wazzza Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Jeg har vært her på bruket ganske lenge uten å ha vært registrert, men nå som jeg er det tenkte jeg at jeg skulel vise min bil... Det er en 77 eller 78 modell (er fanden ikke sikker) Renault 30TS.. Litt info om bilen: Den ble begynt produsert i 1975 og varte til utpå begynnelsen av 80-tallet en gang.. Motoren er en PRV motor. Det er et samarbeid mellom Renualt, Peugeot og Volvo fra 1975. Det spesielle er at den er 90 grader, kontra 60 som er mere normalt.. Grunnen til det er at Volvo ønsket at dette skulle være en V8. Volvo-folket vet sikkert at det er denne som sitter i bla 760, 260 osv... Eierne av disse motorene har hatt trøbbel med ventilkakkel pga dårli g smøring. Spesielt Volvo fordi det sies at volvo satte i litt kvasse kammer en de to andre. Hvis det er noen som har info om denne motoren, trimming, tips og triks så gjerne del dem med meg. Denne motoren står i Renault A310 med turbo. Da yter den rundt 230hk sies det... Men over til historien til MIN bil... Gamlingen har lenge eid en slk bil og leitet lenge etter slike for deler. En dag for 3-4 år siden fant han en kar i Salangsdalen som hadde 3 slike stående. Den ene var med skilt, men meget slitt/hærpet, en manglet alt av understell, motor og var helt (les HELT!) opprustet. Den tredje var et påbegynt prosjekt som hadde stått i en sandtak i siden 1995 uten noen for for tak over hodet. Denne bilen hadde heldigvis vært behandlet med noe olje-greier så den var ikke mye rustet til å ha stått ute så lenge... Så vidt jeg vet er det ikke mere enn et par slike biler på veien i Norge. Jeg vet om denne og en i Tromsø. Den i Tromsø er gamlingen sin. Det sto også en 30TX på Inderøy i N-trøndelag uten skilt, men denne er solgt. (kjenner eieren) Vet at det også gikk en TX i Oslo-området... Om noen vet av disse bilene så vær så snill å gi beskjed. Jeg jobber med å få oversikt over ALLE både med og uten skilt... Da vi hentet den. Ja jeg var ung der, 15 år:shake Begynt å rive ut interiør fortsettelsen. Alt av gammel isolering ble kastet. Det var mye rust i dørken... Det ble malt med svart hammerslag etter syregrunning og sink-spray. Hadde bare en liten garasje og jobbe i Gammelmotoren med ventilkakkel. Hadde fått tak i motor og girkasse (5-trinns, MEGET sjelden)fra en kræsjet bil i Tyskland fra en TX. Det var med innsprut (KJ-tronik) og høyere komp, 9.5 tror jeg... Bare for å understreke det så har dette vært et low-kost prosjekt, bare for å få en førstebil. Denne bilen ble kjøpt for vrakpant.. Hverken jeg eller gamlingen har noen særlig erfaring med grunnarbeid av karosseri, så neon utstillingsbil er dette overhode ikke... Lakkering på plenen en høstkveld. (Kun det beste er bra nok :p) Litt vinddrag i lufta så støv eller svevegass fra sprøyta var ikke noe problem. Nå i sommer ble bilen akkurat ferdig og klar til å kjøres til trøndelag. Jobber på Bilxtra i Tromsø av og til og får derfor billige lyd-ting osv. Anlegget er ikke noe særlig, ikke noen subber eller noe. Det blir bare helt feil i en sånn bil... Interiøret var top of the line (i 1977) Det var temmel egentlig det. Har egentlig masse mere og fortelle, men gidder ikke skrive mere om dere ikke er intr. i en gammel Renault... Sjek wikipedia for mere info.. http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_30 Kom gjerne med kommentarer og spørsmål.. Mvh Øystein Grønås (Levanger) Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mordach Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Se her ja! Fint prosjekt du har her. En spesiell bil som utgangspunkt, og tøfft at du har holdt den såpass "original"! Får skikkelig old-skool feeling da. Har du videre planer med bilen? Kunne jo sett riktig bra ut med noen brede old-skool felger hvis du ikke skal ha den som den står nå. Hva med noe a la allycat felgene til Thyfire? Uansett, en uvanlig bil å se på Bilforumet - og det er bra. ;) Siter - I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard. - Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool. '95 Audi Coupé ACE (x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
methano Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Stilig bil. Uvanlig fargevalg, men ble helt riktig! Enig med Mordach, kunne vært tøft med noen brede felger. Noen planer videre for bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Takker for de ordene.:happyhappy: Har egentlig ikke så store planer videre. Ønsker egentlig å selge bilen. Har mye større interesse for offroad. Om den selges så blir det med et tungt hjerte. Har egentlig mest lyst til å lakke den på nytt med skikkelig grunnarbeid. Jeg nevnte at jeg hadde fått tak i motor med innsprut, men toppene på denne var helt utslitt. Jeg rakk heller ikke å gå over innsprutet (byttetetteringer osv). Det har jo stått i 10 år minst. For å få bilen kjørbar ble det satt på en dobbel 38mm Weber. Noen sier at det er samme som står på granada? Jeg legger ut et bilde av en kjenning sin gamle Renault 20TL. TL var minste utstyrsmodell. Eieren som heter Tom Stallvik hadde satt på lykter fra R30 og senket bilen (kappet fjærene) Er usikker på om den var breddet for å få på de felgene. Mine felger er fra orginale 30TX. Det er ganske vanskelig å finne felger med boltsirkel 4X140 eller noe sånt... Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 24, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Uansett hva som blir gjort med den seinere så skal den få bli orginal. Ikke noe senkegreier. Drømmen er jo å få den i 100% orginal stand, men med innsprut. Den er såpass sjelden jeg ønsker ikke å ødelegge det... Fargen på min er orginal renault "Beige metallic". På skolen er den bilen kjent som "den brune bilen" ;) Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
golfbil Skrevet Oktober 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2006 Flott bil og flott prosjekt!! Må tas vare på - det er sjelden/aldri man ser slike biler på veien! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Fikk oljelekasje i dag (igjen). Renault har valgt et et meget utradisjenlt oppsett på servopumpa. Den blir nemlig drevet av venstre kamaksel via ei reim:hvaskjera Da denne motoren satt i en volvo 265 ambulanse var det bare satt et lokk over hullet der reimhjulet skal stå. Der har vi satt i tettering, men har plagdes med å få dette tett. Det virker som om tetteringen(simmering) vrir seg slik at olje komer forbi. Denne oljen renner ut på reimhjulet som spruter oljen ned på eksosmanifoilen. Lukter da seff brent olje. Har tatt et bilde som viser problemet.. Her ser dere "stripen" med olje som spruter av reimhjulet... Kjøpte ny tettering på Aker Industributikk på Verdaln i dag. Skal høre om de kan skaffe en bredere en litt seinere.... Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Dere spør om planene fremover.. Skal ikkje gjøre noen store greier. Blir mest vedlikehold og bensinfylling:) Har planer om å montere vakum-måler. Ikke at det er store greiene, men det er det jeg kommer på her og nå.. HAr fra før av ekstern oljetrykksmåler. Har 4 bar på tomgang og varm motor med 5W40 helsynt-olje:fingers: Det vil påstå er bra for en gammel volvo-motor... Slenger ut et bilde av gamlingen sin bil. Det er tatt på kvelden så det er litt mørkt... Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 25, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Holy Crap dude. Bytta forgasser for et par uker siden, da jeg var plaget med høyt forbruk pga slitte dyser, membraner osv.. Satte på en som var overhalt og justerte den. Har ikke etterjustert den noe etter montering. Fylte i dag og regna forbruk... 1.8l/mil!!!! Har sjekka med startgass at jeg ikke trekker falskluft rundt innsug osv.. Er det normalt at denne typer gasser skal være så tørst? Er en dobbel weber 38mm. Samme som står på granada har jeg hørt. Jeg har også et innsug med 2 stk Solex på. En enkel og en vakumstyrt dobbel. Fattern har dette oppsettet i sin renault og han får den ned på litern på blandet... Greit nok at jeg har tyngre høyrefot enn han, men allikevel? Mulig jeg må etterjustere og senkeflotør-nivået litt... Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
classic Skrevet Oktober 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2006 Morsom bil. Er det fram- eller bakhjulstrekk på disse? Ser jo at motorn står "rett" vei, men vet jo aldri med franskmennene... Siter '01 Alfa 147 2.0TS SS '76 Ascona 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 26, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 26, 2006 Framhjulstrekk med motoren fremfor hjulene. Har godt veigrep rett fram... Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2006 Jeg og en kompis arrangerte et lite treff på NAF`s glattkjøringsbane ved Steinkjer i dag (lørdag) Var morro å teste bilen litt på glatt føre.. Fikk tatt et par bilder og filmer. Prisen var 1500kr for å leie banen i et par timer. Sjekk de fine stålfelga mine:shake med skikkeli bakkelitt kumho mongomønster Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 Et par filmer fra treffet. Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wazzza Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 Jeg holder på med å bytte turteller da den gamle ikke virket. har midlertidig brukt en ekstern sak fra Biltema *love* Var der på lørdag etter kjøringen. Blei en tusenlapp der gitt. Kjøpte bla vakummåler som jeg monterte i samme slengen. ny orginal turteller på vei inn i panelet. Fattern modda det slik at det viser rett turtall med 1 coil. Bilen min hadde nedmlig to coiler slik at de ga annenhver gnist. Nå som jeg kun har 1 coil ville turtelleren da vist dobbelt så mye. Jeg har sittet på med en renault med dettet fenomenet. Det var en alpine A310 med turbo. Fikk en helt vanvittig aks-følelse når turtelleren snurrer en hel runde... Sikringsboksen nede til venstre... Siter Lovdata.no Mitt Renault 30TS prosjekt Mitt patrolprosjekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangen Skrevet Oktober 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2006 Det er så gøy når folk satser på gamle og sjeldne biler. Man har sett nok av Volvo og Japseprosjekt nå. Gøy med noe helt annet. :) Siter VW Passat '99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.