Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Joda, den er starta og prøvekjørt. Er det drag i nymotorn? OOOOojaaa, shiftlighten kom på før jeg rakk å blinke. Funker nye styringa? JUPP, rundkjøringa ble litt knappere, hehe. Hvordan ble bremsene? Nydelig, hard og fin pedal, og flotte å dosere.

 

En liten teaser. (best resultat fåes med hodetelefoner eller på surroundanlegget.)

 

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. Litt fredags kos:

 

Ta en titt på filmen Gone in 60 seconds(med Nicolas Cage) i scenen der han starter opp Eleanor i parkeringshuset. Fant ikke det klippet på Youtuben, men du hører litt av det samme i starten av dette klippet. Hør på tomgangen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=sisXI29E7S0

 

 

Se så på dette klippet, når bilen ruller ned mot veien, og hør på tomgangen:

 

 

Tror lillesøstra til Eleanor bor i denne bilen, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi jo ta litt fra slutt monteringa på motoren. Det som sto igjen var altså litt fuel. Jeg bestillte likegodt et slikt kit fra Summit Racing. Her er alt fra tank til forgasser. Pumpe, filter, regulator, +slanger og fittings.

0012.jpg

 

Dette er en 130 GPH pumpe og skal holde til oppimot 600 gamp. Jeg fant så vidt plass på passajersiden foran tanken. De hadde noen fine L- braketter på Bilextra for oppheng av eksos, og 4 gummifester, også til eksos, som jeg monterte pumpa på. Det ble stabilt og fint.

 

005.jpg

 

Filteret ble montert på andre siden, framst på res. Hjulsbrønnen. Her fulgte det med en stabil brakett, som bare ble bøyd litt for å passe.

 

0032.jpg

 

Og regulatoren ble montert på toppen på førersiden. Bensinslangene ble lagt opp langs den originale plasseringa, måtte bare utvide hullene i jekkfestene til den større slangen. Her vises også en enkel og billig måte å legge opp pluggledningene på. En pose med strips til 8 kroner, og legg dem opp med en strips til å skille hver ledning, og en strips til å holde disse sammen. Funker smørbra.

 

012.jpg

Her er også et par småmods. Originalt går slangen til varmeapparatet(fra den blå slangen fra innsuget rett bak bens.trykk målern)) også kommer returen tilbake rett inn på vannpumpa igjen( dere ser nå en kort slangebit der, med en skrue i slik at den er plugga). Dette medfører at på sommeren når jeg kjører på bane, er jo seff all varme slått av i bilen. Dermed går kjølevannet gjennom varmeapp. registeret som er ”blokkert” og vannet sendes like varmt inn i motoren igjen. Her har jeg koblet inn et sånn ”t-stykke” sak slik at returen går gjennom radiatoren og dermed får full kjøling.

Videre har jeg også hentet ut ”lufteslangen” til overtrykkstanken fra dette t-stykket, da dette skal være på ”trykksiden” av radiatoren. Alternativet var å borre å sveise på en nippel oppe på radiatoren på denne siden, men jeg fant ut at dette ville gjøre samme nytta(dette hadde riktig montering på den forrige Mercedes radiatoren jeg hadde).

 

001.jpg

Ser ut som dette fungerer som tenkt så langt.

 

Har vært litt framgang siden jeg kjøpte kjerra. Slik så den ut da.

 

Grennis002.jpg

 

Tidlig i V8 perioden.

 

Image78.jpg

 

Litt senere.

 

Gran1.jpg

 

Slik den så ut inntil i fjor, med alu toppene og ny fordeler.

 

IMG_0218.jpg

 

Og her er slik det ser ut idag. Oppe til venstre vises nå releet(lilla) til ABS pumpa, som altså da der ferdig koblet, og fungerer som den skal .

PS: det venstre hjørnet her, skal ryddes opp i, men tar det litt senere. Ville sjekke at alt funker først.

010-1.jpg

 

En annen ting: den nye kammen i denne motoren har nå tenningsrekkefølgen til 351W og ikke til 302 som den gamle hadde. Dette medfører en litt annen og mye finere lyd i motoren, dette skal også gi bedre balanse og spesielt på en stroker. Kammen jeg har nå, er også custom-bestilt fra Comp Cams til min motor og med turbo i tankene.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jaa, heisan alle sammen, og takk for sist. Er vel en stund siden nå. Får komme med litt update. Siden det har vært ferie, har jeg jo hatt nettopp det, og da har jeg vært nordpå som vanlig. Hadde litt stress før ferien, da jeg hadde både en EU som var ”utgått”, og en mangellapp på ”for store dekk” som jeg fikk før motoren rasa. Mangellappen var jo seff bare tull, men problemet var at 18 tommerne ikke sto i vognkortet. Det gjør de nå, så det er ordnet.

Så med knappe 6 mil på den nye motoren og like mye på ombygginga av tannstang og bremsepumpe, gikk turen hjemover. Tja ikke vet jeg om jeg bare har flaks, men alt fungerte som om det kom fra fabrikken, og motoren brukte en desiliter mer på mila enn den gamle motoren, altså 1,15 l/mil. Det er jeg meget fornøyd med, da det var en del forbikjøringer osv.

 

Her på en rasteplass, der jeg sov en liten time.

 

IMG_0304.jpg

 

Dessverre var dette en av de dårligste sommerne jeg kan huske med rundt 10 grader og regn stort sett hver dag. Så det ble ikke så mye farting.

Jeg rakk også å få den nye starteren før ferien, og den er noe mindre, hehe.

 

IMG_0282.jpg

 

Etter at jeg bygde om fuelsystemet til el. pumpe, starter motoren tvert, uansett om den har stått over natta, men den slet litt når den var varm, pga dårlig starter. Dette problemet er nå totalt borte, så den er utrolig lettstarta i alle situasjoner.

 

Det vises at bilen brukes. Disse felgene er også et helsike å holde rene, i forhold til de gamle.

 

IMG_0319.jpg

 

Tok også en liten test med Dynolicious til Iphonen min. Jeg er enda litt redd for bakakselen min stakkars, så jeg er litt rolig i starten og gearingene, så det er nok litt å hente, men artig program. Programmet sa 415 hk på denne testen.

 

 

IMG_0323.jpg

 

Og litt G-tech. Dette er en annen gang, men er også litt forsiktig. Bla. 0,5 sek på gearinga. Legg merke til 60 til 100 intervallet.

 

gtek.jpg

 

Denne er fra autoslalomet nå i helgen. Se midt på siden:

 

gtekrr.jpg

 

Akselerasjon: 0,73 G

Brems: 0,99 G

Venstre: 1,01 G

Høyre: 1,09 G

 

I USA er det noe de kaller G-machine(annet navn er Pro-Touring), eller biler som klarer 1 G i alle retninger. 1 G i aks er meget vanskelig å få til med en bil som samtidig klarer det samme i de andre retningene, så jeg er egentlig ganske langt på vei til å kalle min en G-maskin.

 

Og så er vi framme til autoslalomen, og hvordan funket det?

Vel det ble ikke ny rekord, egentlig ganske lagt derifra, hehe, men det er flere grunner (les unnskyldninger) til det. Først og fremst pga at det er de originale fjørene på igjen, og den hadde noen svæææære chassibevegelser. For det andre var jeg litt rattrusten, og jeg fikk ikke flyten til. Jeg tror jeg prøvde for mye. Og så var det også litt å venne seg til igjen ,ikke minst med styringa. At den funker mye bedre er hvertfall hevet over enhver tvil. Jeg merket STOOOOR forskjell på eks vendinga, den ble en lek nå. Men der jeg før hadde ”lært inn” et visst rattutslag, ble de nå litt hakkete, pga for mye utslag, så det må trenes inn igjen.

 

Men jeg tok etter hvert mer og mer i på start og gearing, og bakakselen holdt helt fint, og motoren klarte seg utmerket. Ikke ble den varm, ikke noe lekkasje, ikkeno ulyder. Smuuuth.

 

Min bestetid ble 1,08.17 noe som er litt over et sekund dårligere enn min pers. rekord. Men jeg kjørte til gjengjeld meget jevnt: 6 runder med under 9 tideler forskjell.

 

Men nå skal enten senkesettet på igjen til neste gang, eller coiloverne, for dette var temmelig håpløst, hehe.

 

Jeg fikk filmet kjøringa mi, men den forpulte Windows 7 på nye pc’en er ikke kompatibelt med kameraet. Alltid er det noe.

Endret av 351RS

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må si Wow aplaus for ett prosjekt du har jo lagd deg en bil for livet. er mektig inponert. når du ser bilen på første side så skulle man ikke tro bilen ble seende ut sån 75 sider senere. hehe

Bmw 318D 2010 4D 

Bmw 520i 2000 Stv. (solgt)

Bmw 320i 4D 96 m-tech (solgt)
Bmw 318ic 03 (Solgt)
Bmw 318 is 95 (solgt
Bmw 518 i 84 (solgt)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår