Gå til innhold

Om å jekke opp bilen......

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Skulle vel postet dette under tekniske spm, men siden de gutta der knapt nok har hørt om stive bakaksler, spør jeg her.

 

Jeg har en Chv Astro. Stiv bakaksel, drift på bakhjulene.

 

Når jeg skal skifte bakdekkene på bilen har jeg alltid vært fristet til å bare skyve garasjejekken midt under klokka på bakakselen og jekke i vei.

Ville vært så lettvint, men så begynte jeg å tenke:

Jekken vil jo "dytte" klokka oppover mens vekten av bilens bakende hviler ute på hver ende av akselen. Kan akselen rett og slett bøye seg? Eller er det meg som ikke er klar over hvor grovt dimensjonert en bakaksel egentlig er?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En astro... motor forran og forholdsvis en liten van.. tror nok den akselen skal tåle det.. for forhjula vil jo også bære en mer av bilen jo høyere bakenden kommer.

Pappa jekker hvertfall bilen sin i klokka, en GMC Sierra 2500

 

Men hvis du har hengerfeste så jekk opp i det...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren, du har et godt poeng her. Har ikke tenkt på det du sa med at man kan bøye bakaksel. Men jeg har alltid jekka på klokka, både på en G20 van og Camaroen jeg har nå. Har aldri merka noe ubalanse eller skjevhet på noen av bilene. Camaroen veier 1400 kg, vanen 2.2 ton, G20 klokka er nok litt større. Men jeg vil tippe at det går helt bra.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Originally posted by Ratata

Jeg har ikke hørt om noen bakaksel som har tatt skade av det.....

Kan du ikke heller jekke i støtdemperfestet, hvis du er usikker da?

 

Hvis jeg jekker på klokka får jeg plassert begge bukkene under støtdemperfestene samtidig. Enkelt, raskt og greit.

Dessuten får jeg bilen svært høyt opp hvis jeg ønsker det. (Har ikke grav i garasjen!)

 

Hvis jeg jekker på ene støtdemperfestet, får jeg ikke plassert noe bukk på den siden av akselen i det hele tatt. Da må jeg bruke fremre bladfjærfeste. For å få dette høyt nok opp når jeg jekker direkte på akselen må jeg jekke omtrent hele bilen gjennom taket, siden akselen fjærer oppover mot gulvet av bilen og svikten i bladfjæren gjør at den likevel "henger igjen nede", hvis du skjønner?

Astroen har bakre del av ramma høyt over nivået på kanalene. Vedder på at det er nærmere 50 cm fra bakken og opp til rammevangene på bakre del av Astro-ramma. Derfor er det vanskelig å få bilen høyt opp ved å bruke jekken direkte på bakramma. Jeg har ikke noen fislejekk, men heller ikke av de monstrene som veier 100kg. og jekker en meter til værs.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår