Gå til innhold

Får ikke på girkassa

Ranger emnet

Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har skifta cluch på min b230f (90 mod) og sliter no sinnsykt med å få på girkassa igjen!? =/

Har sentra cluchen og akslingen fra girkassa går inn i cluchen (får ikke snurra på akslingen bak på kassa) men det virker som jeg ikke treffer styrelageret i svinghjulet...

Noen som har noen tips om hvordan jeg kan gjøre dette?

Skal kassa løftes så høyt opp som mulig i bakkant?

Er forresten snakk om m47 og bil som er jekka opp og satt på sånne små bukker, så har ikke kjempe god plass under der! =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er veldig klønete, men du må løfte kassa så den står HELT vertikalt med motoren. En Jekk til å løfte kassa mer er en stor fordel, så slipper du å løfte den med henda, for DET er tungt.

Etter å ha plassert den på jekken, så jekker du opp, lurer inngående aksel inn i clutchen (jokk litt på kassa for å få splines'ene til å skli inni hverandre) mens du holder kassa så vertikalt som mulig heretter.

Så må du herje litt mens du dytter kassa inn i styrelageret(Jekken holder vekten av selve kassa)... rør kassa lett rundt mens du dytter... plutselig så smetter den in :) Litt trassig første gangen, men du lærer deg det fort.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi prøvde jo det vi.. Ble jo ganske flinke etterhvert...

Prøv dette: Skrap og puss splinesen på kassa ren, ha på en bitteliten dæsh med noe fanzy fett (bare ett syltynt lag)... Så jekker du opp kassa og ser etter så den treffer riktig i clutchen. Så er det bare å jukke i vei med kassa, kjekt med tålmodighet, for det kan være kukent å få det sammen...

Pass på så du ikke ødelegger svinghjulsgiveren, det greide jeg en gang...

Når du begynner å få det sammen så sett i ett par bolter og tving det sammen...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gikk på! :D mye banning, sverting, dytting, draing, slåing, sparking, dunking og hamring så smatt den inn til slutt! :D

Den kom seg hel på igjen å ja... Ikke dårlig! Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider