Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk tatt litt greier på bakakselen i det siste. De nye poly foringene til bærarmene krevde at hele akselen måtte tas ned, så da tok jeg en del småting med det samme.

Jeg hadde jo en mistanke om at mine hjemmelaga polyforinger begynte å bli dårlige, derav problemene med hoppinga når den spinner. Dette fikk jeg da avkrefta !!! De var fremdeles god som ny, å var faktisk et helt helsike å få av.

Anywho, slik så de ut sammenlignet med de gamle, som dere ser er de litt annerledes, da de er todelte, å altså har en flens på hver side, mens de gamle var laget med de originale som mal.

 

20092008118.jpg

 

Når først de gamle var av, var det bare å sette i de nye å montere igjen.

 

IMG_3689.jpg

 

Etter mitt stikkaksel brudd for litt siden, fikk jeg et tips om å borre et hull gjennom senter av disse, noe som ville gjøre de sterkere. Dette kom faktisk fra Martin Schanche, å det er vanlig i bla. dragrace og motorsport.

Lurte litt på åssn de var å borre i da de er herda, men det var som å skjære i smør!!! Herdinga går nok ikke helt til senter, så en 6 mm borr var bare å dra rett gjennom. Fylte etterpå hullet med Sikaflex, så det ikke lekker.

 

20092008116.jpg

 

Å tilslutt så jeg mitt snitt til å få gjort ferdig det bakre stabstaget, siden det måtte lages nye fester på bærarmene, som jo nå var demontert i alle fall. Å slik var altså det originale.

 

IMG_3617.jpg

 

Når jeg så på hvordan festet måtte bli, måtte en tegning til, så en kjapp tur i Inventor gjorde at man fikk litt mål å sette ut i verden. Deretter kunne jeg kappe til passende biter.

 

20092008108.jpg

 

De ble laget i 10 mm plater, borret 3 hull(for justering) med gjenger, å litt runding av hjørner, så var festene ferdige til å sveises.

 

20092008109.jpg

 

Og med alle bitene av puslespillet på plass, ser det slik ut. Det ble brukt de samme triksa her som foran: små spacere på nedre bolten som ordner mer vinkelområde, og o-ringer som tar opp slakk i de øvre festene til staget. Her vises det gamle festet til høyre, som måtte kappes av.

 

20092008111.jpg

 

Så ble festet sveiset på. Det ble montert med midtre hull i samme posisjon som det gamle festet.

 

21092008122.jpg

 

Da var det bare å jekke alt på plass igjen, å når jeg skulle skru fast mellomakselen, var mekke-pus snar å komme seg på plass. Jeg bokstavelig talt kjente at han malte, hehe. Å der lå han til jeg var ferdig. Når jeg mekka på venstresiden, satt han på høyresiden å så på, å motsatt. I flere timer, hehe. Iblant kom han bort å måtte sjekke hva jeg skrudde på: snuse litt, se litt, kose litt. Kjekt med selskap.

 

23092008129.jpg

 

Å når alt var montert på bilen, ser det slik ut.

 

IMG_3706.jpg

 

Virka som stabstaget hjalp, da den ble merkbart stivere på krenging, å det er jo åsså bare på det svakeste enda. Men nå er det altså justering på det meste i understellet, så nå trenger jeg bare en sjåfør som kan tolke hva som må gjøres, hehe.

Men hoppinga ble ikke borte, sååeee………..hmmm.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde autoslalom i helgen, siste for i år. Var ganske vått når vi kom dit på morran etter nattens regn, men det tørka opp endel ettehvert. Her er endel bilder å video:

 

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=44438

 

Sjekk ca 8 minutter ut i denne, DA kommer grombilen. Er liiittegrann annen lyd enn i den 2,8 liter store originalmotoren? Åsså manuell da gitt, hehe. Hør returlyden når jeg skifter gear, og ved motorbrems.

 

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg brukt 2 dager med sykdom på å komme meg igjennom denne tråden. Må bare si jeg er mektig imponert, masse smarte og kreative tips og løsninger, helt utrolig! Og måten du skriver på gjør det hele til en kjempe fornøyelse...rett og slett bare morro=)

 

Ellers må jeg si at bilen er helt rå, hadde man sett disse løsningene på en BMW, Escort\Sierra Cosworth, 240\740 osv javel, men på en Granada. Stå på videre, jeg følger i hvertfall med=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Uffja, har ikke skjedd mye her gitt, hehe. menne..en liten update, om enn litt off topic.

 

 

Ok, så har man kjøpt seg ny bil da. Vaffal bruksbil. Olds’en begynte å bli litt ruskete, å måtte på EU, noe som jeg tror ville medført en del jobb. Så da begynte man å titte litt på anonnser. Havna tilfeldigvis på Scorpio, å begynte å bla. Var egentlig ute etter ”serie 1 MK2” altså -92 til -94, men etter å sett litt på ”MK3” eller -95 til -98, så fant jeg ut at det er rimelig mye som er forbedret fra -95 modellen. Dette er altså den fryktede ”froske” utgaven. Å disse var faktisk ganske billige åsså. Helt opp til -98 modeller for under 20 lapper ! MYE bil for pengene. Vel etter litt glaning på anonnser, så var jeg å titta på en -95 mod 2.0 16 V stasj. Ville ha stasj, å helst hengerfeste, kjekt å ha når man skal flytte en motor, hente litt deler osv. Å jeg syntes faktisk de er finere enn sedanen. Så da kom jeg hjem med denne.

 

17102008151.jpg

 

Gått 168 tusen, strøken inni, å forholdsvis rett i bodyen. Prutet den fra 18 ned til 13 lapp, pga litt rust i kanalene( egentlig veldig lite, men smørte på noe vakent da, hehe), å at ABS lampa lyste. Vifta funka åsså bare på fullt. Kjerringa i huset, som eide bilen, var IKKE blid da kællen gitt med på den prisen, så jeg var snar å komme meg derifra, før hu angra seg, hehe:

 

- Nei, Frank da: vi trenger pengane…-

 

Hehe…

 

Fra -95 har de helt nytt interiør, som jeg mener er merkbart finere.

 

IMG_3914.jpg

 

Å selv om dette er en helt vanlig utgave, har den eks. 2 airbager, startsperre, Traction Control, el. vindu, sentrallås osv. Den er SYKT behagelig å kjøre, meget stille, kompakt å fin, lettstarta, osv.

 

IMG_3912.jpg

 

Å for de som har sittet bak i en Scorpio, så er vel ikke plassen noe overaskelse.

 

IMG_3915.jpg

 

Å dette var nok den største stasjen på markedet -95. Helt vanvittig. Vaffal en HELT grei erstatning til Olds’en.

 

IMG_3920.jpg

 

Som nevnt 2,0 16V i disse, på 136 hk. Variabelt innsug å greier(ikke å forveksle med vanlig DOCH på 120 hk). Motoren fusker åsså litt, mistenker cat’en eller EGR’en, venter på en OBD2 leser, så jeg får lest litt feilkoder.

 

IMG_3923.jpg

 

Etter en liten shine, å ikke minst av med grinda, så slengte jeg på noe soting, så ble det litt mindre gubbebil.

 

KopiavIMG_3899.jpg

 

Menne, jeg mener denne kjærra har potensiale til å bli kul, med litt enkle midler. Noe flere som er enig? Eller er det generelt sett hat for disse froskene?

 

KopiavIMG_3906.jpg

 

Dette kommer til å bli en bruksbil, men litt greier blir det vel etter hvert. Tenkte på litt senk, litt styling å noe greie 17 tommere kanskje.

Å kanskje litt anlegg.

 

Hva tror dere?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig formannsbil det der. Hva med å sote frontlyktene innvendig eller lakkere svart utafor reflektorene om mulig? Naboen, som var sjef på posthuset hadde en slik en som direktørbil. Men må si jeg aldri har giddi å titte inn i lyktehuset.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig. Har mange ggr tenkt at det må gå an å lage noe heftig av de der, men det har aldri blitt noe av

 

Ang fuskinga. Sjekk svakstrømkablene til coilene. Det blir varmt under dekselet der, så isolasjonen smelter

 

Er klar over det med lednignsnettet, er en svakhet på disse.

 

Skikkelig formannsbil det der. Hva med å sote frontlyktene innvendig eller lakkere svart utafor reflektorene om mulig? Naboen, som var sjef på posthuset hadde en slik en som direktørbil. Men må si jeg aldri har giddi å titte inn i lyktehuset.

 

Ja dette ble faktisk gjort på -98 modellene, å er mulig å gjøre åsså på min, å jeg ser ikke bort fra at dette kommer etterhvert. Det gjør de store lyktene "litt mindre".

 

Det ble faktisk bare produsert knappe 60000 av disse fra -95 til -98, så det var vel en grei fiasko, hehe. Men kjempebil er det, hvis du ser bort fra litt rar design(som jeg faktisk liker mer å mer, hehe). En grunn til at de er billige sånn sett. Men her er litt eksempler på hva som kan gjøres:

 

Richard S fra England sin Estate er skikkelig rå med en hjemmelaga front( han har forresten lakka svart i lyktene).

 

front14.JPG

 

 

Ellers så er dette det eneste jeg har funnet av styling til disse:

 

 

1744950.jpg

 

 

fant en ny spoiler på nettet idag, fra Wolf:

 

wolf1.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....Det ble faktisk bare produsert knappe 60000 av disse fra -95 til -98, så det var vel en grei fiasko, hehe. Men kjempebil er det, hvis du ser bort fra litt rar design(som jeg faktisk liker mer å mer, hehe). En grunn til at de er billige sånn sett.

 

Designen på stasjonsvogna er vel ikke av de værste.

Det er sedanen som ser for jæ...ig ut :D

 

Stasjonsvogna beholdt vel Mk2 designet bak??

 

Men er vel som du sier; mye bil for penga...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scorpio'en ble kuttet ut etter gjennomgang av salgstallene. Ble ikke akkurat en høydare! Men det siste året snudde det faktisk. De vurderte å lage en ny Scorpio basert på Jaguar platformen, men det ble med tanken. Ford mente at storbilkonseptet stod foran stupet i Europa, og valgte derfor å kutte hele produksjon. Mercedes E-klasse var i samme størrelses klassen, spør om de har solgt biler i den samme klassen..

 

Egentlig litt rart at de ikke fortsatte med bilen i USA, men der har de Taurus og diverse modeller ifra Lincoln.

 

Ta en titt på 98 modell grillen. Den er lakkert i bilens farge, nesten helt inn til 'senter åpningen' hvor det er en smal krommet oval list.

 

Bytt grill, eller lakker den du har, i kombinasjon med lakk/ bytte av innmat i frontlamper, så har du plutselig en helt ny bil.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår