Gå til innhold

Wazzza: Renault 30TS

Ranger emnet


wazzza

Anbefalte innlegg

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bilen er en '80 R30 TX (R1278)

Kjøpt ny hos daværende Renault forhandler i Orkanger.

To eiere før vi kjøpte den sent på 80-tallet. Bilen ble brukt litt før den gjennongikk en restaurering og ble familiens hovedbil. I 97 ble den byttet ut med en nyere bil og bror min brukte den ei lita stund før det ene registerkjedet røk. Det resulterte i at bilen ble avskiltet og satt bort. Registerkjedet ble imidlertid byttet slik at den var kjørbar. Motor klarte seg uten noe problem. Den stod ute de første årene men har stått i garasje de siste årene, så bilen er et meget bra restaureringsobjekt. Er veldig lite rust på den, men det finnes selvsagt siden den ble brukt sommer som vinter da den var hovedbil.

72 Renault 17TL x 2

84-87 Mercedes-Benz 190E 2.3-16 x 6

89 Mercedes-Benz 190D 2.5 Turbo

01 Mercedes-Benz E270 CDI Avantgarde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at motoren greide seg. Jeg synes det er litt synd at jeg må bruke renaulten som hverdagsbil.. Er alt for sjelden til det. Hvis en jævel ikke overholder vikeplikten sin og det blir kræsj er det jo katastrofe. Finnes jo ikke karosserideler hos forhandlere. Veng i Danmark har hjulbuer bak vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hugget en del slike biler.. Tror vi har deler fra 4 30`er... Men desverre er det mye det samme som er slitt på samtlige..

 

HVIS jeg beholder bilen videre har jeg lyst til å eksperimentere med større eksosanlegg. Sveise nye headers og åpnere eksos. Droppe de to enkelpottene som står foran samlepotta.. Formeninger om dette? Lurer på om en 45mm weber passer rett på innsuget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes vel de to enkle for å få bedre flyt i eksosen. Ville eventuelt bare gått opp litt på dimensjonen. men org er den jo ikke av de minste heller. Og 130-140 hester trenger ikke for stort anlegg.

72 Renault 17TL x 2

84-87 Mercedes-Benz 190E 2.3-16 x 6

89 Mercedes-Benz 190D 2.5 Turbo

01 Mercedes-Benz E270 CDI Avantgarde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den motoren har så mye større potensiale enn det som blir utbyttet nå. Er jo en B27E.. Tror nok det er mulig å hente en del på å sette på større gasser og åpnere eksos.. Tenker på 2" ned fra manifoldene og 3" etter samlepotta.. Mon tro om 45mm Weber passer rett på?

 

Edit: D blei visst dialekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ikke så mye på bilfronten.. Renaulten (brune lynet) putrer og går. Jeg tenkte at jeg skulle sjekke om det var noe slitasje inn i fordelerlokket. Da merket jeg at den eneklipsen var hoppet av så lokket satt bare på plass av gammel vane.. Kan ikke erindre at den har gått noe dårligere av den grunn.. Har fjusket litt når det regner. Har kanskje noe med fordelerlokket å gjøre?

 

i dag tok jeg å støvsugde bilen innvendig, og koblet opp og byttet lyspærer i tak-lampe og lys i midtkonsoll...

 

DSC00363.jpg

 

DSC00362.jpg

 

DSC00370.jpg

 

DSC00367.jpg

 

DSC00369.jpg

 

Beklager de dårlige bildene. Er att med mobil-kamera. Synes det er lite kommentarer i denne tråden. Greit nok at det ikke er den mest spennende tråden her på bruket, men allikevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lykteviskere nei. Trodde det bare var 20`a med firkanta lykter som hadde det? Bryterne står sikkert feil plassert. Dekselet er fra en TX tror jeg. Er plass for noen ekstra bytere.. Bryterne er bare satt i den rekkefølgen av tilfeldigheter.

 

Bilen er grei den, ikke noen utstillingsbil, men er tilnærmet rustfri og bra teknisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har i lengre tid hatt ei dunking i forstillinga på høyre side i store humper. Den kommer på utfjæring.. Tok av hjulet i dag og sjekka litt.. Ser at foringa på stab-staget er noe rom.. Kan denne gi dunkingen? Det høres ut som om noen slår i bilen med hammer :s

 

DSC00395.jpg

foringa..

 

DSC00394.jpg

Jaggu solide greier dette her.. spylte vekk litt sand og grus etter bildet ble tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser ut som at jeg har lekasje på master-sylindern til clutchen.. MErket en flekk under pedalen idag. Bilen har stått i en uke nå. Har fått luft i clutchen på den tiden... Gamlingen skal sende meg en ny sylinder nedover. I mellomtiden må jeg bare lufte den sylindern jeg har. Bilder kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta olje og filter i dag. Etter bytte tok jeg av pluggledningen til coilen og kjørte starteren til jeg fikk opp oljetrykket. Har litt større oljetrykk nå enn før byttet.. Ca. 6 bar under kjøring og 3-4 på tomgang... Bør vel være fornøyd med det trykket på 5w40 helsynt olje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår