HOFSOE Skrevet August 21, 2003 Rapporter Share Skrevet August 21, 2003 Om ett år så bikker jeg 18 år, dvs at det er tid for lappen og bil. Mitt største ønske til bil er en 97 eller 98 modell Ford Mondeo. Om det er Stv, sedan, eller kombi er det samme, men mitt spørsmål blir: Er det realistisk av meg å få tak i en Mondeo, noget kjapt etter jeg har tatt lappen? Jeg tenkte at jeg alltids kunne ventet 1/2 års tid før jeg kjøper, for å tjene meg noen kroner. Problemet er det at jeg vil egentlig bare ha nok penger til å få lappen. Dermed har jeg ikke penger til å kjøpe bil med en gang regner jeg med, dessuten håper jeg på å få tak i en Mondeo til ca. 80-90 tusen kr. helst litt mindre. For når høsten tar til i 2004 så startet jeg som lærling, dermed blir det litt mer cash i lomma. Hvis jeg venter det halve året vil jeg tjene meg opp litt penger, dermed, kan jeg da ta opp et lån, pluss at folkene mine spytter i litt. Vil det også da bli realistisk å få stylet den opp. Jeg hadde tenkt å kjøpe ting i denne rekkefølgen: Annlegg Spoiler (hvis det ikke er på) Aluminiumsfelger (kanskje lavprofil) Sideskjørt Frontleppe bakleppe Til slutt vil jeg prøve å få tak i runde lys. Hvis dere skjønner hva jeg mener. hvis jeg ikke får tak i det, skaffer jeg meg øynevipper eller hva det nå heter. Men da kommer det sikkert litt lenger opp på listen. Er dette er realistisk mål? Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Alt er da realistisk, men man må jo se det i forhold til hva pengene strekker til. En 97-98 modell mondeo kan nok koste mer enn 80 000 hvis du skal ha en 2.0 stv, eller større motor. Men kombi og sedan kan du få til en grei pris. Jeg ville prøvd å styre unna de som har gått alt for langt, ikke at det er mye problemer, men med tanke på salg videre osv. Anbefaler deg også å kjøpe en stv hvis du har muligheten, da du får mest igjen for de med tanke på salg, og du har selvfølgelig en god plass i bilen. Til anlegg og sånn da seff :D Har selv en 94 sedan, går som en klokke og har passert 220 000km. Har kjørt den de siste 120 000km selv. Har stort sett det meste av styling på bilen, den er hel-lakkert. Eneste som jeg savner er en evt vinge/spoiler bak. Mondeo er en moro bil å kjøre og jobbe med, så anbefaler den på det høyeste. Og ordner du deg jobb osv er nok dette ett greit mål å nå. Trenger du råd til bilen, hjelp og evt gode priser på styling så bare gi meg beskjed :) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Husk at bil koster mer enn prisen for bilen og bensina. Forsikring, (service?,) slitedeler, årsavgift ++++. Skatten tar oxo noe av lærlingelønna. Får du 6k i mnd (før skatt) skal det mye til at du klarer å betale noe mer enn en høvding i måneden på billånet og tar tar det fort tid å bli kvitt det. Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Ett lån på 80 000kr Betaler du ca 1600-1700kr i mnd'en. Forsikring på en Ford Mondeo 94, 2.0i med 75% : 5500kr i året, det er med ekstrautstyr forsikret inntil 50 000kr, full kasko og bilekstra, pluss årsavgift og veiavgift, men de er like for alle biler. (Forsikring fra Vesta) Og som sagt, spytter du i mer kontakt, mindre lån og mindre utgifter pr mnd. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benredik Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Hvordan får du til 75% bonus? Maks bonus på ny bil er 30% Sorry junior :) Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Originally posted by benredik Hvordan får du til 75% bonus? Maks bonus på ny bil er 30% Sorry junior :) Kremt, fleste ungdommer får som regel forsikret bilen i foreldrenes navn, hvertfall alle jeg kjenner har gjort det sånn. Og det virker jo som foreldrene hans er villig til å hjelpe. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Det som er dritt med billån når man er lærling er at når læretida er over kan du banne på at billånet ikke er det. Det med hvor mye man betaler i måneden kommer jo veldig an på da. Man må jo være ferdig med billånet når bilen er 11 eller 12 år elns. Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Originally posted by CrZy_T Det som er dritt med billån når man er lærling er at når læretida er over kan du banne på at billånet ikke er det. Det med hvor mye man betaler i måneden kommer jo veldig an på da. Man må jo være ferdig med billånet når bilen er 11 eller 12 år elns. Må være ferdig, trenger man vel ikke, kommer jo helt ann på banken det. Billån med pant i bilen skal som regel være ferdig før bilen er 10 år gammel. Men man kan jo ta med kausjonist eller pant i eiendom. Jeg betalte jo ned mitt lån fort som faen for å slippe å betale for mye renter, men som lærling kan man ikke det, og man kan jo vurdere om man skal kjøpe gammel bil, skru mye eller ny bil og skru lite. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZy_T Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Originally posted by Zetec Må være ferdig, trenger man vel ikke, kommer jo helt ann på banken det. Billån med pant i bilen skal som regel være ferdig før bilen er 10 år gammel. Men man kan jo ta med kausjonist eller pant i eiendom. Jeg betalte jo ned mitt lån fort som faen for å slippe å betale for mye renter, men som lærling kan man ikke det, og man kan jo vurdere om man skal kjøpe gammel bil, skru mye eller ny bil og skru lite. Eller midt imellom og få en bil som koster akkurat lite nok til at kasko er bortkasta som man slipper å skru på. Mao, gammal japse :) Siter Fin liten HowTo på hvordan bruke et forum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benredik Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Originally posted by Zetec Kremt, fleste ungdommer får som regel forsikret bilen i foreldrenes navn, hvertfall alle jeg kjenner har gjort det sånn. Og det virker jo som foreldrene hans er villig til å hjelpe. Dem får fortsatt ikke mer enn 30% bonus pga at bilen er "ny". Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Hehe, hvor har du hørt det? Forsikringen overfører man fra bil til bil, det har jeg alltid gjort hvertfall. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Originally posted by CrZy_T Eller midt imellom og få en bil som koster akkurat lite nok til at kasko er bortkasta som man slipper å skru på. Mao, gammal japse :) Kasko er alltid greit å ha :) Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
benredik Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Originally posted by Zetec Hehe, hvor har du hørt det? Forsikringen overfører man fra bil til bil, det har jeg alltid gjort hvertfall. Nei asså. Jeg har aldri forsikra en bil, først blitt aktuellt nå i det siste. Og pappa fikk ikke mer enn 30% bonus på en bil jeg sikler etter. Siter -93 Audi 80 2.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 24, 2003 Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Originally posted by benredik Nei asså. Jeg har aldri forsikra en bil, først blitt aktuellt nå i det siste. Og pappa fikk ikke mer enn 30% bonus på en bil jeg sikler etter. Må jo være en bil det forsikringselskapet har lite lyst til å forsikre da. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HOFSOE Skrevet August 24, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 24, 2003 Strørelse på motor er egentlig ikke det jeg prioriterer, men har lyst på en mondeo med ca.100 gamp. Om det er en stv, kombi eller sedan er egentlig ikke så farlig hva er, men har mest på en sedan, så er det ett fett av kombi og stv. Zetec: Jeg kommer til å skaffe meg orginalt styling utstyr, vet du noe om prisen på det? Og btw: Spoiler er det første jeg skaffer meg på en bil, så fremt den ikke har det fra før, det gjør utrolig mye med utseende. Men som sagt, så får jeg ikke lappen før om ett år, og prisene på en Mondeo kan gå ned litt enda på 1 til 1 1/2 år, når jeg skal ha meg bil, men det er greit å vite hva ting koster. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg