Gå til innhold

tomgang

Ranger emnet


krbarstad

Anbefalte innlegg

jeg har et lite problem på motoren min. det er for øyeblikket en turbokonvertert b230f motor med lh 2.4, men problemet er at den er håpløs tungstartet når motoren er kald, og så går den knapt på turtall (200-300omdr min) før den blir varm, men når jeg har kjørt litt å fått opp tempen så er tomgangen på 1500omdr min, den vandrer også mye på tomgang når den er varm. men hvis jeg har kobla til motor varmeren om natta så starter den lett, men tomgangen er fortsatt for lav. er d noen som har noe peiling på dette? tar imot tips med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er tomgangs motoren din som er problemet her prøv å smør den litt med wd -40 ellerno, har samme problemet med min, men jeg har bare stilt in tomgans motoren og dratt ut pluggen siden jeg har prøvd det meste som feks bytte Luftmengdemåler, bensintrykksregulator, ny tomgangs motor, ny bensin pume®

chip, bensinfilter. men min jager fortsatt på tomgang men i morra skal den på billiaverksted så da får jeg nokk høre hva som er problemet. men det jeg ramsa opp kan være en ide å sjekke. spessielt trykkregulator og tomgangs motor,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme problem på min....

 

Noen av dere som har sjekket om pumpene deres går når tenninga blir skrudd på? min er en 90 b230f med lh2.4 og der går ingen pumper når tenninga skrues på. så fort jeg begynner å kinne så starter hovedpumpa og tankpumpa. er det normalt?

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumpa i tanken skal starte på tenninga, trykkpumpa går ike før etter at hjerner registrerer turtall ved svinghjulsføleren..

 

sålenge du har lh2.4 har du jo selv-diagnose.. kjør den, så kan det godt være du finner ut noe.. jeg har feilkode på "temp sensor" og min også er sinnsykt tungstarta når den er kald, men kommer seg med en gang etter et par min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke min selvdiagnose til å funke. plugger ledningen i nr 2, setter på tenning, holder nede knott i mer enn 1 sek og mindre enn 3 sek som Haynesboka sier. Men det skjer ikkeno... Grrr

 

Det er jo to tempsensorer, en til instrument og en til computer. må vel være nok å bytte den til computeren for å fikse den feilen?

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orjuz: Høres ut som om at problemet ditt er en vakuumlekkasje.

Har du bygd om til åpent luftfilter? Hvis du har det, så må du fjerne vakuumslangen som er til veivhusventilasjonen.

 

bilen har stått hos Billia siden kl 7 i dag morrest henta nøkkla og han karen hadde sjekka alle kontakter i motorrommet og rengjort dem, og bytt div slanger slangen som gikk fra wastegate var helt tørka og det var noe lekasje der,

sjekka etter lekasjer rundt om , og problemet var luftmengde målern han sa at han hadde brukt en god stund før han fant problemet, stilte litt på skruen (som jeg ikke viste var der) og grunnen til at jeg ikke viste det var pga det var no tecktyl greir neddi hullet sån at skruen ikke var synlig, men det skal vist være fiksa og han stilte også in co'en. og alt for en sum av en 1000 lapp. Da jeg forhørte meg her tidligere var det ingen som nevnte denne skruen var derfor jeg ga opp og bare satt bilen hos bilia. Men nå er problemet ute av verden. så da kan vi begynne med nye oppgraderinger siden alt funker som det skal nå.

har ikke åpent filter nei. men den slangen du nevner sitter jo veldig løst og festet til den er jo ikke helt 100% på den luft filter boksen, hva gjør du med den slangen når du montere filter da? bare nappern ut og kastern? har planer om å ordne kon filter men det tar jeg etter vinter sammen med senking, er lite vits i å senke bilen før vintern får se ossen det går siden jeg er utorlig lat når det gjelder å måke snø(plog og kjetting hadde vært no hæ? :roll: )

men får vel hente bilen snart kan jo ikke gjøre rundt i en doven bimmer av en x3 heller da :volvopower:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er bare bra å montere senkesett nå etter min mening.

Bilen blir ikke stort mye lavere, og det trenger endel tid for å sige litt.

 

Når du monterer åpent luftfilter, må du flytte veivhusventilasjonen.

Du kan enten bruke en catch tank (foretrukket), eller en Cola flaske :P

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ossen funksjon har den catch tanken?

 

btw bilen er henta og nå jagern ikke mer dæven det er digg kjøre på tomgang i 2 gir uten kenguru benisn tendenser

 

 

Du hadde ikke giddet å meddele kor denne skruen du stilte på var? Hva er forresten co`en som du nevnte?

Har selv samme problemet tror jeg, slangen på tomgangsregulatoren er knepet inn med en sveisetang, hvis denne taes bort stiger tomgangen opp i 2500 omrd. Har selv en blokk fra en b230 f, med turbo, den gr ogs ujevnt på turtall.

Volvo 740 Turbo

-B230f turbomontert

-531 topp, H-profil råder ,Forsterket topppakning, Simons 2,5 toms eff. anlegg og BSR chip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår