Gå til innhold

Mongoose eksos på Evo 6 TME


heo1977

Anbefalte innlegg

Dere koser dere ja ser jeg ;p

 

 

Kollevold mente i samråd med Mongoose etc. etc. at det er bare å montere en sak (plugge inn på en kontakt) som lurer hjernen eller hva det var han sa til at det var lavere trykk enn det var. (om jeg ikke misforstod, så ikke heng Kollevold om jeg snakker tull! Dette er som sagt langt over grensen for mitt interessefelt så jeg følger ikke helt med)

 

Det var et firma, HKS eller noe slikt som hadde èn på lager i tyskland eller england, denne bestilte jeg så får jeg se hvordan det går..

 

 

:)

 

Ville vært forsiktig med å montere en slik. Den lurer jo bare hjernen, kort forklart at den kan gå magert uten at hjernen registrer det. Farlig, farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ville vært forsiktig med å montere en slik. Den lurer jo bare hjernen, kort forklart at den kan gå magert uten at hjernen registrer det. Farlig, farlig.

 

Hengeren meg på den, å montere noe som lurer motoren til å lade mer og dermed gå magert høres ut som en utrolig dårlig idè.

01`Porsche 911 Turbo

04`BMW 530 DAT, konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda GT-R: du sier selv dette...: Hvis du kun har bytta eksos og ingen ting annet og får fuelcut, da er det acuatoren garantert.

 

Svenna: Vi sier jo det samme her.Pumpa henger ikke med.

 

Lader bilen mer enn "standard",noe den vil når man bytter filter og eksos,vil man få fuelcut pga at pumpa ikke henger med.

 

Men å krangle om dette blir bare dumt..:) Til trådstarter: skal du ha mer UMPF i Evoen din så må du lade mer.Bytt derfor pumpa,som Mazda GT-R,Svenna og jeg sier.Du vil ikke ha Fuelcut da dette dreper maskineriet ditt.EcuTech orginal hjernen eller kjøp deg ett PNP board som Autronic eller en orginal Ralliart hjerne.

 

Lykke til og håper du får mye glede av bilen i vinter.Men ikke krasj er du snill..Går utover forsikringspremien min..lol..:)

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo skeptisk til den saken selv også....

er nok denne saken: http://www.hksusa.com/categories/?id=1925.

 

Jeg prøvde meg på å si det dere sier at den kom til å gå magert/ få lite kjøling til kollevold men han (ikke Bernt, men hadde vel snakket med Bernt om det -som jo vel kan mest med ekte rally biler daaaa) mente at det dreide seg om så lite for mye trykk at det helt sikkert ikke var noe problem. .

 

waste gate actuatoren er rett og slett selve waste gate saken eller den klokka som står i motsatt ende av staget fra turboen ja? hehehe.. Jeg ble aldri noen mekaniker. ;)

 

 

Ang. enda mer trykk enn nå så kommer nok det aldri til å skje for som dere skjønner så haater jeg å skru etter at jeg hadde gammel S4 med rundt 400 hk. Jeg er fornøyd bare det går og går og nå går den temmelig bra.

 

 

Økte 0-1Km med en passasjer fra 210 til 225 kmt bare ved eksosbyttet. -selvfølgelig på bane og med dårlige starter. Det må jo være ganske bra.

 

 

Skal prøve å holde meg på veien! Fikk på nye gislaved nordfrost 3 med stålpigger nå for to dager siden. De virker jo bra de!

Fulgte med noen harde pigg frie fra da bilen var ny men kjører jo ikke med slikt når bilen koster såpass. ;)

 

Jeg hater driftsavbrudd. ;) det har jeg prøvd en gang før. tar jo mange uker å fikse bilen etter en avkjørsel. ;)

'00 Mitsubishi Lancer Evolution 6 TME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med at actuatoren kan være gåen/rustete.. OM den er det og jeg får fikset det så må jeg jo slippe å bytte hjerne, pumpe osv?

 

Eller?

 

Bare du får bilen til å lade under fuel-cuten trenger du ikke gjøre noe som helst. Og det høres ut som problemet med at bilen lader for mye har med acutatoren å gjøre så fikser du dette vil alle dine problemer være løst:hello:

01`Porsche 911 Turbo

04`BMW 530 DAT, konebilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men G-Man, hvordan skrur man ut waste gate saken på ti minutter?

 

:)

 

røsker løs vifta , flytter den helt til venstre etter at man har fjernet plastdekselet ved batteriet, skrur løs de to boltene med luftskralle og sager over staget som går opp til turboen og røsker av den vakum slangen?

 

:)

'00 Mitsubishi Lancer Evolution 6 TME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda GT-R: du sier selv dette...: Hvis du kun har bytta eksos og ingen ting annet og får fuelcut, da er det acuatoren garantert.

 

Svenna: Vi sier jo det samme her.Pumpa henger ikke med.

 

Lader bilen mer enn "standard",noe den vil når man bytter filter og eksos,vil man få fuelcut pga at pumpa ikke henger med.

 

Men å krangle om dette blir bare dumt..:) Til trådstarter: skal du ha mer UMPF i Evoen din så må du lade mer.Bytt derfor pumpa,som Mazda GT-R,Svenna og jeg sier.Du vil ikke ha Fuelcut da dette dreper maskineriet ditt.EcuTech orginal hjernen eller kjøp deg ett PNP board som Autronic eller en orginal Ralliart hjerne.

 

Lykke til og håper du får mye glede av bilen i vinter.Men ikke krasj er du snill..Går utover forsikringspremien min..lol..:)

 

På evo'n min fikk jeg fuel-cut etter jeg prøvde åpent filter. Når jeg byttet til ralliart ecu kom det bort. Bremset evo'n på dyno med orginal bensinpumpe og den spøtta på bra med bensin etter målingene. Etter flere anbefalinger siden jeg kjører litt på bane så bytet jeg også til walbro.

 

Poenget er at motoren gir ikke fuel-cut på mager bensin. Den gir fuel-cut hvis ladetrykket kommer over en satt grense i styringen. Fra E7 er denne på 1.25 bar men jeg mener bestemt at den ligger lavere på E6, rundt 1.1. Hvis du får for lite bensin vil du bare øke temperaturen men motoren leser ikke dette og kutter bensinen.

 

At motoren er sterkere i E6 enn i E7 er nytt for meg. De anbfalinger jeg har fått sier maks 1.65 på orginal E7 og det er høyere enn hva som anbefales i E6.

 

ARP bolter er ett høyt diskutert tema. Jeg har også ett sett, men har valgt å la være da det er faktisk flere havari på motorer som har byttet enn de som kjører orginalt. Ikke for at de er dårlige, tvert imot, men tydeligvis så har de store problemer med å montere disse riktig

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men G-Man, hvordan skrur man ut waste gate saken på ti minutter?

 

:)

 

røsker løs vifta , flytter den helt til venstre etter at man har fjernet plastdekselet ved batteriet, skrur løs de to boltene med luftskralle og sager over staget som går opp til turboen og røsker av den vakum slangen?

 

:)

 

sager over staget? er du gal mann..! Det er en bolt med en c-gering ( husker ikke hvordan det skrives) som sitter i enden av staget.Vipp ut den ringen og dra ut bolten ETTER at du har tatt av vakuum slangen og de to boltene.Jeg måtte ikke fjerne noen vifte.Har du varmedekselet på så løsner du jo det først.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mazda GT-R: du sier selv dette...: Hvis du kun har bytta eksos og ingen ting annet og får fuelcut, da er det acuatoren garantert.

 

Svenna: Vi sier jo det samme her.Pumpa henger ikke med.

 

Lader bilen mer enn "standard",noe den vil når man bytter filter og eksos,vil man få fuelcut pga at pumpa ikke henger med.

 

Men å krangle om dette blir bare dumt..:) Til trådstarter: skal du ha mer UMPF i Evoen din så må du lade mer.Bytt derfor pumpa,som Mazda GT-R,Svenna og jeg sier.Du vil ikke ha Fuelcut da dette dreper maskineriet ditt.EcuTech orginal hjernen eller kjøp deg ett PNP board som Autronic eller en orginal Ralliart hjerne.

 

Lykke til og håper du får mye glede av bilen i vinter.Men ikke krasj er du snill..Går utover forsikringspremien min..lol..:)

 

Som du sier, ingen ting og krangle om. Er helt enig med at et pumpebytte aldri er feil så lenge man begynner og øke litt på trykket. Men du får ikke fuelcut pga pumpa som ikke klarer og gi nok bensin. Hvis pumpa er i så darlig stand at den ikke henger med ved å bytte eksos så vil du få tenningsbank. Får du tenningsbank vil bankesensoren senke tenninga. Nå er det meg og to andre lenger ned her som sier akkurat det samme her. Bytter du acuatoren og fortsatt får fuelcut er det enkleste og sette inn en boostcontroller og senke trykket litt med den. Men er enig som sagt at det er greit og bytte pumpe. Den er jo ikke akkurat ny lenger den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På evo'n min fikk jeg fuel-cut etter jeg prøvde åpent filter. Når jeg byttet til ralliart ecu kom det bort. Bremset evo'n på dyno med orginal bensinpumpe og den spøtta på bra med bensin etter målingene. Etter flere anbefalinger siden jeg kjører litt på bane så bytet jeg også til walbro.

 

Poenget er at motoren gir ikke fuel-cut på mager bensin. Den gir fuel-cut hvis ladetrykket kommer over en satt grense i styringen. Fra E7 er denne på 1.25 bar men jeg mener bestemt at den ligger lavere på E6, rundt 1.1. Hvis du får for lite bensin vil du bare øke temperaturen men motoren leser ikke dette og kutter bensinen.

 

At motoren er sterkere i E6 enn i E7 er nytt for meg. De anbfalinger jeg har fått sier maks 1.65 på orginal E7 og det er høyere enn hva som anbefales i E6.

 

 

 

Mvh

 

Det er mer enn 1,1 som E6 tillater. Mener bestemt det er 1,25, men det er mulig det er 1,2. Lada akkurat 1,2 med kalibrert intrument på min, og det gikk bra. Med den gamle acuatoren fikk jeg kutt med en gang etter eksosbytte. Men som sagt, byttet acuator og alt i orden. Har heller aldri hørt at E6 motoren er sterkere enn i E7, men skal være noe bedre stempler og råder i E7 og oppover. De orginale E6 rådene ser i hvertfall latterlig tynne og veike ut.

 

ARP bolter er ett høyt diskutert tema. Jeg har også ett sett, men har valgt å la være da det er faktisk flere havari på motorer som har byttet enn de som kjører orginalt. Ikke for at de er dårlige, tvert imot, men tydeligvis så har de store problemer med å montere disse riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe... lurte bare på den ti minutters saken da vet du. ;P

 

 

Kom meg ikke på bukk i dag så holdt på på kjellertrappen (...) og det begynte å snø sånne 3-4 cm store snøfiller ned i nakken på meg. det nedre varmedekselet fikk jeg rett og slett ikke av. Den verste skruen satt skikkelig. -Den nede til høyre. Tar jeg av det så går det nok greit å få løsnet staget i øverkant men verre når dekselet er der.

Vifta nevnte jeg pga at det var noe trangt for meg, var bedre å skru løs actuatoren når den var litt lenger vekke . . :)

 

hmmm hva skal jeg gjøre med Fuel Cut Defenderen som kommer i posten over helgen da trooooo......

 

Betale den og legge den på kistebunnen sammen med det andre. .

 

jajajaa.. :)

'00 Mitsubishi Lancer Evolution 6 TME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, ingen ting og krangle om. Er helt enig med at et pumpebytte aldri er feil så lenge man begynner og øke litt på trykket. Men du får ikke fuelcut pga pumpa som ikke klarer og gi nok bensin. Hvis pumpa er i så darlig stand at den ikke henger med ved å bytte eksos så vil du få tenningsbank. Får du tenningsbank vil bankesensoren senke tenninga. Nå er det meg og to andre lenger ned her som sier akkurat det samme her. Bytter du acuatoren og fortsatt får fuelcut er det enkleste og sette inn en boostcontroller og senke trykket litt med den. Men er enig som sagt at det er greit og bytte pumpe. Den er jo ikke akkurat ny lenger den heller.

 

Pumpa skal om jeg ikke er lurt ha gått bare noen og 20 000 som resten av bilen. :)

 

 

Går det an å åpne den originale actuatoren så jeg får sett om den ser ok ut?

 

Løsnet den jo i dag, bortsett fra vakumslangen og staget, da drog jeg i den litt, den gikk jo jevnt og fint men ikke såå lett da, måtte jo dra litt for å få den ned mot moder jord.

 

vet ikke hvor lett den skal være jeg.

'00 Mitsubishi Lancer Evolution 6 TME

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår