Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjøpte ikke du en slags innmat til diffen din engang? syns jeg las det for en stund siden? isåfall, holder ikke den?

 

Joda, den er vel oppgradert så mye det går med Quaife diff, Quaife stikkaksler i verktøystål og de store 3 liter drivakslene. MEN: hvor lenge kan det holde? Så jeg vil prøve å ordne en kraftigere løsning.

 

blir nok bra det er. om du får tak i baklokk i fra en e28 så får du diff oppheng på den.

jeg har også 3.07 drev liggende om du trenger det.

 

de diffene pleier og holde en gode 650 hk :)

 

E28 har vel det lokket med bolten rett opp, ikke sant? Derimot hadde nok E28 diffhuset vært litt mer optimalt, da dette har 4 symmetriske fester foran, litt ala Cossie.

Jeg tror ikke jeg trenger lavere utveksling, men hadde vært fint med den 3,91 M5 utv. til banekjøring.

 

Spør svenskene hva de mener om denne diffen. De kaller den "bulletproof". Og godeste E30BIG her inne har også en slik på sitt monster.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du klarer og få tak i en diff i fra e28 m535, er dette 210 huset med innfestningene som du søker.

baklokket i fra e28 har bolt opp ja.

 

ja den er "bulletproof" ;)

 

 

Var det jeg tenkte ja. Jeg ordner en løsning med denne her. Det holder jo for alle andre, så da funker det nok for meg også, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte ja. Jeg ordner en løsning med denne her. Det holder jo for alle andre, så da funker det nok for meg også, hehe.

 

Du greier aldrig å knekke denne diffen med autolaten din, tror den har et bedre liv da en med en emanuel desperado kasse :tannløs:

Skal ha skryt disse diffene.

Blir bra nå, blir du med på noe street legal i sommer så vi kan snakke noe tull prat ?

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du greier aldrig å knekke denne diffen med autolaten din, tror den har et bedre liv da en med en emanuel desperado kasse :tannløs:

Skal ha skryt disse diffene.

Blir bra nå, blir du med på noe street legal i sommer så vi kan snakke noe tull prat ?

 

Ja håper den holder, siden din holder så fint.

 

Ja Street legal får vi prøve på, bare ikke alt blir avlyst, som ifjor.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, delene ramler inn. Snakka sist om fittings og koblinger, så fikk en ladning her om dagen. Dette BURDE være det allers meste jeg trenger, men det dukker sikkert opp noe jeg har glemt, som vanlig.

 

001.jpg

 

Kom også over en short shift spake til kassa. Var som tidligere nevnt ikke helt fornøyd med spaken som er på nå, og PRO 5.0 skal være det beste på markedet. Er spent på hvordan den vil føles.

 

002.jpg

 

Ok, var vel på tide å begynne i garasjen. MEN før jeg kunne skru en skrue på bilen, så MÅTTE jeg ta en general rydding. Så etter en halv dag for å rydde det ene hjørnet, fikk jeg satt opp et par reoler fra Biltema.

 

IMG_0496.jpg

 

Alt dette var det jeg ryddet ut fra hjørnet over her.

 

IMG_0497.jpg

 

Så da så resultatet slik ut. Straks mye bedre. Resten av garasjen var like ille så jeg brukte de to neste dagene på ryddinga. Litt av en jobb gitt.

 

IMG_0498.jpg

 

Tok meg tid til å ordne en liten detalj jeg tidligere tok en snarvei med. Geartraversen. Her var det altså litt ”shims”, siden nye festet på kasse var 20 mm høyere. Så jeg lagde en kjapp jigg for å feste den i.

 

018.jpg

 

Så ble den kappet opp, og modda til rett høyde, her punkta sammen igjen. Dette ble gjort for å få bedre plass til eksosrøra.

 

019.jpg

 

Så etter en testmontering på bilen, ble den sveiset sammen og litt lakk. Så da skal det bli bedre å få plass til X-pipen.

 

023.jpg

 

Har også lakket innsuget og railsene (PS: meget vanskelig å få bra bilder av svarte ting).

 

021.jpg

 

 

To be continued…

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så var det grenrøra som skulle på plass. Disse er altså shorty headders til Mustang -86 til -93. Det er Pacesetters sine med 1 5/8” primærrør og 2,5” collector. Slik ser de ut mot det originale manifoldene.

 

IMG_0502-1.jpg

 

På passasjersiden passet den fint. Eneste som måtte gjøres var å kappe bolten som fester forstillingstraversen 1 cm, merket med rød ring. Ingen fare, den er 3 cm lengre enn nødvendig.

 

004-3.jpg

 

På føresiden fikk jeg også montert den på motoren.

 

007-1.jpg

 

Men det var null klaring mot styrestaget, merket med rød ring. Her vises også at det var klaring mot samme bolt jeg måtte kappe på andre siden, merket med blå ring.

 

008-1.jpg

 

Problemet er collectoren, som bygger unødvendig mye, faktisk hele 7 mm i forhold til primærrøret. Nå høres ikke 7 mm mye ut, men når man har 0 fra før, er det et hav.

 

011-2.jpg

 

Såe joda, man får vel modde litt da. Kappe opp shaiten, og få det kant i kant.

 

012-3.jpg

 

Dette var heller ikke nok, så vi kapper videre. Men må innrømme at jeg satt og tenkte litt før dette ble kappet på de spell nye røra.

 

013-2.jpg

 

Så sveisa man alt sammen igjen.

 

014-1.jpg

 

Og nå er det over 1 cm klaring. Nok i massevis.

 

016-1.jpg

 

Så var det bare å slipe av den udugelige grunninga disse kommer med, og legge på noe ordentlig VHT manifold lakk. Denne herder under oppstart. Her vises litt bedre at collectoren nå ligger kant i kant med primærrøret i forhold til den andre.

 

020.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsetter.

 

Her er gamle gearspaken nærmest, og nye bakenfor. Brukte samme offsett kloss jeg lagde til den gamle, men snudd slik at spaken kommer lengre bak, altså omtrent der den var. Oppdaget forresten når jeg tok av den gamle at hele mekanismen hadde gjenget seg løs, så den var ekstra slarkete, er det ikke tykisk?

 

IMG_0508.jpg

 

Så nå blir det slik. Kommer nok til å optimalisere litt mer her, men vi prøver oss fram.

 

IMG_0510.jpg

 

Måtte klippe opp litt mer framme, og tette resten av det gamle hullet.

 

001-1.jpg

 

Så ser det i grunnen likt ut som før, hehe. Men jævler å tight og kjapp denne her er gitt.

 

005-1.jpg

 

Fått montert sammen innsuget med dyser, rails, osv. Nesten klart.

 

010-1.jpg

 

Og bandasjert headdersene.

 

017.jpg

 

Ser jo ut som det kunne vært kjøpt i byen dette her.

 

019-1.jpg

 

Og på andre siden.

 

021-1.jpg

 

Og jaggu måtte jeg gi meg med X-pipen gitt. Slik den var laget er det rett og slett ikke plass. Problemet er lengden. Radier tar jæskra stor plass, på bildet under skal det på hvert rør fra klemmene midt på bildet og bak til inngangen på pottene til venstre:

1 st 45 grader inn mot midten

1 st 90 grader ut igjen

1 st 45 grader til for å komme inn på pottene, blir det helt enkelt for langt. Se bildene for et par innlegg siden, så ser dere. Så løsningen måtte bli H-pipe igjen. Men prøvde å lage selv crossover røret så kort som mulig, slik at den får mest funksjon. Men kunne i alle fall beholde det meste av røra, og det er bra, siden de er aluminisert. Bare sveisene og crossover røret er lakkert.

 

018-1.jpg

 

Så alt på plass igjen.

 

026-1.jpg

 

 

Så da fikk jeg tatt en liten prøvetur. Gikk den mye bedre med større headders? NOPE ! Hvorfor? JO, som et lite eksperiment er enda den restriktor plata under gasseren, og den er tydeligvis det eneste jeg trenger for framtidige kontakter med lovens lange arm, for enda med eksosen i orden igjen, og tenninga stilt korrekt, så går den bare: njjaaa sådææær. Den funker helt fint, men stopper dørr på 5000 varv, og tipper 0-100 på 7-8 sek.

 

Så i morra skal den plata bort, hehe. Spennende.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisan hoppsan. Jaggu fikk jeg kommet meg på Street Legal i Brumunddal i helgen. Dette var et utrolig flott arrangement der de hadde stengt av hele hovedgata, og kjørte altså drag der.

 

For å ta det positive først.

Bilen holdt hele dagen, og jeg kom meg velberga hjem. Det var et stort poeng for meg siden jeg hadde 22 mil hver vei, og jeg hadde seff ikke henger, så da er det greit at alt funker.

Det var masse biler, over 80 st deltakere, fullt av folk, og det var vel egentlig perfekt vær, så det var en helmaks dag.

 

Så det negative.

Før dagen kom tok jeg en avgjørelse på å ikke bruke slicksa mine, da jeg er litt bekymra for bakakselen min, som under slike forhold får greit med belastning. Dette medførte seff at det var vanskelig å få grep. Og dette gjorde igjen at jeg slet med denne forbaska hjulhoppinga. Begge disse tinga gjorde at jeg ble håpløst etter i starten, og de to første geara var vel helt ubrukelig. Når jeg i tillegg (optimistisk) meldte meg på i værste klassen (Bad Boys), der ALLE hadde slicks, så så ikke mulighetene lyse ut. Som om ikke det var nok, MÅTTE man her kjøre gjennom burnout boksen(var ikke plass til å kjøre utenom), så da ble dekka våte, og siden burnot medfører hopping, ble vel det hele rimelig frustrerende.

 

Sånn i ettertid hadde nok slicksa vært bedre uansett, da de hadde gitt bedre grep, og dermed ikke den voldsomme hoppinga, som nok er en enda større belastning på bakakselen.

 

Var utrolig sløv å ta bilder selv, så fant dette på fjesboka, og det var egentlig et kult bilde, som viser stuket under pådrag. Dette er jo med originalfjøringa, så det er ganske greie chassisbevegelser, hehe.

 

223280_1999060571542_1094364138_2560198_6881763_n.  jpg

 

Filma litt meg Iphonen i Tom-Tom holderen, og det ble ikke så halvgærnt.

 

På dette første klippet sto tlf’en på lydløs, og da ble det ikke lyd !! Forstå det den som kan.

Her mot en Nova med 572 CBB og seff slicks.

 

 

 

Neste var det på bildet over, ei jente med rimelig vass Mustang, og som kunne kjøre.

 

 

Så mot en 1000 hk Mustang. Jaddaaaaaa.

 

 

Dette var de 3 kvalrundene alle fikk. Deretter var det eliminering, så om man da tapte var det kroken på døra. Og her mot en 2,3 liter 400hk Boble, jøøøøøsda.

 

 

Det siste løpet mitt var kl 2230 på lørdagskvelden, så siden jeg tapte, var det bare å pakke i bilen og kjøre hjem.

Kjørte hjemmefra kl 1000 på morran, og var hjemme igjen kl 0130, så det var en lang dag, hehe. Jeg vant nesten Long Distanse, med mine 22 mil og hjulkjørt bil, men en kar hadde 28 mil, så da fikk han den.

 

Fant litt mer video på nett:

 

https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150174201081749

En til:

 

https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150174256281749

 

Og litt av bilene som kjørte her:

 

https://www.youtube.com/watch?v=lrv3oGZ9Fw8&feature=player_embedded

 

Jeg er med på 6:45 og 8:04

 

Og hva ble resultatene da?

 

Uffameg, ELENDIGE 8,83 sec, med 137 km/t i sluttfart. Dette er i praksis LIKE tider som med gamle motoren og automat. RÅÅÅÅSKUFFA !!!!!

 

En 60 fot på 2,15 sec bekrefter at jeg ikke kommer i gang, men hvis dere hører etter litt på videoene mine, så er det et par ting å legge merke til.

Det som høres ut som kraftig støy i starten er hjulhoppinga, og da får jeg ikke feste. Hør så etter litt utpå 2 gearet, når dere tydelig hører motoren, DA først får jeg gitt full gass, og da er jo løpet tapt for lenge siden. I tillegg hadde jeg ”bomgiring” på TO av løpa. Dvs. jeg bomma ikke på gira, men spaken glei ut av handa mi !! Den jæskra knoppen er så glatt å rund at jeg rett og slett mista taket, hehe. Så den skal byttes, UTROLIG irriterende.

 

Det er hevet over enhver tvil at bilen nå med nye headders går MYE bedre enn noen gang, så derfor var det rimelig bånn i bøtta å ikke få dette bekreftet. Men jeg hadde det hverfall utrolig moro, og traff masse flotte folk, og det var mye bilsnakk rundtomkring.

 

En liten sidenote: Når jeg sto i kø første runden, og var nestemann å kjøre, var det en av bilene i løpet foran oss som fikk sladd, traff fortauet, velta rundt, traff en bygning og landa på hjula!! RETT FORAN MEG!! Jesus, jeg fikk puls. Måtte bare brårygge bilen av startplatta, slik at brann å ambulanse kom til, men føreren var ute av bilen med en gang, og det gikk bra med han. Men fytterakkern for en opplevelse, og det rett før jeg skulle kjøre !

 

Video her:

 

 

 

Ok, kanskje dere la merke til noen nytt bak på bilen?

 

Begynte med å pusse ned litt, og den så egentlig veldig bra ut.

 

IMG_0529.jpg

 

Så på med litt matt svart.

 

IMG_0530.jpg

 

Deretter ble den spent fast der den skulle være. Jeg hadde tatt teip på bakluka på forhånd, og tegnet nå et omriss av de delene av spoileren som er montert mot bakluka.

 

IMG_0535.jpg

 

Så tok jeg av spoileren, snudde den rundt, tok deretter matpapir, og risset rundt de samme partiene. I tillegg merket jeg opp monteringhullene. Matpapiret ble så teipet fast på bakluka, der omrissene stemte mot hverandre. Dermed visste jeg hvor hullene måtte borres. Og dette stemte på en prikk.

 

IMG_0537.jpg

 

Så da:

 

IMG_0540.jpg

 

 

Ser jo bra ut dette her. Men er litt usikker på om den burde vært i karrosserifargen.

 

IMG_0534.jpg

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble irritert når du tapte mot jenta i mustagen ja. "Faen ass" :D

 

Synes det ble bra med svart vinge. Hadde den vært rød hadde den gått i ett med resten av bilen.

 

Men ja du skulle nok gått for slicks. Så ut som om du tapte mye tid i starten

Endret av _MDS_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår