på SL i det siste.

 

Snakka åsså med Tom Berg med sin flotte Consul Coupe med 347 stroker small-block. Artig bil, men han hadde dessverre meldt seg på i Street klassen istendenfor Bad-Boys, så han sleit med at han kjørte for kjapt, hehe. Jeg blir nok rimelig etter den karen, da det er merkbart bedre ryt i den motoren.

Etter dette ble jeg rimelig hypp på SL, å det var et arrangement til i år: dagen etter, i Fredrikstad. Så jeg bestemte med for å prøve å dra dit. Men så var det en ting jeg lurte på: hvordan er den å børne med nå, men manuell kasse? Dette gjøres jo før start i dragrace, for å varme/rense dekka. Dette var aldri noe problem med automat: er bare å holde inne brems å gass samtidig. Bestemor kan klare det. Men med manuell er det straks litt mer å tenke på, å dette hadde jeg faktisk enda ikke prøvd, annet enn å bare gi på fra start.

Så rett før jeg var hjemme, skulle jeg prøve……

 

Jaja…….

 

IMG_3314.jpg

 

Så da er det vel mulig å si at over 550 Nm er grensen for de originale stikkakslingene. De har altså holdt i alle år, med NULL respekt for dem, å de har åsså tålt en hel sommer med manuell med direkte VOLDTEKT ved gearskift. Jeg har IKKE spart på kruttet der. Men en sur børnis: Nei der var grensen nådd. Det ser ikke ut som bruddet har skjedd over tid heller, å jeg tok det egentlig veldig med ro: jeg bare førte pedalen sakte ut, mens jeg hadde bremsen litt inne å litt gass. SNAP!!! Sa det, å dermed var det null framdrift, hehe. Fram med telefonen å ringe broderen: kom å slep!

 

Men at disse var ”det neste svake punkt” var jeg fullt klar over, å nå vet jeg det.

 

Ok, så var det 4 timer på søndagen, så var det ordna da. Var bare å hente en ny på ”lageret”, hehe. Men måtte modde den åsså, slik som det første da: korte inn 7 mm, å lage nytt spor.

 

Men jeg missa Fresstad’n. Fankern!

 

Så da er den klar til årets TOPP 10 SS1 på Gardermoen igjen. Åsså i år er vi (FMCN) invitert til å kjempe mot andre klubber i Autoslalom, å drag. Så dette blir moro.

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=43300

 

 

Må bare ikke prøve på børning, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår