Gå til innhold

CSB motorspørsmål.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

På 87- CSB med centerbolt heads må man bruke spesiele, smale "roller rockers" for at de ikke skal ta borti ventildeksel skruene. Disse er endel dyrere enn de vanlige.

 

rollerrockers.jpg

 

Men så ser jeg at det er å få kjøpt adaptere for å bruke den eldre typen ventildeksel til centerbolt sylindertopper.

valvecover_adapter.jpg

 

Selvsagt koster jo disse litt også, men i tillegg er utvalget at fine ventildeksler bedre med "perimter-bolt" mønsteret.

 

Men poenget er: Vil adapterne sammen med eldre type perimeter bolt ventildeksler gjøre at den brede vanlige typen roller rockers kan brukes?

Eller er de adaptrene bare noe jalla greier?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alutopper er først og fremst lettere - mye lettere etter hva jeg har hørt - enn jerntopper. Å lette enn '70 Mustang i nesa har antakelig svært postiv innvirkning på kjøre-egenskapene.

Aluminium leder dessuten varmen bedre vekk. Dermed kan man ha høyere kompresjon enn på et par jerntopper med ellers like specs.

 

På en 34 Ford Roadster hotrod som jeg bygger er det imidlertid slik at de fleste ender opp med litt mer vekt på bakhjulene enn over framhjulene. Dermed vil ikke alutopper ha så store fordeler for meg.

 

Har i mellomtiden fått svare via andre forum'er på mitt innledende spørsmål: Adaperterne går IKKE klar av vanlige "roller rockers", men Pro Comps "vanlige" roller rockers er visstnok så smale at kun litt sliping på tverrstengene på adapterne er alt som skal til for at de går klar.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.

Teknologien har selvsagt gått fremover siden high performance "double hump" jerntoppene fra rundt 1970.

 

Men det er mange alu topper som flower dårligere enn Vortec jerntopper.

Billige alutopper fra f.eks Pro Comp vil høyst sannsynlig gi dårligere effekt på en gitt motorkombinasjon enn etpar typisk modifiserte vortec topper fra Scroggin Dickey, Summit eller GM Performance. Med "typisk modifiserte" mener jeg Vortec topper modifisert for høyere løft. Dette er ganske vanlig å tilby fra diverse speed shops.

Enda en ting å ta hensyn til er at lavprisede alu topper ofte ikke er beregnet på porting. De har ikke nok gods. For de som ønsker å modifisere, er ikke dette bra.

 

"VAnlige" jerntopper blir også laget fortsatt, men siden de brukes på vanlige personbiler/pick-up's er de optimalisert for bensinøkonomi/ lavt utslipp snarere enn max effekt. De såkalte Swirl Port toppene på TBI 305 og 350 motorene er et typisk ekspempel på dette. Ikke steinalderteknologi, men heller ikke masse effekt.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jojo, det stemmer nokk det, men igjen da.. tror det er skjelden noen som bygger ordentlige high performance motorer med jerntopper, både fordi de er lettere, og du kan kjøre med en høyere komp, er jo grunn nokk.. hvis du da tar å kjøper deg et sett ordentlige topper, ja da MÅ det jo bare bli brukbart da!

 

Men Mopar har en litt annet syn på saken.. Mopar performance w2 toppene er jo i jern, og de ansees for å være en av de beste toppene å oppdrive til smallblock Mopar motorer..

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vortec toppene er fortsatt ansett å være "most bang for the bucks", altså mest hk pr $ brukt på motoren.

En ting er nesetunge muskelbiler med halve motoren hengende foran forakselens sentrum. En helt annen ting er motortrimmere som kjører kitcars og hotrods hvor vekten er forholdsvis lav og vektfordelingen allerede er ganske bra.

 

Men prispresset på alutopper er svært stort. Procomp toppene er produsert i lavkostland (Kina, sannsynligvis) og har et frynsete rykte. De selgers for rundt 750$ pr par ferdig sammensatt på Ebay. De billigste alutoppene i Summit katalogen ligger på rett over 1000$.

Men spør du meg er det kun er et tids spørsmål før det kommer BRA greier fra den østen som ikke koster stort mer enn i dag og hva da?

Joda. Vi kan slå oss på brøstet og erklære "US made parts only", men så enkelt er det ikke. For hva når ferskingen med trangt budsjett kjører fletta av oss med Kina-topper på motoren?

Eller når noen av US produsentene går i den fella at de produserer dårlige greier i håp om at de skal flyte på navnet? For det skjer alltid.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår